2009-01-20, 07:43
Medlem
gugglianos avatar
Hej!

Min dammsugarsladd är glapp, och jag vill helst försöka byta den själv, min fråga är således om detta är möjligt att göra med enklare kunskaper i El-lära, jag tänkte mig isåfall att köpa en skarvsladd på typ clas ohlson och montera den. jag vet inte var sladden är glapp, och vill inte köpa en testpenna som förmodligen bara kommer att användas en gång. dammsugaren är en Electrolux ultra silencer
Citera
2009-01-20, 09:38
Medlem
actionbents avatar
Om du inte tänker felsöka först så kan du lika bra kasta den och köpa en ny, du vet ju inte en om det är sladden eller sladdvindan som är glapp.
Citera
2009-01-20, 11:47
Medlem
Det är nästan alltid i stickproppen det är glapp. Testa att byta den först.
Citera
2009-01-20, 12:29
Medlem
ICanHass avatar
Det ska väl inte vara några större problem.
Som ovanstående talare skriver så är det helt säkert stickkontakten som är kuk, prova att byt ut den. Knipsa kabeln och dra på en ny bara, ska inte vara några problem.
Citera
2009-01-20, 12:38
Medlem
det är jätteenkelt att byta sladd, det fixar du! Men börja med själva kontakten som nämnts ovan för det lär vara det.
Citera
2009-01-20, 14:27
Medlem
gugglianos avatar
Nepps, det var inte stickproppen, utan ett betydligt mer intrikat fel. sladdvindan består enkelt uttryckt av en toppskiva och en bottenskiva, sammanhållna med en pinne i mitten av den ena skivan. runt pinnen är 2 metalltrådar virade som en spole, mot vilken en V-formad kontakt skall sitta fastklämd. kontakten själv är låst på sin plats inuti hjulet. på nåt vis hade kontakten lossnat och man måste öppna sladdvindan för att åtgärda problemet, den del som drar tillbaka sladden är det för övrigt en jävla snurr på, för den lossnade och for iväg i rummet som en sån där flygande snurra som barn har Sladdvindan är nu således trasig, men efter mycket pillande lyckades jag fästa kontakten med en Mcgyver-lösning, som involverade tejp och snören (sanning), dock såg jag till att isolera alla kabelskor och andra strömledande delar för att förhindra att snörena tar eld.
det hade inte varit nåt problem att byta sladd om det varit felet, sålänge det är den del av sladden som slutar vid sladdvindan, för från vindan,alltså till av/på-knappen är det två trådar som inte var helt lätta att komma åt
Senast redigerad av guggliano 2009-01-20 kl. 14:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in