Citat:
Ursprungligen postat av Reltih
Jag menar såklart att insatserna skulle vara frivilligt finansierade. Inget rånande här inte. Jag håller även med på punkten att man ska var neutral och hålla sig utanför statsunioner.
Men kan man inte ha en frivilligt finansierad utlandstrupp, neutralt inställt till ett krig, med enda uppgift att försöka upprätthålla säkerheten/rättigheter för de civila?
Nja, inte "i statens namn". Om du personligen vill finansiera en privat insatsstyrka som inte är anknyten till NV-staten direkt är din ensak. Men NV-statens militär har inga som helst befogenheter att dra ut på utlandsuppdrag som inte berör statens säkerhet.
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag har funderat lite på detta om följer man rättighetsteorin borde det inte vara ett fundamentalt nej mot interventionism. Kränks rättigheter står man som världsmedborgare inför två val:
- Låta det fortgå och se civila lida på obestämd tid
- Ingripa och göra slut på rättighetskränkningarna.
Finns givetvis nyanser men de är de två grundläggande valen. Jag är inte säker på vad jag anser i frågan men eftersom nationalstaten är mindre viktig för mig ser jag det inte som en direkt omöjlighet att hjälpa andra världsmedborgare som får sina rättigheter kränkta.
Det är givetvis en omöjlighet att som ensam NV-stat ta på sig dessa uppgifter så vi talar givetvis om hur teorin bör se ut.
Nej, så enkelt är det absolut inte. Irak-kriget är ett praktexempel på detta, internationell politik speciellt i länder med tung religiös och kulturell tyngd vitt olik våran är absolut inte så enkel som svart och vitt.
Det kanske såg ut som en kanonbra idé att sätta lite sanktioner mot Irak och bomba infrastruktur(vilket dödade över 500 000 civila, de flesta barn under 5 års ålder) och sen tåga in med militären när det inte funkade (vilket ökade dödsantalen drastiskt, sköt oljepriserna i höjden, satte USA i ännu djupare skuld och ökade stödet MARKANT för religöst fundamentala grupper som tidigare inte existerade i Irak).
Personligen tycker jag USA skulle följt sin konstitution och "the founders" råd om non-interventionism.