2010-04-23, 18:21
  #289
Medlem
wehrmachts avatar
Jag hoppas all medial uppmärksamhet gör att människor blir nyfikna och besöker NDs hemsida. Fler prenumeranter hade suttit fint, för likt Vavra Suk tvivlar jag att NI har presstöd länge till.
Citera
2010-04-23, 18:44
  #290
Medlem
Fågelfenixs avatar
Jag har aldrig läst Nationell Idag, men det var roliga nyheter att de ska få presstöd. Att hycklandet går i taket hos resten av media är den roliga biten.

Får vi se ett propagerande för ett avskaffat presstöd från gamelmedia nu måntro?
Citera
2010-04-23, 18:47
  #291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fågelfenix
Får vi se ett propagerande för ett avskaffat presstöd från gamelmedia nu måntro?

Det vore ju i sig ett drömscenario, men eftersom presstödet ger betydligt mer pengar till tidningarna som bekämpar den nationella rörelsen så känns detta inte särskilt troligt.
Citera
2010-04-23, 20:05
  #292
Medlem
Turist i tidens avatar
Det enda goda med att den tidningen får presstöd är att det visar hur illa det blir när politikerna snor våra pengar för att göda sina egna organisationer.

Passerar man gränsen blir man berättigad till miljoner av skattebetalarnas pengar. Nu börjar vissa skruva på sig och önskar någon typ av kvalitetssäkring. Men vägrar man fascisterna pengar måste rimligtvis kommunisterna också bli utan...skrota presstödet, då får alla tidningar leva på sina egna meriter.

På riksplanet får partier som kvalat in till riksdagen miljoner i stöd, nu bävar man för att SD ska ta sig in. Därmed får SD en hävstång för att sno åt sig mer pengar...bättre att göra som dom gamla grekerna, lotta in dom förtroendevalda.
Citera
2010-04-23, 20:50
  #293
Medlem
Thax21s avatar
Varför skriver både Linderborg och Ahlquist att det krävs 1500 i "abonnerad upplaga" när det i tidigare gjorts gällande att det är 2000 som gäller? Är det ett knep för att få det att framstå som att Nationell idag har 500 färre prenumeranter än man faktiskt har?
Citera
2010-04-23, 21:47
  #294
Medlem
Kontrapunktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Judarna protesterar:


http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=210187

Judarnas förfäran täcks även i SvD:

Citat:
På fredagen gick också det Judiska Centralrådet ut och kritiserade beslutet om presstöd till Nationell Idag.

– Vi förstår inte på vilket sätt den rasbiologiska tidningen Nationell Idag kan anses bidra till mångfalden i pressen, sa rådets ordförande Lena Posner Körösi i en kommentar.
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/kulturministern-vill-se-over-presstodsreglerna_4608335.svd

Indiepopsvänsterseländet Ola Karlman skriver debattartikel om ämnet: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/rasismen-maste-diskuteras-pa-allvar_4608663.svd
Citat:
Nationaldemokraterna må vara ett på många sätt marginaliserat parti i en politisk mening, men dess rörelse – den nationella och rasistiska rörelsen – mobiliserar sina styrkor alltmer högljutt och avancerar inte minst på internet. Den rasistiska propagandamaskinen har lyckats göra sig så betydelsefull att man nu får mer resurser av de svenska skattemedlen för att sprida sitt hat, än vad Ungdom Mot Rasism får i statsbidrag för att mobilisera unga antirasister i föreningslivet.

