2009-01-19, 09:59
Bannlyst
om jag tex använder telias webmail och läser, skickar all min mail från deras sida på nätet, när jag då raderar mail gåde då att få tillbaka, läsa av tex polisen i ett senare skede eller är de borta.
2009-01-19, 10:04
Medlem
abdituss avatar
Telia gör självklart backup på allt. Så det *går* att ta fram.
2009-01-19, 10:08
Bannlyst
hmm ok hur länge lagras sånt?

om jag tex avslutar mitt mailkonto så lagras allt fortfarande eller?
2009-01-19, 10:31
Medlem
BruteForces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuni
hmm ok hur länge lagras sånt?

om jag tex avslutar mitt mailkonto så lagras allt fortfarande eller?
Det beror väl på vilka rutiner Telia har. De kanske till exempel kör en backup och sparar i en vecka innan det är dags att skriva över samma volym med nästa backup. Dvs. ett roterande schema med backupenheter.

Någon som vet hur det är med alla de lagar som kommit på senare tid typ "datalagringslagen" finns det något som är relevant där?
2009-01-19, 10:36
Bannlyst
alltså med tanke på alla de kunder de har och all den plast det skulle ta för att hålla en backup en längre tid borde den väll skrivas över så som du säger, är inte så kunnig inom detta, men kul att få veta om ens mail ligger någon annanstans och "skräpar"
2009-01-19, 10:39
Medlem
BruteForces avatar
Citat:
alltså med tanke på alla de kunder de har och all den plast det skulle ta för att hålla en backup en längre tid borde den väll skrivas över så som du säger, är inte så kunnig inom detta, men kul att få veta om ens mail ligger någon annanstans och "skräpar"

Jo, egentligen kan man ju inte veta om de ens tar bort ens mail när man gör det via deras webinterface även om man tycker att man kan anta det. Men exempelvis Gmail kanske vill spara även ens borttagna meddelanden för att kunna ge en bättre reklam.
2009-01-19, 10:42
Bannlyst
antar att man inte kan ringa/maila och fråga dem om detta
2009-01-19, 10:46
Medlem
BruteForces avatar
Citat:
antar att man inte kan ringa/maila och fråga dem om detta
Varför inte? Ring och fråga. Men du behöver ju inte säga att polisen är efter dig utan bara att du vill veta hur länge meddelandena lagras.

Ger det inget och om du orkar så kan du även ringa och posera som "teliatekniker" eller liknande och se om det ger någonting. Fast det är väl tveksamt.
2009-01-19, 11:14
Bannlyst
pratade med dem just de säger att de inte har en backup men på frågan om hur de hjälper polisen om brott skett och bevis finns i mailen så svarar de att polisen vet vilket nr de ska ringa ifall en anmälan finns. och då sa jag då finns ju en backup som svar : nått annat du vill ha hjälp med, alltså inget svar

så frågan kvarstår lite difust men av telias svar så är de inte helt omöjligt att en backup finns
2009-01-19, 14:37
Medlem
abdituss avatar
Hahhah riktigt jävla fula fiskar det där....
2009-01-19, 15:24
Medlem
Citat:
pratade med dem just de säger att de inte har en backup men på frågan om hur de hjälper polisen om brott skett och bevis finns i mailen så svarar de att polisen vet vilket nr de ska ringa ifall en anmälan finns. och då sa jag då finns ju en backup som svar : nått annat du vill ha hjälp med, alltså inget svar

så frågan kvarstår lite difust men av telias svar så är de inte helt omöjligt att en backup finns

Då var det nog kundtjänst du pratade med och att dom inte svarar på den frågan beror helt enkelt att dom inte vet...

Ett "snyggare" sätt att sköta det på är ju att ringa upp dom igen och säga att du har ett par mail som du raderat för länge sedan och att du gärna skulle vilja ha tillbaka dom om det går. Då blir det nog ett supportärende och därifrån kan du nog få reda på hur länge en backup sparas.
2009-01-19, 16:04
Bannlyst
inte kund tjänsten.

var supporten jag ringde för telias fiberlan stadsnät.
ringde till och med tre ggr för att få se om man fick olika svar av olika personer.

var lite olika men tyder på samma sak, hävdar att inget sparas men på frågan om någon gör ett brott och bevisen ligger i mailen hur hjälper de då polisen?
fick då de svar som jag skrev tidigare.

och på frågan om de kunde hjälpa mig med annat sa jag nope ville bara kolla hur pass ärliga de var mot sina kunder, då sa de tack för ditt samtal och klick.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in