Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-19, 14:42
Medlem
comicons avatar
Jag skulle behöva lite hjälp med installationen av SQL Server Express i Windows XP. Eftersom jag kör Windows XP via BootCamp på min första generationens MacBook Pro har jag valt att lägga tråden här - om den passar bättre någon annan stans får den gärna flyttas.

Jag beskriver hela processen från början, och hoppas att någon kan hjälpa mig...

Jag laddade ner SQL Server Express från Microsofts hemsida. Det fungerade utan problem, och jag körde filen. Då öppnades en ny, tom flik i Firefox (som jag redan hade igång) och filhämtaren drog ner en fil som heter ungefär samma sak som installationsfilen från Microsofts hemsida, med tillägget Wrapper sist. Efter detta hände ingenting, och jag försökte därför köra den nya filen. Något blinkade förbi mitt på skärmen, jag hann inte upfatta vad det var, och sedan hände återigen ingenting.

Jag hittade efter detta en ny mapp i startmenyn, med namnet SQL Server Express. I denna mapp låg bl a en fil som hette Installation Center (eller något liknande, jag skriver tyvärr det här på en annan dator) som jag självklart körde igång. Den startar och visar ett fönster med en meny till vänster och några olika alternativ i det större fältet till höger. I menyn valde jag då installera och sedan att installera en ny version av programmet. Jag får då upp en ruta som bara ber mig att "Browse for SQL Express Installation Media". Jag har provat att välja mapparna de tidigare filerna har laddats ner till, jag har provat samtliga program- och undermappar som heter något med SQL och jag har provat att skapa en ny mapp. Ingenting fungerar.

Jag förstår inte alls vad som har blivit fel - enligt mina klasskamrater med Windowsdatorer får de bara upp en vanlig Installation Wizard, inget annat. Går det att ordna? Ska jag ta bort alltihop och börja om från början (jag har gjort om allting en gång med samma resultat, dock tuan att ta bort det gamla)?

Snälla, hjälp mig!
Citera
2009-01-19, 14:48
Medlem
Crunchies avatar
Det är en bärbar du har. Ta med den till en kompis som kör windows på en pc och kör installtionen paralellt steg för steg. Detta kanske kan ge information om vad som går snett.
Citera
2009-01-19, 16:14
Medlem
Släng den te windows tråden, även om vi vet hur man installerar windows så är det fortf windows :P
Citera
2009-01-20, 11:51
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crymoar
Släng den te windows tråden, även om vi vet hur man installerar windows så är det fortf windows :P
Det stämmer bra det.

/
Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in