2009-01-18, 15:03
Medlem
Kollers avatar
Hej,
Jag har mixat lite fram och tillbaka på datorn nu i ungefär ett halvår, trixat lite med FL, gjort detta mest på skoj. Kring mellandagarna fick jag dessutom hoppa in två ggr som DJ i ett par timmar på två mellanstora klubbar här i Stockholm, då spelade jag med andras skivor och fick väldigt bra respons. Nu har jag då fått erbjudande om att köra DJ en hel kväll på ytterligare en mellanstor klubb, denna gång helt själv och hela kvällen, så jag skulle gärna behöva lite tips från er som är mer erfarna.

Hur många låtar är det bra att ha med sig? Hur ska jag sortera dessa enklast på cd-skivorna ("House 1", "House 2", "Pop 1" osv...)
Vart hittar man relativt billiga väskor för cd-skivor?
Finns det några lättare guider till hur spelarna funkar rent tekniskt, vart sladdar ska sitta och så? Ja, jag är helt grön på den tekniska biten
Jag skulle hemskt gärna vilja att detta ska gå bra, så alla tips är varmt välkomna! / Koller
Citera
2009-01-18, 15:38
Medlem
von skithåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koller
Hej,
Jag har mixat lite fram och tillbaka på datorn nu i ungefär ett halvår, trixat lite med FL, gjort detta mest på skoj. Kring mellandagarna fick jag dessutom hoppa in två ggr som DJ i ett par timmar på två mellanstora klubbar här i Stockholm, då spelade jag med andras skivor och fick väldigt bra respons. Nu har jag då fått erbjudande om att köra DJ en hel kväll på ytterligare en mellanstor klubb, denna gång helt själv och hela kvällen, så jag skulle gärna behöva lite tips från er som är mer erfarna.

Hur många låtar är det bra att ha med sig? Hur ska jag sortera dessa enklast på cd-skivorna ("House 1", "House 2", "Pop 1" osv...)
Vart hittar man relativt billiga väskor för cd-skivor?
Finns det några lättare guider till hur spelarna funkar rent tekniskt, vart sladdar ska sitta och så? Ja, jag är helt grön på den tekniska biten
Jag skulle hemskt gärna vilja att detta ska gå bra, så alla tips är varmt välkomna! / Koller

Den här killen visar det mesta. Han massor av filmer på youtube.

http://se.youtube.com/user/ellaskins

Lycka till!
Citera
2009-01-19, 22:19
Medlem
Kollers avatar
Tack för länken! Har kollat igenom ganska många videos av ellaskins nu och en hel del var väldigt lärorika

Nu har jag dock en till fråga som kanske kan verka dum, men hur pass mycket musik ska man ha med sig? Jag har fått riktlinjer om att spela mycket mainstream i alla möjliga kategorier, men då främst house.
Citera
2009-01-20, 10:35
Medlem
kavajmongots avatar
Namnge inte dina skivor som "House 1" och "House 2" osv, lägg en tre, fyra låtar på varje skiva och skriv vad låtarna heter, annars kommer du inte komma ihåg vilka låtar som är med på skivorna. Om du ska spela 3 timmar så räcker egentligen 30 låtar, men det är bra att ha ett urval så räkna med minst 50 låtar, gärna upp emot 100 låtar.

Spara dina äss i rockärmen till när det är som mest folk på dansgolvet, om du då kontinuerligt serverar de bästa låtarna kommer folk komma ihåg vilket drag det var och arrangörerna kommer vilja boka dig igen.

Det är viktigt att läsa av publiken också, om många verkar gilla en viss låt och du mixar in den i något mer obskyrt och folk börjar lämna dansgolvet så fortsätt köra på den stilen som folk dansade mest till. Som sagt så är det viktigt att ha ett stort urval av låtar.

Lycka till!
Citera
2009-01-20, 18:54
Avslutad
Framförallt så kan man omöjligt säga vad du ska lira. Det är olika från klubb till klubb. Vissa DJ's lirar bara Rnb, andra bara radiohits och vissa bara house. Du måste spela efter klubbens önskningar annars får du aldrig jobba där igen och alla andra DJ's kommer snacka skit om dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in