• 2
  • 3
2009-01-22, 23:11
Medlem
pezrulezhaakons avatar
HasseTheMan

Japp, förstår hur du tänker. Jag önskade bara att det generellt sett borde ifrågasättas mer på gymmen.
Citera
2009-01-23, 08:51
Medlem
Brukar själv få ont i knänen i hack squats, alltid trott att det var mina knän som spökade men skönt att få veta att det, troligtvis, inte är det .
Konstigt nog händer det bara ibland, vissa gånger i squaten kan jag köra på utan någon värk alls i knäna.

Om man skulle skippa hack squaten och köra benpress istället, skiljer det någonting? Jag har aldrig riktigt förstått skillnaderna mellan hack squat och ben press? Knäböj känner jag mig alldeles för osäker på hur det ska utföras i dagsläget .
Citera
2009-01-23, 11:00
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Skrot

Skillnaden mellan hacklift och vanliga benpressmaskin är att du minskar skaderisken avsevärt om du kör benpress, speciellt i nyare maskinmodellerna. Samtidigt som du kan öka effekten av träningen.
I princip är alla nyare benpressmaskiner snällare för knäleden, än hacklift.
I grund och botten är det fysikens lagar som gäller, och hur de påverkar kroppens leder.
Citera
2009-01-23, 11:48
Medlem
Omar Santanas avatar
Lånar tråden lite, kör hack squats med skivstång eftersom det inte finns någon maskin på gymmet. Men efter nästan varje gång så får jag någon konstig smärta i bröstet och ibland även på motsatt sida på ryggen. Beror detta på dåligt utförande? Jävligt knepig övning förresten.
Citera
2009-01-23, 12:32
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Omar Santana

Menar du övningen där du håller stången i händerna bakom ryggen. "Bakvänt marklyft"?
Citera
2009-01-23, 12:51
Medlem
aegonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Santana
Lånar tråden lite, kör hack squats med skivstång eftersom det inte finns någon maskin på gymmet. Men efter nästan varje gång så får jag någon konstig smärta i bröstet och ibland även på motsatt sida på ryggen. Beror detta på dåligt utförande? Jävligt knepig övning förresten.
Jag vet vad du menar. Jag får ont i bröstryggen om jag gör fel. För min del beror det på att jag inte håller bröstkorgen tillräckligt.. ehm.. spänd/fylld/stabil, typ. Kanske samma för dig.

Det jag gjorde för att få bort det var att göra ettor där jag inte andades under tiden. Tog bara ett djupt andetag i början och höll andan. Efter det lyckades jag hitta hur jag skulle spänna mig.

OnT: Jag kör hack-squats för att förbättra styrkan i utgångsläget för marklyft. Min åsikt är att knäböj tar mindre på häcken än hacksquats och är svårare/mer teknisk.
Citera
2009-01-23, 13:05
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Menar du övningen där du håller stången i händerna bakom ryggen. "Bakvänt marklyft"?
Ja, precis http://www.exrx.net/WeightExercises/...HackSquat.html denna.

Citat:
Ursprungligen postat av aegons
Jag vet vad du menar. Jag får ont i bröstryggen om jag gör fel. För min del beror det på att jag inte håller bröstkorgen tillräckligt.. ehm.. spänd/fylld/stabil, typ. Kanske samma för dig.

Det jag gjorde för att få bort det var att göra ettor där jag inte andades under tiden. Tog bara ett djupt andetag i början och höll andan. Efter det lyckades jag hitta hur jag skulle spänna mig.

Okej, tack så mycket för tipset. Det ska testas nästa gång det blir dags.
Citera
2009-01-23, 21:00
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Omar Santana

Jo den övningen lägger mer belastning på skulderbladet så du inte kan stabilisera det lika bra som när belastningen kommer framför kroppen.

Ryggen är svår/omöjlig att hålla speciellt i starten, och när stången passerar lårens baksida.

Musklernas fiberriktning och belastningsriktningen stämmer inte överens riktigt. Det gör att du hänger en stor vikt i benstrukturerna som inte kan skyddas så effektivt med muskelkraft. Du pressar ihop skulderbladen med en inåtroterande rörelse. Det händer mest i toppläget. Den enda muskeln som kan göra ett någorlunda jobb är övre (och mellersta) delen på trapezius, men vinkeln gör det svårare att göra ett bra jobb. Kort sagt... Hög belastning på benstommen som färre muskler kan avhjälpa, på ett bra sätt. Vikten hänger på mer passiva strukturer. Kan tippa på att smärtan kommer från skulderbladen. Men även nyckelbenslederna mår troligtvis heller inte så bra. (SC/AC)

En grundregel är att undvika arbete bakom kroppen (kroppsplanet) eftersom vi är dåligt skyddade där.
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2009-01-23 kl. 21:57.
Citera
2009-01-23, 21:11
Medlem
Har även hoppat över att köra hackquats i maskinen på gymmet just för att jag får ont vid knäskålarna.

