2009-01-21, 11:23
Medlem
MrOaikis avatar
När jag flyttade från Skåne till Stockholm för två år sedan, skulle jag ta en taxi till Västgötagatan. Jag uttalade så som jag anser att det ska uttalas, alltså "Väsjöttagatan". Samma sak gäller Östgötagatan. Hur som helst förstod taxichauffören inte alls vad jag menade, och det berodde inte på några modersmålsskillnader - hans svenska var utmärkt. Så, jag sade det istället bokstavligt: "Väst-göta-gatan", och då gick det utmärkt. Trodde givetvis att det bara var en obildad chaufför, som lärt sig gatunamnet genom att läsa dem på papper och aldrig hört dem uttalas. Men taxichaufför efter taxichaufför reagerade likadant. Senast för några dagar sedan. Och när jag frågar Stockholmare i övrigt, så svarar de samma sak.

Ni som uttalar det bokstavligt, uttalar ni "öst" till fullo i "östgötsk" också?!
Citera
2009-01-21, 11:25
Medlem
nollans avatar
Vad lustigt. Jag tänkte på precis samma sak häromdagen när jag passerade Östgötagatan i Stockholm: "säger folk i allmänhet "Ösjöttagatan" eller Öst-götagatan?" Jag sällar mig till det tidigare uttalet men väntar med spänning på trådens utveckling.
Citera
2009-01-21, 13:30
Medlem
Jag säger absolut "Öschöttagatan" och "öschötte", och är 31 år gammal. Äldre generationer brukar använda det uttalet, men det går - särskilt bland yngre - mot ett mer stavningsnära uttal. Det är inte ovanligt att höra Valhallavägen uttalas med långt första "a". Och jag har hört tonåringar som uttalar "g":et i "i morgon", något som knappt någon i min generation gör.
Citera
2009-01-21, 14:09
Medlem
Pinnen_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannemoller
Jag säger absolut "Öschöttagatan" och "öschötte", och är 31 år gammal. Äldre generationer brukar använda det uttalet, men det går - särskilt bland yngre - mot ett mer stavningsnära uttal. Det är inte ovanligt att höra Valhallavägen uttalas med långt första "a". Och jag har hört tonåringar som uttalar "g":et i "i morgon", något som knappt någon i min generation gör.

Fan vad lustigt! Man skulle kunna säga att medans det skrivna språket degenereras i de yngre generationerna så blir det talade språket mera korrekt

För övrigt så säger man ju ösjötte om någon som kommer från östergötland men när man pratar om östergötland så säger man ju knappast "ösjöttland". Vart går gränserna?
Senast redigerad av Pinnen_ 2009-01-21 kl. 14:13.
Citera
2009-01-21, 14:24
Medlem
jumpcuts avatar
Det ar faktiskt intressant. Sjalv uttalar jag Sodermanland som "sormland", men uttalar Sodermannagatan som om det handlade om manna pa soder. Pa samma satt gor jag med de flesta gatuadresser i Stockholm, sa aven Ostgotagatan. Uttalar till och med g:et i Birger Jarlsgatan aven fast jag vet att det finns de som sager att det ar fel, men man sager val inte "Birjit" till nagon som heter Birgit heller
Citera
2009-01-21, 14:33
Medlem
_Strebers avatar
Östjöta-Gatan... öscchöta och väschhöta låter lite för slaskigt för min smak. BirgerJarlsgatan blir Birjer-Jarlsgatan.
Citera
2009-01-21, 14:54
Medlem
Käg Malaxs avatar
Jag är infödd stockholmare och slaskig nog att säga Ösjöttagatan, förmodligen även Väsjöttagatan, men det är en tråkig gata som man inte ofta har anledning att tala om.

Citat:
Ursprungligen postat av Pinnen_
För övrigt så säger man ju ösjötte om någon som kommer från östergötland men när man pratar om östergötland så säger man ju knappast "ösjöttland". Vart går gränserna?
Det är väl om förledet öst- möter -g- som det blir ett sje-ljud, inte om förledet öster- gör det.
Citera
2009-01-21, 15:08
Medlem
BassInYoFaces avatar
Är också infödd stockholmare, men jag skulle aldrig komma på tanken att uttala gatorna "ösjöttagatan" och "väsjöttagatan". Det låter ju bara fel...

Har heller aldrig hört någon uttala de gatorna på så sätt ute på stan, och skulle nog haja till om jag hörde någon göra det.
Citera
2009-01-21, 15:48
Medlem
Egon3s avatar
Det är väl dags att damma av det gamla gästgiveriet igen: {jäschiveriet}.
Danskar gör det lättare för sig med "kro".

Och handen på strupen: Uttalar ni ordet »tjänstgöra« med tydligt -stg- eller
som {kännsjöra}?
Citera
2009-01-21, 15:58
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3

Och handen på strupen: Uttalar ni ordet »tjänstgöra« med tydligt -stg- eller
som {kännsjöra}?

Jag synar ditt struptag och hojer med ett t ; "kännstjöra".
Citera
2009-01-21, 16:05
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3

Ibland hör man uttalet "gästschiveri(gästskiveri)". Dit törs man ju inte gå.

MVH

Petter Eremiten
Citera
2009-01-21, 16:10
Medlem
Pseud0nyms avatar
Vi som bor i Östergötland säger i alla fall "öschöttska" och "öschöttagatan".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in