2010-11-18, 18:08
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparklingsputnik
Att det kan finnas en hel del "ensamkommande flyktingbarn" som är över 18 år i Sverige, men man ska väl för tusan inte dra alla människor över en kant eller har jag missat något där så kan ni kanske förklara för mig? Jag har en person i min närhet som arbetar med just "ensamkommande flyktingbarn" och han har förklarat för mig hur det ser ut när de kommer till det boende som kommunen driver...

1. De kommer från mestadels Afrika (kommer inte att säga vilka länder med tanke på hur illa till mods ni blir av vissa afrikanska länder).
2. De som kommer till just det boendet har det inte varit någon tvekan att de var mellan 13-18 år gamla (vet inte hur de såg ut dock) men det att ungdomarna skulle vara över 18 har jag inte hört ett ord om
3. De har oftast utsatts för krig, dramatiska händelser som har fört med sig att deras föräldrar har blivit dödade och säkert dramatiska strapatser som leder hit till Sverige. (Har berättats av ungdomarna med hjälp av tolkar som hyrs in när det behövs).

Kan alla "ensamkommande flyktingbarn" som kommer till Sverige vara av ondo och att alla ljuger om både sina åldrar och varför de kommer hit utan föräldrar eller släktingar? Säger inte att någon/några ljuger men tycker det är taskigt att dra alla över en kant.

Jag har en fråga till er som är kritiska till "ensamkommande barn/ungdomar"...Hur kommer det sig att ni är så fientliga och inte kan tro att det finns sådana som kommer till Sverige helt utan föräldrar eller släktingar i livet?
Jag tror inte att det är någon som påstått att det inte finns sådana som är helt utan föräldrar och släktingar i livet, precis som att ingen påstått att det inte kommer ungdomar och barn som faktiskt är under 18 år. Vad som är problemet är att media, politiker och andra vägrar att se den andra sidan - att det faktiskt kommer många utan flyktingskäl, många som är över 18, och många som har både föräldrar, syskon och andra släktingar i livet i hemlandet eller andra europeiska länder.

Vad gäller dina punkter så säger jag så här:
1. Somalier och Afghaner är just nu de vanligaste nationaliteterna bland ensamkommande.
2. De kanske har ett boende som är specialicerat på exempelvis 13-14-åringar? För oss som har långvarig erfarenhet står det utom rimligt tvivel att många är överåriga.
3. Det är ofta skillnad på vad man säger, och hur verkligheten ser ut. En del har som sagt säkert helt legitima flyktingskäl och en gedigen historia, men många andra berättar bara vad flyktingsmugglarna sagt att de ska berätta. En del kommer från väldigt oroliga delar av världen, andra gör det definitivt inte. Däremot säger man förstås alltid det som gör att man har störst chans att få PUT.
Citera
2010-11-18, 18:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Att det kan finnas en hel del "ensamkommande flyktingbarn" som är över 18 år i Sverige, men man ska väl för tusan inte dra alla människor över en kant eller har jag missat något där så kan ni kanske förklara för mig? Jag har en person i min närhet som arbetar med just "ensamkommande flyktingbarn" och han har förklarat för mig hur det ser ut när de kommer till det boende som kommunen driver...

1. De kommer från mestadels Afrika (kommer inte att säga vilka länder med tanke på hur illa till mods ni blir av vissa afrikanska länder).
2. De som kommer till just det boendet har det inte varit någon tvekan att de var mellan 13-18 år gamla (vet inte hur de såg ut dock) men det att ungdomarna skulle vara över 18 har jag inte hört ett ord om
3. De har oftast utsatts för krig, dramatiska händelser som har fört med sig att deras föräldrar har blivit dödade och säkert dramatiska strapatser som leder hit till Sverige. (Har berättats av ungdomarna med hjälp av tolkar som hyrs in när det behövs).

Kan alla "ensamkommande flyktingbarn" som kommer till Sverige vara av ondo och att alla ljuger om både sina åldrar och varför de kommer hit utan föräldrar eller släktingar? Säger inte att någon/några ljuger men tycker det är taskigt att dra alla över en kant.

Jag har en fråga till er som är kritiska till "ensamkommande barn/ungdomar"...Hur kommer det sig att ni är så fientliga och inte kan tro att det finns sådana som kommer till Sverige helt utan föräldrar eller släktingar i livet?

Är väl mig veterligen ingen som påstått att alla är "skäggbarn" osv, men att tyvärr så är alldeles för många det. Kasta ut/ta inte emot dom så blir det ju om inte annat mer kvar till dom riktiga barnen...
Citera
2010-11-18, 20:58
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Jag har en person i min närhet som arbetar med just "ensamkommande flyktingbarn" och han har förklarat för mig hur det ser ut när de kommer till det boende som kommunen driver...
En av mina bästa vänner arbetade med detta förra året, och hans historier är om något värre än vad vi får höra i den här tråden. Alla där förefaller vara 25-30. Men det betyder givetvis inte att man behöver generalisera.

