2009-01-21, 10:15
Medlem
80-talists avatar
Hejsan.

Jag läste denna artikel på DI, från 2006, som berör jurister som dubbelläst. Det jag fann intressant var den sista meningen:
En juridikstudent som vill ha en kandidat i företagsekonomi läser till 60 poäng i det ämnet och får tillgodoräkna sig resterande poäng.
Jag utgår från att de där 60 poängen idag bör vara 90 högskolepoäng (då poängsystemet ändrats sedan 2006), dvs. tre terminen eller kort och gott FEK på A-, B- och C-nivå? Är detta fortfarande aktuellt idag? Behövs enbart tre terminer FEK samt en avslutad juristutbildning för att kunna plocka en fil.kand. i FEK?

Jag är medveten om att jag kanske borde kontakta studievägledaren gällande detta, för att få konkreta svar, men samtidigt brukar folk på FB ha rätt bra koll på sånt här.
Citera
2009-01-21, 10:23
Medlem
fil.kand går nog att ordna med endast 60p fek/nek/sta/ekh eller vilken inriktning du nu väljer. för en civ.ek.examen krävs lite annat med och då är det endast 20p (valfria) som kan återvinnas...
Citera
2009-01-21, 10:32
Medlem
80-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huvet
fil.kand går nog att ordna med endast 60p fek/nek/sta/ekh eller vilken inriktning du nu väljer. för en civ.ek.examen krävs lite annat med och då är det endast 20p (valfria) som kan återvinnas...

Förlåt, jag är lite seg i huvudet. Men vad menar du med att "endast 20p (valfria) som kan återvinnas"?
Citera
2009-01-21, 11:02
Medlem
artists.shits avatar
För en fil kand behöver du A,B och C-nivå i huvudämnet (dvs. 90 hp fek) tillsammans med 90 extra poäng. Tror att du kan tillgodoräkna dig de 90 från dina juridikstudier.

Tar personligen dubbla kandidater där jag räknar mina valfria poäng dubbelt. Blir inte en så kallad dubbelexamen utan en sk "double major"
Citera
2009-01-21, 15:01
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80-talist
Förlåt, jag är lite seg i huvudet. Men vad menar du med att "endast 20p (valfria) som kan återvinnas"?

Fil.kand kräver 90hp medan ek.kand utöver feken kräver minst 30hp nationalekonomi + oftast 15hp statistik och 15 hp juridik beroende på högskola. Den stora skillnaden är egentligen att ek.kand är ett krav för att bli godkänd av revisorsnämnden och arbeta inom redovisning på högre nivå.
Citera
2009-01-21, 17:18
Medlem
artists.shits avatar
word
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in