2017-01-27, 20:55
Medlem
Om de åtminstone kunde kallas för ungdomar i alla fall. Att använda ordet barn känns malplacerat.

Men jag och många andra har förstås trott att det var barn som ännu inte uppnått tonåren som avsågs I begreppet nej, inte att det var unga tonårspojkar. Eller män som ljög om sin ålder.

Så det är både detta med ålder och detta med att det övervägande är personer av manligt kön.

Men det är väl sådant MSM mörkat via detta språkbruk?
Citera
2017-01-28, 01:16
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaJinda
Men jag och många andra har förstås trott att det var barn som ännu inte uppnått tonåren som avsågs I begreppet nej, inte att det var unga tonårspojkar. Eller män som ljög om sin ålder.
Varför trodde du så länge att det handlade om rätt små barn av båda kön? Jag är bara nyfiken inte kritisk. Vet att för mig så blev jag rätt tidigt misstänksam, men tänkte då att det var rätt få det rörde sig om.
Citera
2017-01-28, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Varför trodde du så länge att det handlade om rätt små barn av båda kön? Jag är bara nyfiken inte kritisk. Vet att för mig så blev jag rätt tidigt misstänksam, men tänkte då att det var rätt få det rörde sig om.

Äsch, jag hade så stora hälsoproblem (fibro-värk med mera) ett tag att jag inte hängde med speciellt mycket i samhällsdebatten, eller orkade reflektera kring vad som sades.
Så mitt fall kanske är speciellt, även om jag tycker att det verkar som om det är flera än jag som inte fattat hur det verkligen förhåller sig. Jag blev lite paff när jag såg en "Refugees Welcome"-film på YT och såg den ena unga mannen efter den andra komma släntrande med mobil och hörlurar. Jag hade tänkt mig bilden av flyktingar annorlunda.

Och när någon använder ordet barn tänker jag generellt på individer som ännu inte uppnått tonåren, dvs upp till tolvårsåldern. Fast man är förstås myndig - och därmed också vuxen - först vid 18, men det är ändå skillnad på att vara 10 eller 17.

Bra att höra att du kanske inte varit lika naiv.
Citera
2017-01-28, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylvia.borin
Men vad i hela helskotta är detta?

"Kursen går ut på att killarna får rollspela. Ofta brukar de låtsas att de är på en busshållplats, så får man testa på att spela både kille och tjej och försöka närma sig.

– Känslorna kommer från magen, och de får sätta sig väldigt nära varandra och känna den här obehagskänslan som kan komma när någon sätter sig nära en, och så testar vi att lägga handen på knät, säger Mohammad som ett exempel säger Mohammad och fortsätter:

– Jag förklarar att man ska gå sakta fram och inte vara för på och närgången."

Vi kvinnor vill icke veta av okända manshänder på våra knän! Obehagligt nära - nej, tack!

Positivt dock att orchhannarna får prova att spela tjej - det kommer de att behöva i framtiden med tanke på kvinnounderskottet samt det faktum att vi svenska kvinnor ej vill veta av orchhannar.

Hahaha, i de här artiklarna stod det iallafall att det var ensamkommande flyktingungdomar eller till och med flyktingkillar.
Hade varit lite speciellt annars om det hade stått att ensamkommande flyktingbarn fick lära sig ragga.

Sedan får man hoppas det inte blir alltför många raggningsförsök på busshållsplatser, just.

Sedan känns det obehagligt med det här mansöverskottet. Synd om både svenska unga män och unga svenska kvinnor, om än av lite olika anledningar.
Citera
2017-01-28, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Om det skulle hållas motsvarande utbildning för t.ex. vita grabbar i högstadiet/gymnasiet, då skulle våra feminister gå taket. Det är minsann skillnad på folk å folk.

Ja, jag tänkte det också!

Och associerade även till boken/kursen "The Game", Även om det var ett tag sedan jag hörde talas om den sist.

"RAGGNINGSKURS. Män och kvinnor har alltid gjort det – flirtat. Numera kan män gå på kurs för att lära sig ragga upp en kvinna på krogen. Pick-up kallas metoden som har fått en världsvid spridning genom den amerikanska boken Spelet." (2008, SvD)
Citera
2017-01-28, 02:44
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaJinda
Hahaha, i de här artiklarna stod det iallafall att det var ensamkommande flyktingungdomar eller till och med flyktingkillar.
Hade varit lite speciellt annars om det hade stått att ensamkommande flyktingbarn fick lära sig ragga.

Sedan får man hoppas det inte blir alltför många raggningsförsök på busshållsplatser, just.

Sedan känns det obehagligt med det här mansöverskottet. Synd om både svenska unga män och unga svenska kvinnor, om än av lite olika anledningar.
Att det skulle vara synd om kvinnorna känns lite fel, de får ett större utbud att välja pojkvän/man från.
Svennarna är kanske mer synd om med ökad konkurrens.
Citera
2017-01-28, 09:15
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Tydlig linje mot barnäktenskap

NORRKÖPING I Norrköping betraktas en flicka i ett barnäktenskap som ett ensamkommande barn och får inte bo tillsammans med sin vuxne man.
http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/tydlig-linje-mot-barnaktenskap-om4477381.aspx
Citera
2017-01-28, 10:27
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Att det skulle vara synd om kvinnorna känns lite fel, de får ett större utbud att välja pojkvän/man från.
Svennarna är kanske mer synd om med ökad konkurrens.

