Citat:
Jag tror inte att det är någon som påstått att det inte finns sådana som är helt utan föräldrar och släktingar i livet, precis som att ingen påstått att det inte kommer ungdomar och barn som faktiskt är under 18 år. Vad som är problemet är att media, politiker och andra vägrar att se den andra sidan - att det faktiskt kommer många utan flyktingskäl, många som är över 18, och många som har både föräldrar, syskon och andra släktingar i livet i hemlandet eller andra europeiska länder.
Ursprungligen postat av Sparklingsputnik
Att det kan finnas en hel del "ensamkommande flyktingbarn" som är över 18 år i Sverige, men man ska väl för tusan inte dra alla människor över en kant eller har jag missat något där så kan ni kanske förklara för mig? Jag har en person i min närhet som arbetar med just "ensamkommande flyktingbarn" och han har förklarat för mig hur det ser ut när de kommer till det boende som kommunen driver...
1. De kommer från mestadels Afrika (kommer inte att säga vilka länder med tanke på hur illa till mods ni blir av vissa afrikanska länder).
2. De som kommer till just det boendet har det inte varit någon tvekan att de var mellan 13-18 år gamla (vet inte hur de såg ut dock) men det att ungdomarna skulle vara över 18 har jag inte hört ett ord om
3. De har oftast utsatts för krig, dramatiska händelser som har fört med sig att deras föräldrar har blivit dödade och säkert dramatiska strapatser som leder hit till Sverige. (Har berättats av ungdomarna med hjälp av tolkar som hyrs in när det behövs).
Kan alla "ensamkommande flyktingbarn" som kommer till Sverige vara av ondo och att alla ljuger om både sina åldrar och varför de kommer hit utan föräldrar eller släktingar? Säger inte att någon/några ljuger men tycker det är taskigt att dra alla över en kant.
Jag har en fråga till er som är kritiska till "ensamkommande barn/ungdomar"...Hur kommer det sig att ni är så fientliga och inte kan tro att det finns sådana som kommer till Sverige helt utan föräldrar eller släktingar i livet?
1. De kommer från mestadels Afrika (kommer inte att säga vilka länder med tanke på hur illa till mods ni blir av vissa afrikanska länder).
2. De som kommer till just det boendet har det inte varit någon tvekan att de var mellan 13-18 år gamla (vet inte hur de såg ut dock) men det att ungdomarna skulle vara över 18 har jag inte hört ett ord om
3. De har oftast utsatts för krig, dramatiska händelser som har fört med sig att deras föräldrar har blivit dödade och säkert dramatiska strapatser som leder hit till Sverige. (Har berättats av ungdomarna med hjälp av tolkar som hyrs in när det behövs).
Kan alla "ensamkommande flyktingbarn" som kommer till Sverige vara av ondo och att alla ljuger om både sina åldrar och varför de kommer hit utan föräldrar eller släktingar? Säger inte att någon/några ljuger men tycker det är taskigt att dra alla över en kant.
Jag har en fråga till er som är kritiska till "ensamkommande barn/ungdomar"...Hur kommer det sig att ni är så fientliga och inte kan tro att det finns sådana som kommer till Sverige helt utan föräldrar eller släktingar i livet?
Vad gäller dina punkter så säger jag så här:
1. Somalier och Afghaner är just nu de vanligaste nationaliteterna bland ensamkommande.
2. De kanske har ett boende som är specialicerat på exempelvis 13-14-åringar? För oss som har långvarig erfarenhet står det utom rimligt tvivel att många är överåriga.
3. Det är ofta skillnad på vad man säger, och hur verkligheten ser ut. En del har som sagt säkert helt legitima flyktingskäl och en gedigen historia, men många andra berättar bara vad flyktingsmugglarna sagt att de ska berätta. En del kommer från väldigt oroliga delar av världen, andra gör det definitivt inte. Däremot säger man förstås alltid det som gör att man har störst chans att få PUT.