2009-01-20, 21:43
Bannlyst
Jag har aldrig träffat en kvinna som uppskattat eller förstått sig på gitarrsolon. Många kan gilla gitarrbaserad musik och digga till riffen etc men när det kommer till solon så blir det stopp. Till och med musikaliska kvinnor som behärskar instrument verkar inte ha rätta feelingen för just det improvisatoriska. Min partner hon älskar musik men förstår inte vitsen med att slänga in ett gitarrsolo i låten.

Är det genetiskt betingat att gilla och klara av improvisation inom musik? Någon som har samma eller andra erfarenheter?

OBS! Jag påstår inte att kvinnor generellt är omusikaliska men jag hävdar bestämt att de är sämre på att utföra solon - ja, jag tycker de verkar totalt ointresserade!
Citera
2009-01-20, 21:49
Medlem
Tazquas avatar
Jag gillar inte gitarrsolon överhuvudtaget heller. Tycker det är allmänt tråkigt.
Dock är jag väldigt inne på improviserad musik.
Ps jag är gosse. Tror inte det har nåt med genetik att göra.
Citera
2009-01-20, 21:53
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Haha, det här stämmer fan. Jag är heller inte så mycket för snabba gitarrsolon med så ljusa toner som möjligt, men vissa solon är riktigt jävla bra.
Citera
2009-01-20, 22:29
Medlem
MEC62s avatar
Jag gillar bra gitarrsolon! Och jag är kvinna.
Citera
2009-01-20, 22:31
Medlem
Gitarrsolon känns som raka motsatsen till allt vad "feeling" är. De har förstört många bra låtar, t ex I Want You to Want Me.
Citera
2009-01-20, 23:34
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag tror att det beror på att gitarrsolon för det mesta innehåller mycket känslor, och det upplever många kvinnor som störande. De väntar sig i stället att musik ska vara känslofri och en sövande slags vaggvisa.
Citera
2009-01-20, 23:35
Medlem
alkoholpsykoss avatar
Nu är jag ju en sån där snubbe som anser att kvinnor är allmänt underlägsna mannen, såväl fysiskt som psykiskt, men självklart håller jag med. Aldrig vart med om nån brud som påpekat ett grymt gurasolo. Minns än idag när jag fastnade för mitt första gitarrsolo, det var till Gyllene Tiders låt "Flickorna på tv2" och det solot äger fan än idag.
Citera
2009-01-20, 23:42
Medlem
skotittares avatar
Åh, så många puckade svar!

Självklart är det helt subjektivt. Det finns mängder med tjejer som gillar solon och det finns även en massa killar som gör det.

Själv tycker jag att gitarrsolon är absolut det vidrigaste som finns. Och just gitarronani förstör oftast hela låtar.
Som tur är så lyssnar jag på en genre där gitarrsolon hör till ovanligheterna. Och att det skulle vara en mindre känslosam genre skrattar jag bara åt. Gitarrslolon är, enligt mig, extremt okänslosamma så som det mesta som ska försöka briljera tekniskt.

Det enda bra gitarrsolot som jag kan komma på är Boredom med Buzzcocks (och nej, Punk var inte den genre som jag åsyftade ovanför).

http://se.youtube.com/watch?v=QoYiQ8Qsozk
Citera
2009-01-21, 00:58
Bannlyst
Nu syftade jag ju inte på alla de omusikaliska män som finns. Jag är fullt medveten om att det kryllar av grabbar som vill att låtar ska vara så avskalade från instrumentala känslor som möjligt - helst ska det vara riktigt garageaktigt och ostämnt eftersom det är då "känslan" kommer...på något konstigt sätt..

Nä, jag menade bland alla de kvinnor som faktiskt förstår sig på musik och kan analysera en låt - kanske till och med är duktig på ett instrument - så är det väldigt ovanligt att man stöter på någon som uppskattar en känslosamt gitarrsolo. Går man på t ex en blueskonsert så ser man att kvinnor i publiken inte på samma sätt som män njuter av låtarnas höjdpunkter - solot!
Citera
2009-01-21, 01:02
Medlem
Psyko Dads avatar
De är urtråkiga & när jag var yngre & spelade in musik kunde jag ta bort just solo-delen för att slippa det.
Sen har jag dejtat musiker så plågad med solon & evighetsupprepande av vissa musikstycken har jag blivit så det räcker för en livstid.
Citera
2009-01-21, 01:16
Medlem
Meskilstunas avatar
Men gitarrsolon är inte bra improvisation,

då ska det vara fri-jazz eller jazz-fusion med högt tempo.... typ mahivishnu orchestra..

gitarrsolon är lama
Citera
2009-01-21, 01:54
Medlem
brainspaces avatar
För tjejer inte lyssnar på bra musik helt enkelt, solon är de bästa som finns

kolla bara på den här grabben, han kan inte cykla eller simma...något körkort har han inte heller. bara gitarr hela tiden

http://www.youtube.com/watch?v=CjnShgAfJf4&feature=channel

muhahahahha keep runkin the wood guthrie!
Senast redigerad av brainspace 2009-01-21 kl. 01:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in