Det är ju för övrigt ett vanligt missförstånd människor gör, att de påstår att andra generaliserar. De påpekar sedan att inte alla sjuka är fuskare, inte alla som bor i Säffle är mördare och liknande dumheter.
Citera
2010-11-22, 13:21
Medlem
trickydicks avatar
Här har vi en riktig solskenshistoria

http://st.nu/lokalt/sundsvall/1.2514260-reza-fick-bo-hos-gisela-och-hans-erik-jag-hade-aldrig-orkat-utan-min-svenska-familj-

Tack vare Gisela Haupt och Hans-Erik Åslin

Såhär ser denna ynglig ut http://st.nu/image_processor/1.2514262.1290349870!/image/2726736208.jpg_gen/derivatives/full/2726736208.jpg?maxWidth=650

Citat:
Efter att Reza hade fått sitt uppehållstillstånd reste han till Afghanistan för att söka efter sin familj. Efter att han hade kommit tillbaka till Sundsvall gick det några månader innan han berättade för Gisela och Hans-Erik att han var kär.
Citera
2010-11-22, 15:51
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Här har vi en riktig solskenshistoria

]
"Gisela säger att Reza aldrig har tillåtit sig att vara tonåring."

Han är inte tonåring. Han är tretti. Dumbom.

"Efter att Reza hade fått sitt uppehållstillstånd reste han till Afghanistan "
Citera
2010-11-22, 20:23
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
"Gisela säger att Reza aldrig har tillåtit sig att vara tonåring."

Han är inte tonåring. Han är tretti. Dumbom.

"Efter att Reza hade fått sitt uppehållstillstånd reste han till Afghanistan "

Herrejösses...

Lätt 25-35 år.

Undrar vad parets övriga barn tycker om att deras föräldrar slår fast:

Citat:
- Och av alla barnen är det Reza som är mest noga med att komma ihåg oss på farsdag och morsdag, säger Gisela Haupt.

Vilken gökunge!

Påminner om gamla folksagor jag läst om elaka styvsyskon och bortbytingar
Senast redigerad av MoLoK 2010-11-22 kl. 20:26.
Citera
2010-11-23, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazmazta
Nu är det ju visserligen så att visdomständer även kan bryta fram redan i 14-årsåldern, eller hur?

Detta fick mig att tänka på något min kära mor berättade.
Hon arbetar som tandläkare i Stockholm, och arbetade för ett par år sedan på Eastman institutet.

Där kom det ofta släptåg med dessa ensamkommande "barn" med en person från migrationsverket för just åldersbestämning via tandröntgen.

Man kan tydligen vara mycket exakt när det gäller just tänder, och det är inga som helst problem att se hur gammal personen är.

Hursomhelst, det var inte alls ovanligt att dessa stackars "barn" fick spel och helt sonika vägrade gå in i undersökningsrummet....någon som är förvånad?

Det visste helt enkelt att gör de det, så får man reda på att dessa skäggmurvlar inte alls är några barn, utan vuxna män som åker ut med huvudet före...

Tycker denna form av åldersbestämning skall vara ett KRAV på alla stackars ensamkommande "barn" som kommer.

Bra mycket billigare att betala några tusenlappar per unge och barn för detta, än att pumpa ut 750 000 om året till massvis med MÄN som inte ens skall ha rätt att vara här.

Det kom också massvis med muslimska unga kvinnor med dyra smycken, väskor, senaste mobilerna etc...och fick sina tänder lagade GRATIS på skattebetalarnas bekostnad.
Detta är inga små ingrepp heller, utan bryggor och titanskruvar som sätts i tandbenet etc...kostar en Svensson runt 50 000...

Det är ju så synd om dessa invandrare med trasiga tänder.........

Sedan kan jag även minnas vid någonting som hände när jag jobbade inom en idrottsorganisation för kanske 10 år sedan.

Satt och registrerade personnummer, och märkte att 10+ spelare som då var under 18 på pappret, alla hade födelsedag 1/1
Alla från Somalia och Afrika.

Luskade lite, och fick reda på att är man "osäker" så får man detta tilldelat som födelsedag helt schablonmässig...bra land

I ett normal land hade man väl bara åkt ut direkt om man inte kan styrka sig identitet/ålder på något sätt..
Citera
2010-11-23, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champ81
Hon arbetar som tandläkare i Stockholm, och arbetade för ett par år sedan på Eastman institutet.

Där kom det ofta släptåg med dessa ensamkommande "barn" med en person från migrationsverket för just åldersbestämning via tandröntgen.

Man kan tydligen vara mycket exakt när det gäller just tänder, och det är inga som helst problem att se hur gammal personen är.