Nej, vi får inte ett större utbud att välja ifrån då de flesta av oss INTE kan tänka oss en orch. Däremot löper vi stor risk att bli sexuellt ofredade, misshandlade och rentav våldtagna, så nog fan är denna könsobalans negativ för oss.
Citera
2017-01-28, 13:43
Avslutad
http://www.friatider.se/flyktingbarnsliga-utvisas-fran-sverige

Citat:
En medlem i en av de arabiska flyktingbarnsligor som plågar centrala Stockholm ska utvisas från Sverige efter en stöldvåg mot ett flertal butiker.

Citat:
Förra veckan dömdes det 18-åriga flyktingbarnet till villkorlig dom och fem års utvisning för stöld och häleri. Han ska dessutom betala skadestånd till Åhléns och XXL Sport & Vildmark. Hans kumpan, som också förekommer i utredningen, slipper emellertid straff och får stanna i Sverige.
Citera
2017-01-28, 17:03
Avslutad
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/politisk-spricka-om-ensamkommande-1.4134925

Citat:
Frågan om ensamkommande över 18 år spräcker den politiska majoriteten i Göteborg. V, MP och Fi vill låta dem bo kvar – men har inte fått S med sig.

Citat:
"Staden tar inte sitt ansvar"

Vänstern, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ snabbinkallade till presskonferens på fredagen – på temat Vi står inte ut.
– Staden tar inte sitt ansvar för de här ungdomarna. När de skrivs upp till 18 år måste de flytta och byta skola. Vi vill att de ska få bo kvar och gå kvar, säger Ulf Kamne (MP).

Citat:
Enligt de tre handlar det om 1 200 ungdomar i år och nästa år – som kommunen då skulle ta ekonomiskt ansvar för.
– Pengarna finns, säger Daniel Bernmar. Vi ser det här som en social investering. Ungdomar som tvingas flytta långt från Göteborg tenderar att komma tillbaka och då får vi ändå ansvar för dem, som bostadslösa ungdomar.

Citat:
S: Juridiken och ekonomin sätter stopp

Marina Johansson, kommunalråd (S) med ansvar för sociala frågor, anger ett par olika anledningar till att partiet inte är med på tåget. Den ena är juridisk
– Vår stadsjurist bedömer att det skulle strida mot Kommunallagen, säger hon. Den juridiska bedömningen är tydlig: de som är 18 år är statens ansvar, vi kan inte ta på oss det. I riksdagen finns en bred majoritet om asyllagstiftningen och man kan tycka vad man vill om den, men det är den som gäller.

Den andra anledningen är ekonomisk.
– Vi skulle inte kunna försvara för göteborgarna om vi tvingades skära ner för andra grupper, genom att ta på oss grupper som vi faktiskt inte har ansvaret för. I stället måste vi se vad vi kan göra inom ramen för vårt uppdrag.
Citera
2017-01-28, 17:22
Medlem
spoilers avatar
"Brukarna som överklagade Eslövs kommuns beslut att låta ensamkommande flyktingbarn flytta in på deras LSS-boende på Bastugatan fick inget gehör hos förvaltningsrätten i Malmö.

Det var fem brukare som överklagade kommunstyrelsens arbetsutskotts beslut från september tillsammans med organisationen FUB Mellanskåne.
Förvaltningsrätten nöjer sig med att konstatera att de var för sent ute med sitt överklagande.

/.../

Skånskan skrev om de boendes protester i höstas. De boende är utvecklingsstörda. De vill inte att det bor utländska personer där som inte kan svenska. Många av de boende är väldigt beroende av fasta rutiner för att må bra.
Både brukarna själva, deras föräldrar och gode män är oroliga för att dessa rutiner kommer att rubbas om de samlokaliseras med yngre utländska män.
Protesterna klingade ohörda. Det var inflyttning i december. Enligt uppgifter till Skånskan är det enbart ensamkommande flyktingungdomar som flyttat in."

http://www.skd.se/2017/01/23/flyktingbarn-in-pa-lss-boendet/
Citera
2017-01-28, 21:33
Medlem
spoilers avatar
"Tonåringen ville enligt domen inte bo kvar på HVB-hemmet i Ragunda kommun och valde därför att förstöra inredning. Totalt förstördes inredning och husgeråd till ett värde av 9 000 kronor.
Tonåringen har nu dömts för skadegörelse och döms att betala skadestånd till Ragunda kommun samt till 20 timmars ungdomstjänst."

http://www.op.se/blaljus/brott/ville-flytta-fran-hvb-hem-slog-sonder-inredning-och-husgerad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in