2009-01-18, 17:47
Medlem
Som ni redan vet så satte den senare delen av 2008 spår i vardagen hos många och för flera projekt och företag inom arkitekturindustrin var detta inget undantag.

Flertalet produktionsbolag och byggbolag har gått i konkurs och jag kan tänka mig att många hängt/hänger på en skör tråd. Några exempel på företag som mött sin skapare är det något omtalade Wikeborg & Sander från Malmö, som för övrigt enligt Sydsvenskan är "Zlatans favorit".
Även Arkitekthus med inriktning på inviduellt arkitektritade småhus, där bland annat Gert Wingårdh varit aktiv på ett hörn, gick i graven kring oktober 2008, men efter att blivit uppköpta av Svenska Husgruppen så står företaget efter årskiftet nu på benen igen. Värmlands Husprojektering(Vhp) har också fått lämna in konkursansökan och precis som de tidigare nämnda företagen har alla en gemensamma nämnaren lågkonjunkturen.

Från negativ utveckling till positiv; För oss Göteborgare har det i några år varit aktuellt om Angereds utanförskap och en studie har skapats av studenter från Chalmers. En artikel om det hittas här. Studien presenteras även i Angereds kulturhus om jag minns rätt men kan tyvärr inte hitta några datum och tider när det är öppet. (Någon som har koll på det?)

Med denna korta sammanfattning av förra årets slut undrar jag lite vad ni har för tankar kring den kommande utvecklingen. Fler företag som går i graven? Några nya intressanta projekt? Spekulera på!

Mvh//Olliie
Citera
2009-01-18, 22:13
Medlem
mishimas avatar
Det brukar ofta vara så att de största och galnaste byggprojekten ofta uppkommer i slutet av en högkonjuktur. Till exempel var det väl så att Empire State Building blev klart 1931 (eller om det var 32?). Inom idrottens värld har man de senaste två-tre planerat och dragit igång ett flertal arenabyggen. Det ska bli intressant att se hur de slutar, till exempel Nationalarenan i Stockholm. Ett flertal städer har dragit igång planeringar av nya stadsdelar och ett flertal nybyggen av bibliotek, stadshus, simhallar och dylikt. De flesta ideerna kommer nog att läggas i malpåse i något år framåt.
Citera
2009-01-18, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det brukar ofta vara så att de största och galnaste byggprojekten ofta uppkommer i slutet av en högkonjuktur. Till exempel var det väl så att Empire State Building blev klart 1931 (eller om det var 32?). Inom idrottens värld har man de senaste två-tre planerat och dragit igång ett flertal arenabyggen. Det ska bli intressant att se hur de slutar, till exempel Nationalarenan i Stockholm. Ett flertal städer har dragit igång planeringar av nya stadsdelar och ett flertal nybyggen av bibliotek, stadshus, simhallar och dylikt. De flesta ideerna kommer nog att läggas i malpåse i något år framåt.

Att du som Malmö-bo inte nämner Malmö Arena, Percy Nilssons nya ögonsten ;-o . Blev ju klar i november 2008, vilket är ju precis i skiftet mellan låg- och högkonjunktur. Ett tydligt exempel på det du skrev. Även här i Göteborg kommer "(Nya) Gamla Ullevi" stå klart lagom till kick-off av Allsvenskan 2009.

Hur ser planerna ut för Nationalarenan? Har inte följt någon utveckling där öht mer än att det är något på g (eller?). Annars i övrigt känns det som det har stått ganska still under 2008, iaf vad jag märker i Göteborg. Det snackas jävligt mycket men inget sker, vilket dock inte är förvånande i nuläget, men i början av året pratades det om broar över älven, upprustningar i Gamlestan och Kortedala samt utbyggnader i kollektivtrafiken. Mycket snack helt enkelt, då det känns som 2007 var lite mer ett av handlingarnas år då man kickade igång en hel del projekt.

Jag tror fokus under 2009 kommer ligga mer på små, fast kanske fler till antalet än tidigare, kostnads effektiva projekt. Kanske något där man försöker involvera allmänheten lite mer men det gäller ju då att stadsplanerare och arkitekter som jobbar för respektive stad gnuggar geniknölarna ordentligt.

Mvh//Olliie
Citera
2009-01-19, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olliie
Att du som Malmö-bo inte nämner Malmö Arena, Percy Nilssons nya ögonsten ;-o . Blev ju klar i november 2008, vilket är ju precis i skiftet mellan låg- och högkonjunktur. Ett tydligt exempel på det du skrev. Även här i Göteborg kommer "(Nya) Gamla Ullevi" stå klart lagom till kick-off av Allsvenskan 2009.

Hur ser planerna ut för Nationalarenan? Har inte följt någon utveckling där öht mer än att det är något på g (eller?). Annars i övrigt känns det som det har stått ganska still under 2008, iaf vad jag märker i Göteborg. Det snackas jävligt mycket men inget sker, vilket dock inte är förvånande i nuläget, men i början av året pratades det om broar över älven, upprustningar i Gamlestan och Kortedala samt utbyggnader i kollektivtrafiken. Mycket snack helt enkelt, då det känns som 2007 var lite mer ett av handlingarnas år då man kickade igång en hel del projekt.

Jag tror fokus under 2009 kommer ligga mer på små, fast kanske fler till antalet än tidigare, kostnads effektiva projekt. Kanske något där man försöker involvera allmänheten lite mer men det gäller ju då att stadsplanerare och arkitekter som jobbar för respektive stad gnuggar geniknölarna ordentligt.

Mvh//Olliie

dom ska väl bygga om gamla posthuset på drottningtorget til lyxhotel med galleria och allt tjofräs...

och sedan så kommer jag att tänka på burgrevegatan ner mot odinsplatsen där dom har rivit en hel del och ska bygga nytt längs hela sträckan. och kvillebäcken men där är det mest bostäder som planeras.. har svårt att tänka mig att något av dom projekten kommer att sinkas eller ställas in pga av det ekonomiska läget.

men hur är det med nya beslut? vet att den sk västlänken har det pratats mycket omkring men när det gäller sådana infrastrukturs-projekt så brukar det ju dras ut i all evighet ändå.

men apropå malmö? hur går det med city-tunneln?
Citera
2009-01-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr nagel
dom ska väl bygga om gamla posthuset på drottningtorget til lyxhotel med galleria och allt tjofräs...

och sedan så kommer jag att tänka på burgrevegatan ner mot odinsplatsen där dom har rivit en hel del och ska bygga nytt längs hela sträckan. och kvillebäcken men där är det mest bostäder som planeras.. har svårt att tänka mig att något av dom projekten kommer att sinkas eller ställas in pga av det ekonomiska läget.

men hur är det med nya beslut? vet att den sk västlänken har det pratats mycket omkring men när det gäller sådana infrastrukturs-projekt så brukar det ju dras ut i all evighet ändå.

men apropå malmö? hur går det med city-tunneln?

Ang. Citytunneln så är det inte planerat att vara klart förens december 2010. Fast kollar man in deras hemsida så verkar det som de ligger bra till för att hinna deadlinen. NCC har redan börjar montera rulltrappor vid Malmö Central och schakten för centralen och Triangeln är uppgrävda och stationsplattformarnas grund är i princip klar till att döma av vad som står på hemsidan. Hur pass tunnelgrävandet i övrigt går kunde jag inte riktigt hitta någon info om.

Mvh//Olliie
Citera
2009-01-19, 18:34
Medlem
LågOchLångsams avatar
Jag vill minnas att de är helt färdiga med tunneln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in