Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Matematiken är rätt:
- det är mer än 100% kött i den färdiga korven (vissa tillverkare kan använda den angivelsen) (och visst är det vattnet som försvunnit)
- men räknar man på korvråvaran - då går det inte att komma över 100%.
- sen är frågan om fettet ska ingå eller inte...
Salt och salpetermängden däremot ska man räkna på mängden magert kött.
Jag gör alltid min korv utan bindmedel (potatis, bröd, etc) - men de finns de som påstår att korven blir bättre med en sån iblandning. I alla fall i korvar som man grillar/steker. Bindmedlet håller kvar fettet och smakämnen i korven, vilket ger mer smak. I en ren köttkorv rinner en del fett ut när man äter den och man förlorar smak. Vilket man föredrar är en smaksak - det finns inget rätt eller fel.
Jo, jag vet väl att tillverkare räknar som dom vill.
Men kött man köper är ju inte 100% kött, en stor del vatten speciell när man köper kassa kycklingfiler och vattensprutad skinka.
Torkat kött som tex korv är nog så nära 100% kött man kan komma,
men det är konstigt att industrin använder ett utryck som 115%.
Eller hur ?
Hursomhelst, det finns ju en massa smarriga korvar jag tror man ska fylla med lite annat, potatis /potatismjöl och vad det nu finns för annat korngryn är väl ett.
Jag älskar en massa wurrar, Julkorvar, sådana där färska prinskorvar som tyvärr bara finns i butikerna till jul.
Vardags favoriter är riktiga lammkorvar, choritzos , riktiga bockwurst och currywurst.
Jag tror tom. att man skulle kunna göra en riktigt god falukorv själv.
Hittade en rolig hemsida :
http://www.grynkorv.se