2012-07-23, 22:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Menar du att vi ska lämna en massa barn ensamma i ett hus på nätterna? Vad händer om en olycka sker, det börjar brinna eller konflikter uppstår etc etc? Vad som helst kan ju hända, ett barn kan t.ex. plötsligt bli sjukt och behöv snabb vård. Olivia 14 år kan ju t.ex. råka trilla ner för en trappa och bryta benen ska hon då ligga där till personalen kommer nästa dag? Nej att det är bemanning dygnet runt i HVB- hem är i min mening helt rätt vi måste se till barnens bästa.

Tror nog att nån av Achmed och Mohammed ~20+ klarar av att ringa 112...
Citera
2012-07-23, 23:52
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Finns det något i lagstiftningen som direkt eller indirekt stipulerar, att påstått ensamkommande s.k. barn måste bo på HVB-hem?
Råder delade meningar om detta. Jag vet att det finns kryphål, där socialtjänsten kan besluta att en ungdom klarar av att bo i stödboende (lägenhetsboende). Det innebär att man slipper undan kravet på dygnet-runt-bemanning och kan klara sig med att personal finns på jour. Kan dock inte det exakta upplägget, eller vilka krav som finns för att det ska fungera.

Citat:
Menar du att vi ska lämna en massa barn ensamma i ett hus på nätterna? Vad händer om en olycka sker, det börjar brinna eller konflikter uppstår etc etc? Vad som helst kan ju hända, ett barn kan t.ex. plötsligt bli sjukt och behöv snabb vård. Olivia 14 år kan ju t.ex. råka trilla ner för en trappa och bryta benen ska hon då ligga där till personalen kommer nästa dag? Nej att det är bemanning dygnet runt i HVB- hem är i min mening helt rätt vi måste se till barnens bästa.
Ja, på samma sätt som en svensk 17-åring klarar av att sova en natt utan att komma till mamma och pappas säng så klarar även en utländsk 17-åring detta. Eller menar du att utländska 17-åringar är sämre utvecklade eller mindre kompetenta än svenska dito? Jag tycker att det låter lite rasistiskt av dig att antyda detta, måste jag säga.
Citera
2012-07-23, 23:57
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Ja, på samma sätt som en svensk 17-åring klarar av att sova en natt utan att komma till mamma och pappas säng så klarar även en utländsk 17-åring detta. Eller menar du att utländska 17-åringar är sämre utvecklade eller mindre kompetenta än svenska dito? Jag tycker att det låter lite rasistiskt av dig att antyda detta, måste jag säga.
Det är skillnad på en 17 åring som är ensam hemma någon natt och som haft en trygg och stabil uppväxt, och som antagligen har kontaktnummer till någon granne om något skulle hända som kan vara där på max 5 minuter. Jämfört med att lämna ett antal 14-16 åringar ensamma i ett hus varje natt, speciellt när dessa varit med om krig, tortyr och förföljelse etc etc. Vi måste se till barnens bästa och försöka skapa stabilitet för de vars uppväxt ofta varit raka motsatsen. Ju snabbare vi får barnen att känna sig trygga desto snabbare kan de komma in i samhället. Då kommer de också få det lättare att börja lära sig i skolan och kan därför lättare få arbete senare som t.ex. läkare, forskare och polis eller vad de nu vill jobba med.
Citera
2012-07-24, 00:06
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Råder delade meningar om detta. Jag vet att det finns kryphål, där socialtjänsten kan besluta att en ungdom klarar av att bo i stödboende (lägenhetsboende). Det innebär att man slipper undan kravet på dygnet-runt-bemanning och kan klara sig med att personal finns på jour. Kan dock inte det exakta upplägget, eller vilka krav som finns för att det ska fungera.
Att använda kryphåll i lagen för att förvägra ensamkommande flyktingbarn samma rätt som andra barn i Sverige har låter direkt osmakligt och jag hoppas innerligt att du har fel om det används som du beskriver för att förvägra barnen deras rättigheter enligt lag.
Citera
2012-07-24, 00:10
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Det är skillnad på en 17 åring som är ensam hemma någon natt och som haft en trygg och stabil uppväxt, och som antagligen har kontaktnummer till någon granne om något skulle hända som kan vara där på max 5 minuter. Jämfört med att lämna ett antal 14-16 åringar ensamma i ett hus varje natt, speciellt när dessa varit med om krig, tortyr och förföljelse etc etc. Vi måste se till barnens bästa och försöka skapa stabilitet för de vars uppväxt ofta varit raka motsatsen. Ju snabbare vi får barnen att känna sig trygga desto snabbare kan de komma in i samhället. Då kommer de också få det lättare att börja lära sig i skolan och kan därför lättare få arbete senare som t.ex. läkare, forskare och polis eller vad de nu vill jobba med.
Fan, du börjar verkligen bli desperat i ditt trollande. Det blir liksom lite för obvious för att man ska orka att ens låtsas ta det på allvar. Vad ska vi förresten göra med alla lösa trådar du lämnar efter dig när du gång på gång lämnar diskussionen, överbevisad? Det blir ju smått löjligt till sist.

Jag har

1. inte pratat om 14-åringar och
2. inte sagt något om att det inte ska gå att kontakta någon och
3. inte sagt något om att det skulle gälla icke-fungerande ungdomar med särskilda behov. De ytterst få som på något sätt är traumatiserade bör inte bo på något HVB-hem, utan få vård så att de inte skadar någon annan.

