2009-01-21, 14:36
Medlem
Hej o hå! Nu har den gamla vinylspelaren av märket Luxor åkt ner från vinden och det är dax att sätta den i arbete. Har dock lite problem. Inget ljud!

köpte nyligen en ny nål (har ingen erfarenhet av att ställa in nåltryck osv) och man har musiken väääääldigt tyst när man endast har igång spelaren, så den verkar det inte vara något fel på. Sedan kopplar jag in förstärkaren, även den en gammal kämpe och den lyser och verkar fungera. Högtalarna däremot tror jag är där felet ligger.. de är väldigt risiga och skummet utanpå har ätits upp av många års fukt.

Men jag har ingen aning om vad det är för sorts kontakt på högtalarna som går in i förstärkaren så kan inte testa några andra. Den ser ut som följande: en smal rektangulär metallbit i mitten och en mindre rund sidan om. Vad är detta för sladd/uttag? Kan det vara sladdarna det är fel på?

Märke på både spelaren och förstärkaren är Luxor (förstärkare modell 3079) och är tillverkade nån gång på sent 70-tal skulle jag tro. Förstärkaren har phono-ingång!

Mvh Johan
Citera
2009-01-21, 14:54
Medlem
Olle Vobblas avatar
Det är en DIN kontakt : http://sv.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt
Antagligen inge fel på dem, eller högtalarna.

Har du haft igång hela paketet förut och det har funkat? Skivspelare skickar ju ganska svag signal och kräver ibland förförstärkare alternativt en speciell ingång på stärkaren (Phono) för att fungera.

Testa att koppla nån annan ljudkälla till stärkaren, låter det? Typ mp3 spelare, eller prova radion om den har det.
Senast redigerad av Olle Vobbla 2009-01-21 kl. 15:06.
Citera
2009-01-21, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofatim
Hej o hå! Nu har den gamla vinylspelaren av märket Luxor åkt ner från vinden och det är dax att sätta den i arbete. Har dock lite problem. Inget ljud!

köpte nyligen en ny nål (har ingen erfarenhet av att ställa in nåltryck osv) och man har musiken väääääldigt tyst när man endast har igång spelaren, så den verkar det inte vara något fel på. Sedan kopplar jag in förstärkaren, även den en gammal kämpe och den lyser och verkar fungera. Högtalarna däremot tror jag är där felet ligger.. de är väldigt risiga och skummet utanpå har ätits upp av många års fukt.

Men jag har ingen aning om vad det är för sorts kontakt på högtalarna som går in i förstärkaren så kan inte testa några andra. Den ser ut som följande: en smal rektangulär metallbit i mitten och en mindre rund sidan om. Vad är detta för sladd/uttag? Kan det vara sladdarna det är fel på?

Märke på både spelaren och förstärkaren är Luxor (förstärkare modell 3079) och är tillverkade nån gång på sent 70-tal skulle jag tro. Förstärkaren har phono-ingång!

Mvh Johan
Det enklaste sättet att felsöka en vinylspelare-förstärkare-högtalare-anläggning är att testa del för del i en annan anläggning.

Annars är det för svårt för att säga något över internet.
Citera
2009-01-21, 16:46
Medlem
Japp, så ser högtalarsladden ut! Har haft det igång tidigare, för många år sen, då med en annan nål och pickup iof. Nålen och pickup som sitter på nu har jag själv satt i och det ser ju rätt ut, men inget ljud från högtalarna kommer.

Ska se om jag hittar något annat att koppla ihop med delarna, har en massa men är inte säker på om ingångarna är desamma.. återkommer med svar!
Citera
2011-01-19, 20:19
Medlem
Magsafts avatar
Bumpar tråden då jag också fått problem med min vinylspelare.

Har en kenwood p100 turntable. Inget svindyrt jag vet. Men jag har fått ett sådant jävla konstigt problem. Spelaren kan spela skivor i rätt fart i ungefär 20 minuter. Sedan saktar den långsamt ner farten hela tiden tills det tillslut är olyssningsbart. Jag har köpt en ny drivrem då jag misstänkte den först. Men problemet kvarstår.
Den står inte snett och jag har inte tryckt på något.
Spelar ingen roll om jag kör i 33 eller 45 och sker på alla skivor

hjälp!
Citera
2011-01-19, 23:46
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magsaft
Bumpar tråden då jag också fått problem med min vinylspelare.

Har en kenwood p100 turntable. Inget svindyrt jag vet. Men jag har fått ett sådant jävla konstigt problem. Spelaren kan spela skivor i rätt fart i ungefär 20 minuter. Sedan saktar den långsamt ner farten hela tiden tills det tillslut är olyssningsbart. Jag har köpt en ny drivrem då jag misstänkte den först. Men problemet kvarstår.
Den står inte snett och jag har inte tryckt på något.
Spelar ingen roll om jag kör i 33 eller 45 och sker på alla skivor

hjälp!
Det kan vara potentiometrar som behöver avoxideras men då jag inte gjort något sådant själv så råder jag dig till att fråga här istället http://www.audiokarma.org/forums/forumdisplay.php?f=28 så får du hjälp av folk som verkligen kan detta med skivspelare och hur man reparerar dom!
Citera
2011-01-20, 10:01
Medlem
Magsafts avatar
Tack för hjälpen.
Har reggat mig på forumet och ska höra runt där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem