2009-01-21, 12:04
Medlem
Snuggles88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Du kan börja med att läsa koranen och haditherna, dessa skrifter är det rättesnöre som många muslimer anser står över sekulär lagstiftning.

(................)

Borde väl räcka eller?

Det står inget dumt i t.ex. bibeln?

Citat:
Familje- och straffrätt, 5 MOS 21:18
Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, skall de ta honom med sig och föra honom till de äldste i staden, till hemstadens port. De skall säga till stadens äldste: ”Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super.” Då skall alla männen i staden stena honom till döds. Du skall utrota det onda ur folket.

Förbjudna kulter, 3 MOS 20:13
Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

Varning för avgudadyrkan, 5 MOS 13:12
Skulle du om någon av de städer som Herren, din Gud ger dig att bo i få höra att ondsinta män ur ditt folk har förlett invånarna och övertalat dem at tjäna andra gudar, som du inte känner, skall du noga undersöka detta, göra efterforskningar och anställa förhör. Om det verkligen är sant att något så skändligt har skett i ditt folk skall du hugga ner stadens invånare med svärd, du skall viga staden och alla som finns där åt förintelse. Också djuren skall huggas ner. Samla på torget allt du tar som byte, och bränn staden och allt byte som ett heloffer åt Herren, din Gud.

Familje- och straffrätt, 5 MOS 21:10
När du drar ut till strid mot dina fiender och Herren, din Gud, ger dem i ditt våld och du tar fångar, får du bland fångarna kanske se en vacker kvinna, som du förälskar dig i och vill gifta dig med. Då skall du ta henne hem till ditt hus, och där måste hon raka sitt huvud och klippa sina naglar och lägga av de kläder som hon bar när hon tillfångatogs. Sedan skall hon bo i dit hus och sörja sin far och mor i en månad, innan du får vara tillsammans med henne och äga henne, så att hon blir din hustru.

Precis som det finns bokstavstroende kristna finns det bokstavstroende muslimer. Detta kan jag i båda fallen inte förstå. Jag är själv ateist och fattar inte hur man kan leva efter något man tror och inte säkert kan veta. Både bibeln och koranen är anpassade efter ett samhälle som inte på några sätt var likt det vi har idag. Man hade helt enkelt en annan människosyn.

Att säga att många muslimer säger att koranen och haditherna står över annan lagsättning är en väldigt blåögd tolkning. Många i förhållande till vad? Sedan att dem ifrågasätter våra lagar och värderingar är en annan sak, det gör vi i deras länder också. En persons uppfattning om rätt och fel beror ju helt enkelt på vad personen i fråga lärt sig under sin uppväxt.

Bara för att man har olika syn på rätt och fel, betyder inte att man omöjligt kan leva sida vid sida. Det hela handlar om acceptans från alla parter. Lever man tillsammans tillräkligt länga kommer alla värderingar tillslut flyta ihop till en homogen gemensam uppfattning om rätt och fel.

Vi ska inte gå runt och vara rädda för varanndra. Försök istället behandla varandra med respekt och visa empati gentemot dina medmänniskor.

EDIT:
Mod: Pågår det politisk censur i den här tråden, eller varför är inlägg raderade utan kommentar?
Senast redigerad av Snuggles88 2009-01-21 kl. 12:09.
Citera
2009-01-21, 12:46
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuggles88

Precis som det finns bokstavstroende kristna finns det bokstavstroende muslimer. Detta kan jag i båda fallen inte förstå. Jag är själv ateist och fattar inte hur man kan leva efter något man tror och inte säkert kan veta. Både bibeln och koranen är anpassade efter ett samhälle som inte på några sätt var likt det vi har idag. Man hade helt enkelt en annan människosyn.

Att säga att många muslimer säger att koranen och haditherna står över annan lagsättning är en väldigt blåögd tolkning. Många i förhållande till vad? Sedan att dem ifrågasätter våra lagar och värderingar är en annan sak, det gör vi i deras länder också. En persons uppfattning om rätt och fel beror ju helt enkelt på vad personen i fråga lärt sig under sin uppväxt.

Bara för att man har olika syn på rätt och fel, betyder inte att man omöjligt kan leva sida vid sida. Det hela handlar om acceptans från alla parter. Lever man tillsammans tillräkligt länga kommer alla värderingar tillslut flyta ihop till en homogen gemensam uppfattning om rätt och fel.

Vi ska inte gå runt och vara rädda för varanndra. Försök istället behandla varandra med respekt och visa empati gentemot dina medmänniskor.

EDIT:
Mod: Pågår det politisk censur i den här tråden, eller varför är inlägg raderade utan kommentar?

Självfallet finns det Bokstavstroende kristna!!!
men det finns även kristna samfund som är motsatsen.
Inom kristendom har det reformerats under århundraden,det har inte skett inom Islam.
Har man där en avvikande åsikt är sannolikheten stor att man utsätts för våld...
Citera
2009-01-21, 12:49
Medlem
noonelses avatar
Citat:

EDIT:
Det här låter ju väldigt rosaskimrande och fint. Du är en god och öppensinnig människa som tror att alla människor är som du. Försök nu vara realistiskt. Betrakta ditt påstående ovan. Titta sedan på mellanöstern. I mellanöstern bor det kristna, judar, muslimer och flera varianter på dessa i en smältdegel av kulturer, folkslag och religion. Eländet där nere har pågått i hundtratals år. Vad tror du förändras, egentligen, när dessa människor och religioner kommer till Sverige?

Kan du ge lyckade exempel på kulturblandningar som skapat lika harmoniska samhällen som kulturellt homogena? Det finns fler exempel där det inge fungerar, kolla t.ex på centralafrika eller sydafrika. USA har inte heller varit en utopi sedan starten.
Citera
2009-01-21, 13:07
Medlem
Snuggles88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noonelse
Det här låter ju väldigt rosaskimrande och fint. Du är en god och öppensinnig människa som tror att alla människor är som du. Försök nu vara realistiskt. Betrakta ditt påstående ovan. Titta sedan på mellanöstern. I mellanöstern bor det kristna, judar, muslimer och flera varianter på dessa i en smältdegel av kulturer, folkslag och religion. Eländet där nere har pågått i hundtratals år. Vad tror du förändras, egentligen, när dessa människor och religioner kommer till Sverige?

Det jag hoppas och tror ska förändras är människors syn på varanndra. Problemet därnere, problemet häruppe är bristande förståelse och respekt för varanndra. I ett fullt upplyst samhälle skulle det enligt mig fungera att ha olika religoner.

Citat:
Kan du ge lyckade exempel på kulturblandningar som skapat lika harmoniska samhällen som kulturellt homogena? Det finns fler exempel där det inge fungerar, kolla t.ex på centralafrika eller sydafrika. USA har inte heller varit en utopi sedan starten.

Jag kan precis som du säger inte berätta om någon stor kulturblandning där det uppstått ett helt harmoniskt samhälle. Däremot vägrar jag till motsatts mot dig att säga att det aldrig kommer uppstå.

En liknelse:
Jag pluggar just nu matematik på universitetet. Ibland när jag ger mig in på ett tal tycker jag det ser totalt omöjligt ut att lösa. Sedan när jag FÖRSÖKER så upptäcker jag oftast förr eller senare att det faktist går att lösa.

Tänk om stora vetenskapsmän som Newton och Einstein tänkt som du gör. Nej, bara för det inte finns något tidigare exempel som fungerar, kommer problemet aldrig lösas. Hur skulle man någonsin lösa några problem med detta tankesätt?

Kollar man på USA är dem väl ett väldigt bra exempel på ett land där folk med olika etnisk bakgrund utvecklat sitt sätt att leva tillsammans även om dem är långt ifrån perfekta.
Citera
2009-01-21, 13:19
Medlem
noonelses avatar
Citat:
Det jag hoppas och tror ska förändras är människors syn på varanndra. Problemet därnere, problemet häruppe är bristande förståelse och respekt för varanndra. I ett fullt upplyst samhälle skulle det enligt mig fungera att ha olika religoner.

Jag kan precis som du säger inte berätta om någon stor kulturblandning där det uppstått ett helt harmoniskt samhälle. Däremot vägrar jag till motsatts mot dig att säga att det aldrig kommer uppstå.

En liknelse:
Jag pluggar just nu matematik på universitetet. Ibland när jag ger mig in på ett tal tycker jag det ser totalt omöjligt ut att lösa. Sedan när jag FÖRSÖKER så upptäcker jag oftast förr eller senare att det faktist går att lösa.

Tänk om stora vetenskapsmän som Newton och Einstein tänkt som du gör. Nej, bara för det inte finns något tidigare exempel som fungerar, kommer problemet aldrig lösas. Hur skulle man någonsin lösa några problem med detta tankesätt?

Kollar man på USA är dem väl ett väldigt bra exempel på ett land där folk med olika etnisk bakgrund utvecklat sitt sätt att leva tillsammans även om dem är långt ifrån perfekta.
Jag ser din liknelse, men den går inte att applicera på något så komplext som ett samhälle. De stora vetenskapsmännen tänkte inte heller som du gör. Du har förutbestämt vilket resultat du vill komma fram till. Så går inte forskning till, en grundförutsättning är att inte utesluta något resultat förrän vetenskapliga fakta visar att så är fallet. En forskare måste frilägga och samla in relevant data och sedan tolka den och dra relevanta slutsatser. I det här fallet bortser du från all tillgänglig empiri baserat på din personliga övertygelse, helt utan underbyggande fakta. Jag anser att du är lite naiv.
Citera
2009-01-21, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noonelse
Jag ser din liknelse, men den går inte att applicera på något så komplext som ett samhälle. De stora vetenskapsmännen tänkte inte heller som du gör. Du har förutbestämt vilket resultat du vill komma fram till. Så går inte forskning till, en grundförutsättning är att inte utesluta något resultat förrän vetenskapliga fakta visar att så är fallet. En forskare måste frilägga och samla in relevant data och sedan tolka den och dra relevanta slutsatser. I det här fallet bortser du från all tillgänglig empiri baserat på din personliga övertygelse, helt utan underbyggande fakta. Jag anser att du är lite naiv.

Fast här försöker du väl ändå blanda ihop empiri inom humaniora med de exakta vetenskaperna.

I ett samhälle som formas av oss så kan man med vetenskapliga medel aldrig säga att något kommer ske. Då skulle vi aldrig komma någonstans. Ingen har varit på månen, det går inte. Vatten inomhus, har vi aldrig haft, det går helt enkelt. Planekonomi, aldrig funnits, fungerar inte. Osv.

Jag håller med Snuggles88 om att vi kan forma samhället till det vi vill. Men det kräver dock att individerna i samhället vill forma det åt det hållet. Vilket inte är fallet med muslimerna. Jag skulle gärna vilja se att vi har samma förhållningssätt som staterna. Helt enkelt att ingen bryr sig om vad du tror. Däremot, så kan du bara kommunicera med myndigheterna på engelska, tar man inte sig av burkan så kan man glömma att få ett jobb, och svälter ihjäl.

Staternas invandring bygger på att alla invandrare assimileras till amerikaner illa kvickt. Inte genom något myndighetstvång, utan att man inte kommer in i samhället om man inte gör det. Något vi inte gör i detta landet, och därför har sådana problem med invandringen.
Citera
2009-01-21, 14:08
Medlem
noonelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HjalmarStorm
Fast här försöker du väl ändå blanda ihop empiri inom humaniora med de exakta vetenskaperna.
Sant. Men även i exakta vetenskaper gör man försök och samlar in data.

Citat:
I ett samhälle som formas av oss så kan man med vetenskapliga medel aldrig säga att något kommer ske. Då skulle vi aldrig komma någonstans. Ingen har varit på månen, det går inte. Vatten inomhus, har vi aldrig haft, det går helt enkelt. Planekonomi, aldrig funnits, fungerar inte. Osv.
Jag tycker endå att de samlade "försökens" misslyckande har en poäng. Att säga att vi inte kan ha vatten inomhus för att vi alldrig haft det om ingen någonsin försökt är inte samma sak som det jag pratar om.

Citat:
Jag håller med Snuggles88 om att vi kan forma samhället till det vi vill. Men det kräver dock att individerna i samhället vill forma det åt det hållet. Vilket inte är fallet med muslimerna. Jag skulle gärna vilja se att vi har samma förhållningssätt som staterna. Helt enkelt att ingen bryr sig om vad du tror. Däremot, så kan du bara kommunicera med myndigheterna på engelska, tar man inte sig av burkan så kan man glömma att få ett jobb, och svälter ihjäl.

Staternas invandring bygger på att alla invandrare assimileras till amerikaner illa kvickt. Inte genom något myndighetstvång, utan att man inte kommer in i samhället om man inte gör det. Något vi inte gör i detta landet, och därför har sådana problem med invandringen.
Du har poäng igen ang. USA. Även om USA har haft och fortfarande har problem med etniska motsättningar så är situationen annorlunda där. Raslagar, hatbrott, upplopp och racism är en del av USA's historia. Skillnaden om vi jämför USA med Sverige är att bortsett från slavarna som togs dit så har då gott som alla invandrare kommit dit för att skaffa sig ett bättre liv. Alla kommer dit med vetskapen om att man är sin egen lyckas smed. Genom hårt arbete kan alla bli något, leva i fred och försörja sin familj. Så är inte fallet med en välfärdsturism som genomsyrar svensk/europeisk invandring. Likväl kan vi endå se att i ett så välmående land som USA så bor kulturer gärna för sig t.ex. i chinatowns och liknande. Människor vill egentligen inte blandas.
Citera
2009-01-21, 14:19
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Har FB infört censur helt plötsligt?
Citera
2009-01-21, 14:37
Medlem
Utterskärs avatar
Citat:
Vad har bibeln med denna fråga att göra? Det du refererade till är avsnitt ur gamla testamentet som av de flesta kristna ses som ett historiskt dokument. Inom kristendomen är det nya testamentet som är centralt och då framför allt jesus liv och gärningar. Glöm inte att koranen är guds ord medan bibeln är människans tolkningar av guds ord vilket medför att omtolkningar av koranen och en reformation av islam är i stort sett omöjligt.
Citera
2009-01-21, 15:16
Medlem
SparkMans avatar
Att muslimer är rädda för att SD ska få större inflytande är ju inget nytt. Däremot är det nu bekräftat. Får SD runt 10% av väljarstödet (vågmästarroll och medelstort inflytande på de andra partierna) så kan vi nog räkna med att många muslimer kommer fly från Sverige utan att någon ens behöver/hinner säga "hej då"
Citera
2009-01-21, 15:19
Medlem
Varför kan de inte bara låta varandra existera ifred. Hur störa om någon utöver sin religion bakom stängda dörrar.
Citera
2009-01-21, 15:40
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbesmamma
Varför kan de inte bara låta varandra existera ifred. Hur störa om någon utöver sin religion bakom stängda dörrar.

Ja och så kramas vi alla i en stor kosmopolitisk religs hög och tycker riktigt mycket om varandra.

Passa dej bara, snabbare en kvickt får du en burka över skallen och en muslimstake i varje hål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in