2010-04-23, 16:32
  #277
Medlem
Badsectors avatar
Jag dristar mig till att kalla denna dag "historisk".

Grattis, Vávra med redaktion. Kanske kontaktar er framöver och ödmjukt ber att få skriva i er tidning.
Citera
2010-04-23, 16:49
  #278
Medlem
rafizs avatar
Aftonbladet torde väl vara den första tidningen som ställer sig bakom beslutet med tanke på deras egna historia. Aftonbladets grundare Hierta startade ett flertal tidningar under sin livstid (Aftonbladet2, Aftonbladet3 o.s.v.) eftersom han skrev - för staten - obekväma saker. Att dessa saker idag är självklara saker och att Hierta lyckades nå ut med sitt budskap trots censurering från staten och få igenom tryck- yttrande- och pressfrihet i det här landet. Det är tydligen väldigt lätt att glömma bort sitt förflutna..
Hade staten kunnat censurera tidningar eller bedöma innehållet i det hade vi ju inte haft någon plattform för att nå ut med budskap om allmän och lika rösträtt, till exempel. Jorden hade fortfarande varit platt och universum kretsat kring oss. Darwin hade aldrig få ge ut en bok och feminismen hade varit ett uppror á la "Dom bränner bilar i Rinkeby" som snart glömdes bort.
Citera
2010-04-23, 16:54
  #279
Medlem
RichOnVitaminss avatar
Kurdo Baksi:

Citat:
Det finns de som i yttandefrihetens namn välkomnar det ekonomiska stödet till Nationell Idag men det är inget hållbart argument.

Briljanta Baksi.
Citera
2010-04-23, 16:59
  #280
Medlem
IQzeagulls avatar
Nationell idag får presstöd, mångkulturister så upprörda att de gör i byxan.

http://sverigesradio.se/ekot/sokresult.asp?first=1&last=20&from_date=1990-01-01+00%3A00%3A00&to_date=2010-04-23+16%3A44%3A51&page=1&intUnitID=83&programID=83&n yheter=&Artikel=3646677&strSearch=nationell+idag

Ja, då har tillslut tidningen Nationell idag fått presstöd. Hörde för en timme sedan hur ett par sverigehatare från våra finare partier var eniga om att detta måste stoppas till varje pris, eftersom Nationaldemokraterna är extrema fascister med nazistiska influenser. En företrädare för FP tyckte dock att alla tidiningar som uppfyller kriterierna ska få stöd så länge de håller sig inom lagens råmärken.

I en intervju med chefredaktören så sa denne att han trodde att den massiva kritiken från PK-håll beror på att dom skriver om det folk pratar om hemma vid fikaborden och inte försöker skönmåla mångkulturen. Och ha sa även att svenska folket skulle få en annan inställning till multikulti om de visste hur det ser ut, men eftersom tidiningar som AB och Xpr. ljuger och myglar så leds folket in i en falsk tro angående mångkulturen.

Vad säger folk här på I&I ? ÄR det inte ett angrepp på demokratin och yttrandefriheten att försöka stoppa en tidning bara för att den skriver om sådant som det politiskt korrekta etablissemanget inte gillar ? Är Nationell idag en extrem fascistisk tidning som t.o.m extremhögern ratar ? Det påstod i alla fall de politiker som uttalade sig och krävde att presstödet skulle dras tillbaka.

Ändrar sådana här angrepp på yttrandefriheten folks syn på mångkulturen och dess förespråkare ?
Citera
2010-04-23, 17:08
  #281
Medlem
Brillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQzeagull
Vad säger folk här på I&I ? ÄR det inte ett angrepp på demokratin och yttrandefriheten att försöka stoppa en tidning bara för att den skriver om sådant som det politiskt korrekta etablissemanget inte gillar ? Är Nationell idag en extrem fascistisk tidning som t.o.m extremhögern ratar ? Det påstod i alla fall de politiker som uttalade sig och krävde att presstödet skulle dras tillbaka.