Hursomhelst, det var inte alls ovanligt att dessa stackars "barn" fick spel och helt sonika vägrade gå in i undersökningsrummet....någon som är förvånad?

Det visste helt enkelt att gör de det, så får man reda på att dessa skäggmurvlar inte alls är några barn, utan vuxna män som åker ut med huvudet före...

Tycker denna form av åldersbestämning skall vara ett KRAV på alla stackars ensamkommande "barn" som kommer.

Bra mycket billigare att betala några tusenlappar per unge och barn för detta, än att pumpa ut 750 000 om året till massvis med MÄN som inte ens skall ha rätt att vara här.

Det kom också massvis med muslimska unga kvinnor med dyra smycken, väskor, senaste mobilerna etc...och fick sina tänder lagade GRATIS på skattebetalarnas bekostnad.
Detta är inga små ingrepp heller, utan bryggor och titanskruvar som sätts i tandbenet etc...kostar en Svensson runt 50 000...

Sedan kan jag även minnas vid någonting som hände när jag jobbade inom en idrottsorganisation för kanske 10 år sedan.

Satt och registrerade personnummer, och märkte att 10+ spelare som då var under 18 på pappret, alla hade födelsedag 1/1

Luskade lite, och fick reda på att är man "osäker" så får man detta tilldelat som födelsedag helt schablonmässig...bra land

I ett normal land hade man väl bara åkt ut direkt om man inte kan styrka sig identitet/ålder på något sätt..

Nej men det är ju KRÄNKANDE. Det är nog tamejfan bara i Sverige av alla länder på hela jordklotet där en tandundersökning är KRÄNKANDE. Usch jag känner för att kaskadspy.
Citera
2010-11-23, 10:44
Medlem
MoLoKs avatar
Strömmen ensamkommande till Norge minskade från 2500 till 900 när de började ålderstesta...
Citera
2010-11-23, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Strömmen ensamkommande till Norge minskade från 2500 till 900 när de började ålderstesta...

Kommer aldrig hända i Sverige. Aldrig.
Citera
2010-11-23, 10:50
Medlem
Citat:

Du vet väl att många invandrare, främst från just Somalia och andra afrikanska länder, tilldelas 1/1 eller 6/1 när de kommer hit oavsett riktig födelsedag eftersom de i regel inte vet vilket datum de är födda.
Citera
2010-11-23, 15:22
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:

Ja, det måste vara rätt många år sedan eftersom Migrationsverket slutade med åldersbedömningar för minst sju år sedan, och att det på den tiden inte kom fler än 300-400 per år. Nu mera sker alla medicinska åldersbedömningar på frivillig basis...

Citat:
...och det är fortfarande en viss felmarginal. När man lägger ihop tandkontroll med handledsröntgen och intervjuer så pratar vi om jag förstått det rätt om en felmarginal på mellan ett och två år...

Citat:
...ja, med tanke på att alla åldersbedömningar är frivilliga och måste begäras av den asylsökande själv så är det rätt så märkligt, ja.

Citat:
Ja, fast återigen så utför ju nu inte Migrationsverket några medicinska åldersbedömningar, så jag vet inte riktigt hur ackurata din mammas vittnesmål verkligen är. Om de nu inte är betydligt mer än ett par år gamla, vill säga.

Citat:
Jag tycker att det ska vara ett krav som Migrationsverket har rätt att ställa på alla som ser ut att vara äldre än den ålder de själva uppger. Att utföra det på alla är onödigt tids- och kostnadskrävande.

Citat:
Om man ska vara lite petig nu, så betalas inte pengarna ut till dem, utan till kommunerna. Däremot är kostnaden per plats uppemot en miljon per år och plats för staten. Men i sak håller jag med dig.

Citat:

Där har nog din mamma tyvärr gått på en blåsning i såna fall. Migrationsverket (och skattebetalarna) betalar akut tandvård för asylsökande, och ingenting annat. Det innebär lagningar, provisoriska lagningar, eller utdragning av tänder - beroende på vad som anses vara billigast och bäst. Om din mamma gjort andra ingrepp så lär hon ha tvingats att stå för kostnaderna själv, tyvärr, och ditt arv kanske blir en smula mindre.

Citat:

Förut satte man ofta det datumet på folk som inte visste exakt födelsedatum, men det förändrades för ett antal år sedan till lite mer random födelsedagar.

Citat:
Ja, att det är så pass lätt att få uppehållstillstånd utan att kunna bevisa eller styrka att ens identitet stämmer, är väl en av de saker gällande migrationspolitiken som skulle behöva ses över.

Summa summarum: Dina uppgifter är till vissa delar delvis felaktiga. och till vissa delar helt felaktiga. Däremot håller jag med dig om att medicinska ålderstester borde införas på samma sätt som i Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in