Jag tolkar bristen på argument som att du är rasist eftersom du anser att utländska ungdomar är sämre och mindre kapabla än svenska.
Citera
2012-07-24, 12:39
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Fan, du börjar verkligen bli desperat i ditt trollande. Det blir liksom lite för obvious för att man ska orka att ens låtsas ta det på allvar. Vad ska vi förresten göra med alla lösa trådar du lämnar efter dig när du gång på gång lämnar diskussionen, överbevisad? Det blir ju smått löjligt till sist.

Jag har

1. inte pratat om 14-åringar och
2. inte sagt något om att det inte ska gå att kontakta någon och
3. inte sagt något om att det skulle gälla icke-fungerande ungdomar med särskilda behov. De ytterst få som på något sätt är traumatiserade bör inte bo på något HVB-hem, utan få vård så att de inte skadar någon annan.

Jag tolkar bristen på argument som att du är rasist eftersom du anser att utländska ungdomar är sämre och mindre kapabla än svenska.
Att du anser försvarandet av frihet, mänskliga rättigheter och sunt förnuft vara trollande får stå för dig. Jag har besvarat vad jag anser behövt besvaras. Jag har däremot ingen lust att upprepa mig om och om igen bara för att de som läser det vägrar förstå vad jag menar då lämnar jag hellre diskussionen då vad jag vill ha sagt redan är skrivit.

1. Finns det speciella hem där bara 17 åringar bor? Det var intressant och nytt för mig. Tvångsförflyttas man från sitt andra hem man bott i innan till det hemmet när man blir 17 eller hur går det till?

2. Det är skillnad på att kunna kontakta jourpersonal som är där på en halvtimme och ringa en granne som är där på 2 minuter inte sant?

3. Hur många flyktingbarn skulle du säga har haft trygga, stabila och välfungerande uppväxt/barndom? Dessutom handlar det fortfarande om barn och dessutom barn som bor tillsammans ifrån olika delar av världen. Det går inte att jämföra med två syskon som bott tillsammans hela livet och bara är 2 som är hemma själv en kväll.

Jag anser att barnkonventionen bör följas och att vi ska se till alla barns bästa, dina egna tankar om mig får stå för dig.
Citera
2012-07-24, 12:44
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jämfört med att lämna ett antal 14-16 åringar ensamma i ett hus varje natt, speciellt när dessa varit med om krig, tortyr och förföljelse etc etc.

Varför svamlar du om 14-16 åringar?

Det rör sig ju till övervägande del om 20-30-åringar. Och de flesta har inte varit med om krig, tortyr eller förföljelse.
Citera
2012-07-24, 12:51
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Varför svamlar du om 14-16 åringar?

Det rör sig ju till övervägande del om 20-30-åringar. Och de flesta har inte varit med om krig, tortyr eller förföljelse.
Alla ensamkommande flyktingbarn är barn det följer per definition. Som barn skyddas de också av barnkonventionen. Verkligheten förändras inte bara för att du tycker att barnen är 20 år.
Citera
2012-07-24, 13:02
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Alla ensamkommande flyktingbarn är barn det följer per definition. Som barn skyddas de också av barnkonventionen. Verkligheten förändras inte bara för att du tycker att barnen är 20 år.
Då kan du väl gå tillbaka och slutföra diskussionen vi hade tidigare i tråden om barnkonventionen?
Citera
2012-07-24, 13:06
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Då kan du väl gå tillbaka och slutföra diskussionen vi hade tidigare i tråden om barnkonventionen?
Jag har redan skrivit vad jag anser nämligen att vi ska se till barnens bästa.
Citera
2012-07-24, 13:09
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Det är inte bara jag som tycker att de är över 18 år utan det tycker även de läkare mm som undersökt dem (i våra grannländer).

Jag vet att mångkulturanhängare och invandringsförespråkare gärna lever i en fantasivärld och förtränger verkligheten, och i den politiska korrekta världen går det ofta bra eftersom ingen ifrågasätter dagdrömmarna, men här på Flashback försöker vi hålla oss till verkligheten. Och om vi utgår ifrån verkligheten så visar undersökningar (i våra grannländer) att en väldigt stor andel har ljugit om sin ålder och i själva verket är över 18 år.

Och tittar man på de bilder som visas av ensamkommande så ser man att de i regel är i 20-30 års åldern. Ensamkommande som är så unga som 14 år har nog aldrig satt sin fot i Sverige, eller om det förekommer, kan det inte ha varit mer än någon enstaka.

Så i verkligheten rör det inte om några barn utan om vuxna. Till övervägande del i alla fall.

Även myndigheter bör ta hänsyn till detta och sluta leka kejsarens nya kläder hela tiden, och sluta blunda för verkligheten. Dvs, de ska inte behandla dem som små fjortisar utan ska de ge dem mer ansvar. De klarar sig själva ganska bra eftersom de till stor del är vuxna, som dessutom kommer från länder där man är van att klara sig själva. Till skillnad från dig tror jag inte att en afghansk 25-åring är på samma nivå som en svensk 14-åring, utan lär man bara honom grunderna i hur det fungerar så klarar han sig själv sedan. På precis samma sätt som de vuxna flyktingar i 25-års åldern som kommer hit och inte låtsas att vara under 18 år.
Senast redigerad av -Info- 2012-07-24 kl. 13:20.
Citera
2012-07-24, 13:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Olivia 14 år kan ju t.ex. råka trilla ner för en trappa och bryta benen ska hon då ligga där till personalen kommer nästa dag?

Jag höll på att missa denna höjdpunkt. Är Olivia 14 år ett ensamkommande flyktingbarn eller en vanlig invandrartjej på 14 år som är på ett HVB-hem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in