2003-09-02, 09:33
Medlem
tomibollens avatar
Är det ok att posta ett domstolsprotokoll som är offentlig handling???
Citera
2003-09-02, 10:01
Medlem
Raazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomibollen
Är det ok att posta ett domstolsprotokoll som är offentlig handling???

Eftersom PUL inte gäller för Flashback Forum så borde detta va okej tycker jag. Men är inte säker...
Citera
2003-09-03, 03:04
Medlem
xatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raaz
Eftersom PUL inte gäller för Flashback Forum så borde detta va okej tycker jag. Men är inte säker...
Då räknas alltså forumet som journalistiskt innehåll? (Det är mig veterligen den enda "ursäkten" för att inte behöva följa PUL - rätta mig gärna om jag är på djupt vatten)
Citera
2003-09-03, 06:59
Medlem
Nidstangs avatar
Jag skulle inte tro det, eftersom endast journalistiska publikationer får göra det.

Rent personligt tycker jag det låter väldigt olämpligt. Däremot bör man ju kunna länka till en dom om det är möjligt.
Citera
2003-09-03, 09:58
Medlem
Quektimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xatrix
Då räknas alltså forumet som journalistiskt innehåll? (Det är mig veterligen den enda "ursäkten" för att inte behöva följa PUL - rätta mig gärna om jag är på djupt vatten)
Är det inte så att forumet går under Brittisk lag? Har för mig det...

Mvh Q
Citera
2003-09-03, 10:04
Medlem
Raazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quektima

Mvh Q

Brittisk/Nederländsk lag... så det är nog fritt fram att posta namn, men dock enbart om ni är säkra på att ni anger rätt person(se Flashbacks regler)
Citera
2003-09-03, 17:56
Medlem
Mr Testhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quektima

Mvh Q

Jag hade för mig att admin svarat på en liknande fråga tidigare och jag lyckades hitta inlägget. Svensk lagstiftning gäller (också) för forumet!

Citat:
Ursprungligen postat av u6
Off topic-frågor till Admin: Vilket lands lagstiftning gäller för inläggen här på forumet? I vilket land ligger servern som forumet finns på? Om servern ligger i ett annat land än Sverige; är det i så fall lagarna i landet där servern är belägen som styr vad som är olagligt att skriva på forumet? Om inte, varför?

Citat:
Ursprungligen postat av admin
- Flashback forum ägs av ett brittiskt företag
- Domänen 'flashback.info' ligger på en server i Holland
- Majoriteten av den skandinaviska delen är på svenska.

Vilket lands lagstiftning som gäller är givetvis en tolkningsfråga.

Rent juridiskt är det engelsk lag som gäller, men eftersom vi inte vill bli nedstängda ännu en gång så följer vi även holländsk och svensk lag.

admin
Citera
2003-09-03, 18:12
Medlem
Peculiars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Testher
Jag hade för mig att admin svarat på en liknande fråga tidigare och jag lyckades hitta inlägget. Svensk lagstiftning gäller (också) för forumet!

Jaha...
Att den svenska lagstiftningen följs beror på att de ansvariga för forumet vill följa den. Detta är alltså helt frivilligt från Admins sida, och inget som FB tvingas till. Själv tycker jag att FB:s gamla rebellanda urvattnas med dylika regler. Har kollat på den brittiska lagstiftningen lite grand och inte hittat något som överensstämmer med t.ex. Sveriges HMF. Det enda som, mig veterligen, finns är lagar mot rasistisk uppvigling som torde kräva att ett uttalande leder till att ett (vålds-?) brott begås. Vid årsskiftet väntas nya lagar träda i kraft som gör att det i praktiken är tyska och franska åsiktslagar som gäller i Sverige. Om Admin även då väljer att följa svensk lagstiftning lär t.ex. Revisionist-forumet försvinna.
Citera
2003-09-03, 18:21
Medlem
Germanias avatar
Det finns väl lagtolkningar som säger att om sidan riktas till svenskar. och svenskar ligger bakom, så gäller svensk lag.
Citera
2003-09-03, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
Det finns väl lagtolkningar som säger att om sidan riktas till svenskar. och svenskar ligger bakom, så gäller svensk lag.

Jo, men jag vet inte om det är gammalt, har ändrats eller om det fortfarande gäller. Det var i alla fall det jag lärde mig. Kan kolla upp saken, men det är inte säkert att man får entydiga svar eller svar som är annat än rent nonsens.

-Laura
Citera
2003-09-03, 18:30
Medlem
Mr Testhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peculiar
Jaha...
Att den svenska lagstiftningen följs beror på att de ansvariga för forumet vill följa den. Detta är alltså helt frivilligt från Admins sida, och inget som FB tvingas till.
De ansvariga kanske känner att de inte har så många valmöjligheter. Antingen gardera genom att följa gällande lag eller åter bli nedstängda. Ett ganska enkelt val tycker jag även om det vore skönare att slippa välja.
Citera
2003-09-03, 19:41
Medlem
Peculiars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania

För några år sedan försökte man komma åt Kanal 5:s barnreklam (som ju är förbjuden i Sverige). Men det gick inte eftersom kanalens huvudkontor låg i Storbritannien. Samma borde rimligen gälla Flashback. Är dock ingen expert på området.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in