Men vad säger ni om "omvänd hacksquats"? Samma vinkel på plattan man står på men man vänder framsidan av kroppen mot vikterna istället. Maskinen är utformad att användas på detta sätt. Fortfarande kasst på knäna?

Maskinen ser ut ungefär såhär (fast lite bättre utformad). Givetvis tränar jag inte med sån brutalt dålig teknik
http://www.youtube.com/watch?v=T8D07AYeyxY
Citera
2009-01-23, 21:43
Medlem
pezrulezhaakons avatar
thedef

Tja... vad säger man...

Var gör du av benen om du ligger bakvänt i hackliften? Om du står långt ut på plattan så blir det en väldigt tung ryggövning och inte så mycket ben.

Youtubeklippet så kan man undra vad de egentligen vill träna. De har iallafall inte ens nytta av halva vikten de har lagt på. De kör mer rygg än ben. Skaderisken är riktigt hög. Mest belastning för ryggen där de är som svagast i bottenläget. Benen kopplas mest in från ungefär hälften av rörelsen. Längst upp där de är dom starkast är det lägst vikt.

De som tillverkat den maskinen har ingen bra kunskap om biomek. Använd på rätt håll är den hyfsad.

Övningen de gör är ganska ineffektiv med hög skaderisk, jämfört med många andra ben/ryggövningar.
Citera
2009-01-23, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Tja... vad säger man...

Var gör du av benen om du ligger bakvänt i hackliften? Om du står långt ut på plattan så blir det en väldigt tung ryggövning och inte så mycket ben.

Youtubeklippet så kan man undra vad de egentligen vill träna. De har iallafall inte ens nytta av halva vikten de har lagt på. De kör mer rygg än ben. Skaderisken är riktigt hög. Mest belastning för ryggen där de är som svagast i bottenläget. Benen kopplas mest in från ungefär hälften av rörelsen. Längst upp där de är dom starkast är det lägst vikt.

De som tillverkat den maskinen har ingen bra kunskap om biomek. Använd på rätt håll är den hyfsad.

Övningen de gör är ganska ineffektiv med hög skaderisk, jämfört med många andra ben/ryggövningar.

Givetvis hade jag aldrig tänkt att utföra övningen som de gör, utan snarare stå långt ner på plattan och utföra övningen korrekt. Youtube-klippet var en dålig länk känner jag i efterhand.

Ponera att jag utför övningen så korrekt som möjligt i en vettigare maskin än de har. Antar att skaderisken ökar pga. lutningen på platta man står på? Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2009-01-24, 00:07
Medlem
pezrulezhaakons avatar
thedef

Jag måste ändå undra vad du vill åt med övningen i första hand... Jag kan ju aldrig säga att en övning är fel. Allt beror på syftet. Men hursomhelst så kommer inte någon ben/ryggtränings-liknande rörelse i hackliften att ge dig bättre effekt än vad du kan få i andra benövningar, med klart lägre skaderisk.

Lutningen på plattan spelar stor roll. Det är klurigt att förklara det här med ord. Hade jag haft möjlighet att rita upp kraftlinjerna vid olika lutningar och var man placerar fötterna, hade det varit mycket enklare. Det skiljer sig mest i hur kroppens placering är i förhållande till plattans vinkel. Det blir många variablar, för varje mm du reser dig ändras förhållandena mellan kraftlinjerna.

Vinkeln på plattan är anpassad efter lutningen på ryggplankan. Oftast är det 90 grader mellan dom, eller strax över. Det är just därför hacklift är så skadlig för knäna, samt att vinkeln inte ändras under rörelsen. Den som konstruerade den kan inte ha tänkt på att den ska användas till knäböjrörelse av en sentida homo erectus. En stor skillnad är också att du aldrig helt använder din kraft för att påverka vikten. I princip hela rörelsen går en stor energimängd till spillo eftersom du använder mycket av kraften mot maskinkonstruktionen istället för belastningens riktning.

Att stå långt ner på plattan tar lite mer på benen och lite mindre på ryggen. Men då skulle jag MYCKET hellre rekommendera knäböj i smithmaskinen med stången framför nacken. Då får du en mycket snällare belastning på kroppen, samt mer effekt än du får i hackliften.

Visst kan man ur något oförklarligt syfte nån gång slösa tid och köra alla övningar som gud glömde, och slita på kroppen......
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2009-01-24 kl. 00:25.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in