FN:s flyktingorgan UNHCR anser inte att Sverige utgår ifrån barnets bästa när ensamkommande barn direkt efter ankomst hamnar i en asylprocess. I stället ska det fösta steget vara att spåra barnets familj, säger organisationens Europachef Vincent Cochetel i en exklusiv intervju med DN.
"Byggnationerna av ett HVB-hem i Pajala blev nästan dubbelt så dyrt som kommunen hade budgeterat. Trots det ses bygget som en lysande affär.
Den så kallade Kunskapssmedjan byggdes om under våren 2015 efter ett beslut i kommunfullmäktige i Pajala i november föregående år. Då beräknades bygget kosta 6,5 miljoner kronor.
När allt var klart visade det sig byggnotan landa på 12,7 miljoner kronor."
"Polis och ambulans beordrades till ett HVB-hem i centrala Lindesberg på torsdagen efter ett larm om en pågående misshandel.
Larmet inkom vid 14.30-tiden. Enligt polisuppgift skall två personer på boendet ha blivit osams i samband med att de spelade TV-spel.
– Både polis och ambulans kallades till platsen eftersom det var ett ”Prio 1-ärende” initialt."
Att många svenskar lever bra på den här verksamheten håller jag nog inte med om riktigt. Vanligt folk har fullt upp med att klara sej själva nu när Sverige är nära undergången. Det är en del som redan är penninggalna som hakar på det här. Blåögda naiva familjer som lever i en annan verklighet och inte ser sanningar. Tokiga kärringar som inte har något eget liv. Sen är det många araber och somalier som hakat på för att utnyttja och sko sej själva. Ja, listan kan göras lång. Annars håller jag med dej i det du skriver.
Ja, det finns ju så många i världen som verkligen har det svårt och behöver hjälp p g a svält exempelvis. Sen ser man dom här jävla lyxflyktingarna glassa omkring och tro att dom är något. Klart man blir förbannad. Jag själv blir galen när jag vet hur svårt många svenskar har det och blir utan något som helst stöd någonstans ifrån trots rop på hjälp. Det är inte allt man klara av att reda ut själv.
Senast redigerad av Framme 2016-11-22 kl. 10:55.
Det har gått ett halvår sedan Angelica Sandh och hennes familj öppnade dörren för 15-åriga Aman Dawit från Eritrea.
– Jag har hela tiden tänkt, att från den dagen han klev över tröskeln, så är han vårt barn.