• 1
  • 2
2009-01-20, 16:03
Medlem
phanderss avatar
Har suttit sedan 9 i morse och skrivit det mesta samt slutfört en uppsats i skolan. Eftersom jag inte är hemma blir det heller ingen automatiskt backup via time machine.

Jag var klar med arbetet och skulle lägga in en innehållsförteckning. Jag skapar en sidbrytning överst för att få ett blankt blad högst upp, därefter sparar jag. Jag infogar en automatiskt innehållsförteckning som ser vilken formatmall man har på rubriker och underrubriker osv, kanonsmidigt. När jag har infogat säger den att inget kan hittas och jag ser till min skräck att det står "Sida 1 av 1" av någon jävla anledning längst ner. Jag trycker cmd + z tills jag får tillbaka min text (utan att spara) och lägger därefter till en innehållsförteckning igen, nu kommer badbollen fram och det står "Uppdaterar innehållsförteckningen" men den står bara och tänker i 10 minuter tills programmet krashar. Filen som jag sparade sist innehåller ett blankt papper med Sidhuvudet!

Snälla säg att det går att få tillbaka, var gör jag det iaf? Terminalen visar bara två dokument i mappen, ett för anteckningar och ett för själva uppsatsen (det som nuvarande innehåller en blanksida). Jag är så jävla förbannad!

EDIT: Har hittat ett AutoRecovery-dokument nu men även det är tomt. Jag öppnade dokumentet efter att den krashat och antagligen därför AutoRecovery också är tomt...
Senast redigerad av phanders 2009-01-20 kl. 16:21.
Citera
2009-01-20, 16:05
Medlem
nollans avatar
Jag har fan för mig att man kan hitta den i någon av mapparna under den vanligtvis dolda "C:\Documents and Settings"...åtminstone har jag hittat ett dokument på det viset en gång.

EDIT: För helvete! Det är ju MAC! Glöm ovanstående
Citera
2009-01-20, 16:26
Moderator
^Eazs avatar
Testa: http://www.macupdate.com/info.php/id.../presto-chango

Googlade fram det, har inte testat.
Citera
2009-01-20, 16:33
Medlem
phanderss avatar
Tack för svaret, tyvärr ingen lycka där. Den säger bara att det inte finns något att återställa. Söker febrilt efter någon lösning...
Citera
2009-01-20, 17:10
Moderator
^Eazs avatar
Antagligen finns det något cachat.

Sitter inte vid en mac nu men kolla

~/Library/Application Support/MicroSoft/Office om det finns någon cache/temp mapp där

Kolla även:
~/Library/Cache
/System/Cache
/Cache
Citera
2009-01-20, 17:17
Medlem
phanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Antagligen finns det något cachat.

Sitter inte vid en mac nu men kolla

~/Library/Application Support/MicroSoft/Office om det finns någon cache/temp mapp där

Kolla även:
~/Library/Cache
/System/Cache
/Cache

~/Library/Application Support/MicroSoft/Office/ innehåller bara dokumentmallarna
~/Library/Caches/Microsoft Office/OP Caches/ innehöll bara tumnaglarna på bilder infogade i dokumentet jag arbetade på (nyss ominstallerat och bara jobbat på just den uppdatsen sen dess.)
/System/Cache eller /Cache existerade inte

Har inte hittat någon lösning på nätet som verkar fungera. Testade Data Rescue men hittade bara dokumentet innehållandes några enstaka sidor bland virr-varret av allt jag haft på datorn sen jag bytte hårddisk för ett halvår sedan. Iofs är några sidor alltid är något men jag är och har alltid varit riktigt jävla kass på att spara regelbundet manuellt (på grund av att jag har alltid haft för mig att den sparar automagiskt varje minut?!) Så jag får väl skylla mig skälv att jag sitter här nästintill gråtfärdig
Citera
2009-01-20, 17:25
Medlem
Har MS Office 2004 och har ofta haft problem med Word när man formaterar texten "för mycket". Det verkar som om enorma mängder minne slukas för relativt enkla formateringar. Tidigare hade jag samma elände som du erfarit nu och hittade ingen lösning, men nu har jag lärt mig att spara dokumentet efter varje enskild formatering (när det är ett större dok), plus att jag ibland startar om programmet för att rensa ut swap-filer osv.

Jag tror tyvärr att du är rökt. Sorry....
Citera
2009-01-20, 17:27
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phanders
.....
/System/Cache eller /Cache existerade inte
.............

