2009-01-18, 12:14
Medlem
God morgon, första tråden, och posted för övrigt.

Som rubriken säger, jag har absolut ingen motivation till varken jobb eller plugg. Plugger är något som aldrig har funkat för mig helt enkelt, mådde dåligt nästan varje dag enda sedan jag började ettan.
Hoppade sedan av i början på 8:an efter att ha skolkat hela 6:an och 7:an för att några år senare gå klart grundskolan på ett IV program.

Jag går nu Media, vilket jag valde av anledningen att mina kompisar hade sagt att det var ett lätt program, och det är det.. Men jag har redan fått 2 sträck och sjukanmäler mig minst 1 vecka varje månad.

Jag har diskuterat detta med både föräldrar och kompisar men jag kan inte på något vis komma fram till något jag skulle kunna göra, jag vill plugga på ett vis men jag har absolut inget intresse i media, eller någon annan linje jag sätt eftersom de oftast innebär mycket studier vilket är något jag bara inte klarar.

Jag klarar heller inte ett jobb, då det tråkar ut mig väldigt snabbt vilket oftast leder till att jag får ångest och t.o.m små depressioner.

Jag kan gott tänka mig att det finns någon som har haft samma problem som mig där ute? Hur gick ni till väga i att hitta något som verkligen intresserade er, som samtidigt ledde till en inkomst? Jag vill komma frammåt, men jag kan inte hitta vägen så att säga.

Jag har ingen aning om vart jag skulle postat detta, men kändes som om det passade bäst in i denna forumsdel.

Tack för svar!

//Goatfish
Citera
2009-01-18, 12:23
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goatfish

Som rubriken säger, jag har absolut ingen motivation till varken jobb eller plugg. Plugger är något som aldrig har funkat för mig helt enkelt, mådde dåligt nästan varje dag enda sedan jag började ettan.
Hoppade sedan av i början på 8:an efter att ha skolkat hela 6:an och 7:an för att några år senare gå klart grundskolan på ett IV program.

Jag går nu Media, vilket jag valde av anledningen att mina kompisar hade sagt att det var ett lätt program, och det är det.. Men jag har redan fått 2 sträck och sjukanmäler mig minst 1 vecka varje månad.

Jag har diskuterat detta med både föräldrar och kompisar men jag kan inte på något vis komma fram till något jag skulle kunna göra, jag vill plugga på ett vis men jag har absolut inget intresse i media, eller någon annan linje jag sätt eftersom de oftast innebär mycket studier vilket är något jag bara inte klarar.

Jag klarar heller inte ett jobb, då det tråkar ut mig väldigt snabbt vilket oftast leder till att jag får ångest och t.o.m små depressioner.

Jag kan gott tänka mig att det finns någon som har haft samma problem som mig där ute? Hur gick ni till väga i att hitta något som verkligen intresserade er, som samtidigt ledde till en inkomst? Jag vill komma frammåt, men jag kan inte hitta vägen så att säga.

Jag har ingen aning om vart jag skulle postat detta, men kändes som om det passade bäst in i denna forumsdel.

Tack för svar!

//Goatfish
God morgon.

Känner igen mig väldigt väl i det du beskriver. Problem med skolan från mellanstadiet, när man väl tagit sig o kragen svårt att bestämma sig för vad man ska göra.

Mitt tips till dig som funkat för mig att bara välja någonting, strunta i hur kul det kommer bli sen och bara göra det bästa just nu. Troligtvis kommer du senare någon gång på komma på vad du vill göra, om du då har bra gymnasiebetyg från vilket program det än må vara så kommer du kunna komma in på det. Det är inte säkert att du kommer komma på direkt vad som intresserar dig, utan du kanske kommer få prova på en utbildning och byta innnan du hamnat någorlunda rätt. Sedan kommer antagligen mer och mer intresse visa sig. Annars byta igen.

En del av oss får söka innan vi hittar våran grej, det är bara ett annorlunda sätt än dom som redan vet vad dom vill. Det kommer lösa sig.

En annan möjlighet är att du kanske inte alls är lagd åt att plugga och egentligen är mer praktiskt lagd, men då hade kanske kunnat gå bygg eller fordon.

Hoppas det hjälpte något.
Citera
2009-01-18, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goatfish

Tack för svar!

//Goatfish

Känner igen mig i dig! Jag var likadan var aldrig motiverad att gå i skolan ( i övrigt så gillar jag inte att plugga) däremot får du väl fundera ut vad som faktiskt intresserrar dig, vad du tycker är roligt? Klart att du klarar ett jobb om du arbetar med något som intresserar dig (eller kanske i ditt fall plugga något som intresserar dig) Jag själv har grubblat mycket över vad jag vill göra, och jag har tänkt att jag ville läsa till socionom, men som sagt jag pallar inte att plugga. Gillar även att laga mat så att arbeta i restaurang skulle med passa. Nu har jag dock hittat ett jobb där jag både får laga mat och arbeta med människor-det passar mig ypperligt-jag som trodde jag aldrig skulle kunna jobba o trivas-men det gör jag. gäller bara att få arbeta med något som man brinner för, har intresse för o motiverar en att stiga upp på morgonen.
Citera
2009-01-18, 12:37
Bannlyst
jag såg inget värde i vad dom hade att lära mig i skolan, sket i läxor och blev slutligen avstängd i 7an, sen blev de inge mer "plugG" för min del..

går på soc idag är 25 bast och tycker det mesta är jävligt tråkigt..

skulle vilja kunna musik program typ cubase el dylikt å göra musik men de verkar svårt att lära sig så jag skiter i det oxå...

jag har adhd för övrigt.

kan inte hjälpa dig heller, enbart säga att satsa på det lilla roliga du har (om det finns något alls)
så foklusera på det och skit i resten.

många lyckade människor har inte gått klart skolan
Citera
2009-01-18, 12:43
Bannlyst
Tänk som så att, ju mer utbildning du har i bagaget, desto bättre jobb får du, och tjänar därmed mer pengar, och som du vet är pengar allt i denna värld.
Citera
2009-01-18, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Tänk som så att, ju mer utbildning du har i bagaget, desto bättre jobb får du, och tjänar därmed mer pengar, och som du vet är pengar allt i denna värld.

Allt handlar inte om utbildning, jag ahr själv inte gått ut skolan och har ändå ett väldigt bra jobb och arbetar med det jag vill göra (till slut)
Citera
2009-01-18, 13:53
Bannlyst
Känner igen mig totalt här , jag personligen läser upp betyg från gymansiet med ca 3 ämnen per år i taget.
Mer än så klarar jag inte av om jag ska få MVG i allt , vilket jag har som mål , för att sedan när allt blir klart kunna välja vad jag vill (i hopp om att jag fått något intresse då/klarar av de stora studierna) vore kanske inte så kul att behöva läsa en massa skit tredje gången gilt
Då jag inte har ett endaste MVG från gymnasiet måste jag plugga upp varendaste ämne jag läst en gång till , dvs 2500poäng. Sveriges skolsystem
(kan tillägga att jag hade dom flesta G och en hel del VG från gymansiet, men alla dessa år var alltså förgäves).
Okej kan tillägga att man har ett litet intresse för psykologi, där det krävs mvg i allt i princip , så att ni kan förstå mitt mål med alla mvg bättre.

Men vad ska man göra? Hade känts väldigt drygt att avsluta nu trots att man vet vilket helvete man har framför sig , och trots att man inte har någon som helst garanti på att man ens klarar av högskolan.

Jag personligen har adhd och det låter som att TS också har det , varit i kontakt med psykolog?
Citera
2009-01-18, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GirlyZZ
Allt handlar inte om utbildning, jag ahr själv inte gått ut skolan och har ändå ett väldigt bra jobb och arbetar med det jag vill göra (till slut)

Låter kul , vad sysslar du med om man får fråga?
Citera
2009-01-18, 16:10
Medlem
timpakays avatar
Har du absolut inga intressen alls? Vad gör du på fritiden? Någon hobby? Det måste ju finnas någonting här i livet som intresserar dig.
Citera
2009-01-18, 18:37
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Jag tycker du ska prova på lite olika saker. Det flesta intressen man har föds genom att man provar nya saker. Gå till biblioteket och låna några populärvetenskapliga böcker inom lite slumpvis valda områden. Läs några och se om något fastnar.

Jag, för min del blev väldigt intresserad av matematik (har tidigare hatat ämnet) när jag läste Simon Singhs bok "Fermats gåta". De flesta av mina fritidsintressen har fötts av att jag provat på saker.

Som Morpheus sa, "I can only show you the door, you are the one who's gonna have to walk through it."
Citera
2009-01-18, 22:05
Medlem
Du är bara lat! Få tummen ur ar**et och sök jobb, vilket som helst!
Börja jobba där och om du inte trivs kommer du iaf att veta vad du absolut inte vill göra. Fortsätt så tills du hittar något som du tycker är roligt!

Att sitta hemma och beklaga sig över ett sånt uppenbart i-lands problem, skäms på dig!!!
Citera
2009-01-18, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extremonovs
Då jag inte har ett endaste MVG från gymnasiet måste jag plugga upp varendaste ämne jag läst en gång till , dvs 2500poäng. Sveriges skolsystem
Vad föreslår du då? Att du bara behöver läsa upp till MVG i ett ämne så får du det i resten också?

Du vill ha MVG i alla ämnen, du har inte MVG i något. Det säger sig självt att du måste läsa upp alla ämnen, allt annat vore ett sjukt system.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in