Tydligen är han bitter över att han inte fått sticka fingrarna djupare i kakburken.
Citera
2010-04-23, 22:39
  #295
Medlem
Vänsterhäxan Marie Demker inser trots allt det absurda med att neka NI presstöd...
Citat:
Argumentet att ”skattepengar” inte skall ges till Nationell Idag är märkligt – den lagstiftning som reglerar vårt samhälle skall vara saklig, opartisk och principiell. Skulle tidningen Nationell Idag vara mindre stötande för att den inte fick ”skattepengar” i presstöd när dess medarbetare, distribution och produktion rimligen får samma del av samhällets skattefinansierade resurser som alla andra?
http://vanstrastranden.wordpress.com/2010/04/23/inte-fel-med-presstod-till-nationell-idag/
Citera
2010-04-23, 22:43
  #296
Medlem
Trots att Maria Abrahamsson inte läst tidningen kallar hon den för smörja...
Citat:
Det redaktionella innehållet i Nationaldemokraternas blaska är förmodligen rena smörjan (jag har inte läst den och känner ingen lust att göra det heller). Om innehållet går över gränsen för rashat och hets mot folkgrupp ska JK väcka åtal mot ansvarige utgivaren. I annat fall skyddas tidningen av grundlagen, hur kränkande och vämjeligt innehållet än kan vara.
http://www.mariaabrahamsson.nu/index.php/2010/04/23/ahlquist-gor-presstodsnamnden-till-lekstuga/
Citera
2010-04-23, 22:46
  #297
Medlem
RichOnVitaminss avatar
Citat:
På fredagen gick också det Judiska Centralrådet ut och kritiserade beslutet om presstöd till Nationell Idag.

– Vi förstår inte på vilket sätt den rasbiologiska tidningen Nationell Idag kan anses bidra till mångfalden i pressen, sa rådets ordförande Lena Posner Körösi i en kommentar.

Jag ställer mig frågan varför SvD tycker att någon etnocentrisk intresseförening är relevanta att hänvisa till. De har ju ingenting med frågan att göra annat än att dom inte gillar europeisk nationalism.
Citera
2010-04-23, 22:50
  #298
Medlem
KLANGBOTTENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henderson
Trots att Maria Abrahamsson inte läst tidningen vet hon att det är smörja...

http://www.mariaabrahamsson.nu/index.php/2010/04/23/ahlquist-gor-presstodsnamnden-till-lekstuga/

He he :-)

Jag undrar hur många det är som faktiskt har läst Nationell Idag innan de uttalar sig om tidningen.
Precis som Marie Demkert uttrycker det är inte tidningen rasistisk. Man skulle faktiskt kunna kalla tidningen antirasistisk, eftersom en stor del av tidningen tar upp rasism riktat mot människor med vit hudfärg. Tidningen vilar även på en etnopluralistisk grund och därav följer att man inte tycker bättre eller sämre om människor utifrån deras etnicitet. Tvärtom respekterar man människors rätt till sin kultur och sin etniska särart - på ett helt annat sätt än till exempel Sverigedemokraterna gör.
Citera
2010-04-23, 23:27
  #299
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Varför skriver både Linderborg och Ahlquist att det krävs 1500 i "abonnerad upplaga" när det i tidigare gjorts gällande att det är 2000 som gäller? Är det ett knep för att få det att framstå som att Nationell idag har 500 färre prenumeranter än man faktiskt har?
För att det är det som krävs. 1500.

Däremot, om man ligger så nära undre gränsen krävs en prövotid på ett år i stället för ett halvår. Därför behövde NI nå längre, för att kunna få presstöd efter ett halvårs veckovis utgivning. Sannolikt för att pengar inte fanns för att ge ut veckovis ännu ett halvår. Det måste varit en ren förlustaffär.
Citera
2010-04-23, 23:41
  #300
Medlem
RichOnVitaminss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLANGBOTTEN
He he :-)

Jag undrar hur många det är som faktiskt har läst Nationell Idag innan de uttalar sig om tidningen.
Precis som Marie Demkert uttrycker det är inte tidningen rasistisk. Man skulle faktiskt kunna kalla tidningen antirasistisk, eftersom en stor del av tidningen tar upp rasism riktat mot människor med vit hudfärg. Tidningen vilar även på en etnopluralistisk grund och därav följer att man inte tycker bättre eller sämre om människor utifrån deras etnicitet. Tvärtom respekterar man människors rätt till sin kultur och sin etniska särart - på ett helt annat sätt än till exempel Sverigedemokraterna gör.

Så sant. Kritiken mot NI är helt orimlig. Ingen har lyckats framföra hållbara argument mot tidningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in