Du behöver program för att visa osynliga mappar för att se dem, nu hoppas jag att det är vad de heter. Annars får jag kolla på Mac:en när jag kommer hem.
Citera
2009-01-20, 17:44
Medlem
phanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Har MS Office 2004 och har ofta haft problem med Word när man formaterar texten "för mycket". Det verkar som om enorma mängder minne slukas för relativt enkla formateringar. Tidigare hade jag samma elände som du erfarit nu och hittade ingen lösning, men nu har jag lärt mig att spara dokumentet efter varje enskild formatering (när det är ett större dok), plus att jag ibland startar om programmet för att rensa ut swap-filer osv.

Jag tror tyvärr att du är rökt. Sorry....

Jag använder Microsoft Office 2008 (köpt student-version t.o.m) och de enda formateringarna jag har är standard Rubrik 1 och Rubrik 2 där jag bara ändrat färgen från den blå till svart. Lagt till ca 10 bilder varav den största är 640x480 orginal och även speglingen under för att dokumentet inte ska se så jävla tråkigt ut. Så "för mycket" formatering tvivlar jag på :/ Dokumentet har varit sparat kompatibelt med '97 och framåt för att alla stofiler på skolan ska kunna läsa det.

Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Du behöver program för att visa osynliga mappar för att se dem, nu hoppas jag att det är vad de heter. Annars får jag kolla på Mac:en när jag kommer hem.

Använde Terminalen och den ser väl alla filer?
Citera
2009-01-20, 18:16
Medlem
Not_mes avatar
Du kan väl rädda lite från din time machine iaf? Jag vet att det är jobbigt att skriva in det du skrivit sen i morse, men har du gjort det en gång kan du göra det igen, och det kanske till och med blir bättre den här gången!
Citera
2009-01-20, 18:32
Medlem
phanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Du kan väl rädda lite från din time machine iaf? Jag vet att det är jobbigt att skriva in det du skrivit sen i morse, men har du gjort det en gång kan du göra det igen, och det kanske till och med blir bättre den här gången!

Jo det finns en version i time machine. Problemet är ju mitt eget fel till stor del då jag inte sitter vid skrivbordet så mycket, där externa finns, (MacBook) och har ofta datorn i väskan och använder den nästan enbart för filmtittande och surfning när jag är hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
men har du gjort det en gång kan du göra det igen, och det kanske till och med blir bättre den här gången!

Jo, brukar ju vara så. Tack! Men ska jag vara ärlig ser jag gärna att jag får tillbaka det gamla så jag slipper skriva om det. Blir inte underkänd på det jag redan hade Onödigt att anstränga sig för mycket

Irriterande!!! Jag har alltid haft för mig att skolans datorer (windows) med Word har sparat med jämna mellanrum (vilket är en livlina då de dör hela tiden). Har jag haft fel alla dessa år?

Taget ur inställningarna i Word
Citat:
[b]Spara information för återskapning var n:e minut[/]
Sparar automatiskt en återskapningsfil för dokumentet med det intervall (1 till 120 minuter) som du anger. Om datorn slutar svara eller ett strömavbrott inträffar öppnas den återskapade filen nästa gång om du startar Word. Du måste fortfarande spara dina dokument.

Driver dom med mig/oss att dom skriver att funktionen finns men den inte fungerar? Återskapades inte någonting efter att Word krashade.

EDIT: hittade två mappar i papperskorgen efter en omstart. Recovered files och Recovered files #1. Den sistnämnda innehöll 3 filer samt en mapp men samtliga var 0K.
I Recovered files fanns filer innehållandes data, jag såg textsnuttar i dessa filer som var från det jag skrivit men det mesta var bara massa tecken. När jag öppnade dessa filer med word och försöker "Återskapa för godtycklig fil" är det 290 sidor med "Wednesday, Friday, 11, 27" i 250 sidor, sen kommer massa krimsilumstecken (?!) för att sedan någorlunda återge det jag hade skrivit. Dock är det oanvändbart då det innehåller olika teckenkombinationer för olika äöå, ÖÄÅ, diverse citat-tecken, ', È á osv. Alltså, bokstaven "Å" som versal är inte alltid "E਀@" tex så det går inte att göra en "Sök -> Ersätt alla", dessutom står vissa rader flera gånger och ordningen är inte som den ska.

För helvete!
Senast redigerad av phanders 2009-01-20 kl. 18:47.
Citera
2009-01-20, 20:13
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phanders
Använde Terminalen och den ser väl alla filer?

Lider verkligen med dig.

Och terminalen visar bara alla filer om du kör kommandot:
Citat:
ls -a
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem