Jag råkade höra P1:s insändarprogram Ring P1 vid halv sex i morse. Dit ringde en Hussein Agari från Afghanska föreningen och berättade att han får “ massa samtal” från barn som tycker det vore “bättre att dö i Afghanistan än att vara här”. “Dom utnyttjar , svälter, utnyttjar med sexualitet” och barnen gråter i telefonen. Det hela är lite förvirrat, men intrycket som ges är att det är personal och ägare som bär sig illa åt. Personalen hotar: “Om ni säger något kommer vi att anmäla er, rapportera till Migrationsverket och de kommer att utvisa er.” Barnen har varken skor eller kläder, utan måste låna av varandra. Märkligt nog har inte Hussein polisanmält övergreppen, istället ringer han till “den bästa programmet” i P1 för att alla skall veta. Uppgifterna skall han ha fått Afghanska föreningens hemsida. Han kan inte specificera något antal, men vet att det är “jättemånga boenden” det gäller, där barnen är i åldern 10-16 år. Programledaren Pascalidou verkar inte veta riktigt vad hon skall tro om saken.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/667913?programid=1120 03:45.
Eftersom min arabiska är obefintlig, försökte jag få Google att översätta från Afghanska föreningens hemsida, men resultatet blev helt obegripligt,“sexuell exponering” nämns dock.
Nog är det märkligt att ringa ett insändarprogram istället för polisen, om man anser att det begås grova övergrepp eller sociala myndigheter om man anser att “barnen” far illa på andra sätt. Och varför skulle “barnen” vara rädda för utvisning, ifall de är offren? Vad jag förstått på andra håll är homosexuella övergrepp vanliga bland män i Afghanistan, kan det vara så att skäggbarn förgår sig mot dem som ännu inte fått skäggväxt?
Hur som helst verkar det försiggå en hel del på våra asylboenden