Citat:
Ursprungligen postat av Snuggles88
Anledning till vår debatt är att vi har lite olika syn på hur det här problemet ska lösas, och vad problemet är. Du verkar se det som ett slags krig mot Sverige. Jag ser det som ett klassproblem. Invandrare disskrimineras när dem kommer till Sverige. Inte utav staten, men utav svenskar kritiska till invandrare. Jag är inte heller possitivt inställd till den invandringspolitik som bedrivits i Sverige under en lång tid, men problemet är enligt mig hur man blir bemött.
Det är inte särskillt konstigt att invandrare är överrepresenterade i brottsregistret. Anledningen är att invandrare är överrepresenterade i den samhällsklass i Sverige som har det sämst, och där det också totalt sett finns flest brottslingar. Samtidigt tycker jag vi i Sverige måste ha ett hårdare rättssystem för dem som begår brott. Överhuvudtaget verkar det vara ett himmla daltande med brottslingar.
Jag ber om ursäkt om du tycker jag har använt mig av halmdockor, det har inte varit min mening. Du får gärna specifiera villka inlägg det handlar om så kanske jag kan omformulera mig. Om inte annat tror jag inte vi kommer så mycket längre i den här debatten. Vi har helt enkelt en alldeles för olik människosyn och världsbild. Jag må vara naiv, men jag aktar mig för att generalisera.
Du är felinformerad.
Det är detta argument man fått höra i alla år, känt att det varit något fel i argumentet men inte kunnat bemöta det - tills nu.
Titta på
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=501206&previousRenderType=2
I BRÅs rapport kan man läsa "Invandrarnas överrepresentation i brottslighet förklaras således inte av en ogynnsam fördelning vad gäller kön, ålder och bostadsort (&) Till detta kan nu läggas att invandrarnas överrepresentation i brottslighet inte heller kan förklaras med att invandrare är sämre lottade än svenskar när det gäller socioekonomisk status."
Och Rojas drar slutsatsen "Det är till och med så att den största överrepresentationen finns bland förvärvsarbetande invandrare med tjänstemannayrken (126 procent kontra cirka 90 procent för invandrade personer med arbetaryrken eller icke förvärvsarbetande). "
Dessutom fastslås det att vissa invandrargrupper, t.ex. vissa asiater, är mindre brottsbenägna än etniska svenskar, medan andra invandrargrupper, exempelvis chilenare, är mycket mer brottsbenägna än etniska svenskar. Skulle argumentet med diskriminering stämma så skulle alla invandrargrupper vara lika benägna att begå brott men så är det ju inte. Hur förklarar du det?