2009-01-18, 00:00
Medlem
Niders avatar
Hej, jag är väldigt intresserad av meteoriter/asteroider och allmän fakta om rymden. I Boston Tea Party sa fysikern (Patrik) att sannolikheten är väldigt är i stort sett minimal att en stor meteorit träffar jorden, stämmer det han säger?

Jag antar att det finns många kunniga om detta här, så posta er åsikt, det är alltid kul med en diskussion.

Kanske många som har sett detta klipp?, vad vet jag
http://www.youtube.com/watch?v=yYgEwXWilUc

Hade!
Citera
2009-01-18, 00:22
Bannlyst
Grym video, till att börja med.
Har några till frågor att ställa:

Hur stor måste en meteorit vara för att det ska gå åt helvete för jorden/dess befolkning?
Hur ofta träffas jorden av små meteoriter?
Citera
2009-01-18, 00:27
Medlem
Niders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewhaen
Grym video, till att börja med.
Har några till frågor att ställa:

Hur stor måste en meteorit vara för att det ska gå åt helvete för jorden/dess befolkning?
Hur ofta träffas jorden av små meteoriter?

Instämmer, videon är häftig! Hoppas att många kunniga kan kommentera
Citera
2009-01-18, 01:32
Medlem
Under---18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nider
Hej, jag är väldigt intresserad av meteoriter/asteroider och allmän fakta om rymden. I Boston Tea Party sa fysikern (Patrik) att sannolikheten är väldigt är i stort sett minimal att en stor meteorit träffar jorden, stämmer det han säger?

Jag antar att det finns många kunniga om detta här, så posta er åsikt, det är alltid kul med en diskussion.

Kanske många som har sett detta klipp?, vad vet jag
http://www.youtube.com/watch?v=yYgEwXWilUc

Hade!
Är det bara jag som önskade något sånt skulle hända? bara för att det skulle vara så otroligt häftigt?

Sen är chansen att en meteorit träffar oss igen otroligt liten, dvs 0.
Citera
2009-01-18, 01:34
Medlem
Tranquility Bass avatar
Jorden träffas av stenbumlingar så gott som dagligen. Dem flesta av dessa är dock små och brinner upp i atmosfären, visa överlever dock och landar på land eller i vattnet. Det som är oroväckande är dock att vi har dålig koll på alla dessa objekt som hotar att träffa jorden, detta då vi inte upptäcker till exempel en asteroid innan den har träffat jorden. För några månader sedan var första gången en grupp forskare såg en asteroid innan den träffade jorden och förvarningen var ungefär ett dygn.

Att vi kommer träffas av en stenbumling som kan utrota så gott som allt liv är inte osannolikt utan det kommer hända. Det har hänt förr och kommer hända igen, frågan är bara när.
Citera
2009-01-18, 01:46
Medlem
Alimamas avatar
Funderat på varför månen ser ut som den gör? http://www.astrosurf.com/cidadao/moon_99_02_23_south.jpg

För att inte tala om hur man tror att månen blev till från första början. Jag menar, en kollision som skickar ut 7*10^22 kg i omloppsbana överlever nog bara jag.

Det är visserligen mer ordnat i solsystemet idag än vad det var i jordens ungdom. Men nog kommer det väl att smälla rejält i framtiden, frågan är bara när och om vi kommer att kunna göra något åt det.
Citera
2009-01-18, 01:54
Medlem
Niders avatar
Tack så mycket! kommentera gärna mer i tråden
Citera
2009-01-18, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Under---18
Är det bara jag som önskade något sånt skulle hända? bara för att det skulle vara så otroligt häftigt?

Sen är chansen att en meteorit träffar oss igen otroligt liten, dvs 0.

Haha håller med, lite dramatik i den så tråkiga vardagen kan inte skada.
Citera
2009-01-18, 04:55
Medlem
Krellyans avatar
Vill bara kommentera lite semantiskt här innan det är dags för lite sömn:

Meteorit är en meteoroid som har klarat sig igenom jordens atmosfär och träffat ytan. En meteoroid är alltså det ni snackar om - en sten i rymden - inte meteorit.
Citera
2009-01-18, 05:15
Medlem
Per asperas avatar
Cool video - to much DRAMA though

OT frågan är väll varför en video om Britney Spears bikini kommer upp i listan över relaterade videor - kan det vara ett omen...
Citera
2009-01-18, 10:17
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Funderat på varför månen ser ut som den gör? http://www.astrosurf.com/cidadao/moon_99_02_23_south.jpg
Fast jorden hade väl också sett ut sådär om vi saknat atmosfär och kontinentalplattor? Den hade väl tillochmed sett värre ut!

Måste ha slagit ned en herrans massa is/stenbumlingar här under 5 miljarder år, sen jämnats ut med erosion, för de kratrar vi hittar är väl maximalt 100 miljoner år gamla? Lägg sedan till kontinentaldrift och tillslut hamnar de alla i jordskorpan eller nere i havet.

Cool bild och video dock.
Citera
2009-01-18, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Per aspera
Cool video - to much DRAMA though

OT frågan är väll varför en video om Britney Spears bikini kommer upp i listan över relaterade videor - kan det vara ett omen...
Bombnedslag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in