Jag har aldrig hört talas om tidningen men angående din första fråga så är svaret solklart JA. Självklart ska alla tidningar som uppfyller de krav som finns för att få pressstöd också få press-stöd. Det är fel att inte ge press-stöd till en tidning för att de har "fel" åsikter. Den bedömningen kan ingen och ska ingen göra i en demokrati.

Apropå din andra fråga så känner jag som sagt inte till tidningen, men menar att de "högerextrema" i det här fallet är vanliga svenskar som röstar på Sverigedemokraterna.
Citera
2010-04-23, 17:18
  #282
Medlem
Brillans avatar
Vad är kriterierna för att få press-stöd?
Citera
2010-04-23, 17:29
  #283
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brillan
Vad är kriterierna för att få press-stöd?
Att man ska ha 1500 prenumeranter, 1000 egna spaltmeter, inte mer än 50% reklam och inte ha nå ut till mer än 30% av en kommun och kosta mer än 350 kronor per år.
Citera
2010-04-23, 17:32
  #284
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQzeagull
Vad säger folk här på I&I ? ÄR det inte ett angrepp på demokratin och yttrandefriheten att försöka stoppa en tidning bara för att den skriver om sådant som det politiskt korrekta etablissemanget inte gillar ?

Ja, självklart. Makteliten är bara intresserad av demokrati och yttrandefrihet när den stärker deras egen makt.

Citat:
Är Nationell idag en extrem fascistisk tidning som t.o.m extremhögern ratar ? Det påstod i alla fall de politiker som uttalade sig och krävde att presstödet skulle dras tillbaka.

Nej, men tidningen kanske är bra ändå?

Citat:
Ändrar sådana här angrepp på yttrandefriheten folks syn på mångkulturen och dess förespråkare ?

Ja, det tror jag. Jag tror allt fler börjar inse att makteliten vill ha monopol på vilka åsikter som skall vara tillåtna att uttrycka.

Själv gillar jag dock inte presstöd som företeelse alls.
Citera
2010-04-23, 17:32
  #285
Medlem
Freitag.der.13.s avatar
Tragiskt Lena! Men vi andra ska givetvis få finna oss i att våra skattepengar delas ut till muslimska organisationer, diverse skumma etniska organisationer som Afrosvenskarnas riksförbund och tidningar som Expo.
Citera
2010-04-23, 17:36
  #286
Medlem
IQzeagulls avatar
Det står ganska ofta intressant fakta på deras hemsida, i samma stil som PI mfl.
Det är väll det som är fascistiskt, att skriva sanningen utan krusiduller..
Citera
2010-04-23, 17:42
  #287
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Med anledning av presstödsnämndens beslut så vill nu Lena Adelsohn Liljeroth att reglerna ska diskuteras.

– Man talar om att presstödet ska handla om att stärka demokratiska grundvärderingar. Även om det handlar om yttrandefrihet så är det inte samma sak som att skattebetalarnas pengar ska gå till att stödja den här formen av media, säger hon.

Kanske blir det ändringar i reglerna i framtiden. Uppenbart vill vissa styra vilken information som får skickas till det svenska folket. Endast åsikter som de själva godkännt ska få spridas till andra människor, med hjälp av skattebetalarnas pengar. Sen att de flesta mottagare själva är skattebetalare verkar de inte ta hänsyn till.
Citera
2010-04-23, 17:55
  #288
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Kanske blir det ändringar i reglerna i framtiden. Uppenbart vill vissa styra vilken information som får skickas till det svenska folket. Endast åsikter som de själva godkännt ska få spridas till andra människor, med hjälp av skattebetalarnas pengar. Sen att de flesta mottagare själva är skattebetalare verkar de inte ta hänsyn till.

Ta bort det helt istället, SVD är väl den blaska som får mest. Då försvinner en ljugblaska fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in