2009-01-17, 22:02
Medlem
Jag har ett vanligt B-körkort men är rätt så sugen på att ta ett MC-kort. Det betyder att jag måste ansöka om körkortstillstånd och göra syntest.

På mitt körkort står det inget om glasögonkrav men det var på gränsen när jag testade och det är möjligt att det blir glasögonkrav på en ny kontroll. Hur skulle det isåfall påverka mitt nuvarande körkort?

Och; är det krångligt att ha glasögon under hjälmen? Bör jag kraftigt överväga linser trots att jag tycker det verkar jobbigt?
Citera
2009-01-17, 22:12
Medlem
Fuzzs avatar
Hade själv glasögon när jag körde moped och tyckte inte det var jobbigt på något sätt. Linser är bara jobbigt i början tills man vänjer sig av med blinkeffekten när linsen ska i.

Blir det så att du måste ha glasögon så gäller det även för dina nuvarande behörigheter.
Citera
2009-01-17, 23:18
Medlem
Glasögon under hjälmen är inte något problem. Tror att de allra flesta mc-åkare använder solglasögon då och då.
Jag gör det iaf, och det är inte obekvämt på något sätt.
Citera
2009-01-17, 23:30
Medlem
Avva66s avatar
Kolla synen, du ska väl för sjutton se bra om du ska köra.
Citera
2009-01-18, 02:12
Medlem
Det påverkar B-kortet också iom du får ny lapp där glasögonkravet står
Citera
2009-01-18, 18:13
Medlem
SirAndrews avatar
jag använder både linser och glasögon, men tycker det är bekvämare med linserna i när jag ska köra. Dels är det bara att dra på hjälmen, utan att tänka på att ta av brillorna, dels kan glasögonen imma igen. Om de gör det bara man funderar på att andas eller om det måste vara större temperaturskillnader vet jag inte. Visiret kan imma ganska snabbt utan bra cirkulation då kan väl glasögonen säkert göra det. Immvisir till glajjor finns tyvärr inte
Citera
2009-01-19, 22:46
Medlem
zapoffs avatar
var det länge sen du tog b kortet?
Citera
2009-01-23, 19:01
Medlem
Tack för svaren!

Jag kan lugna oroliga läsare med att jag använder glasögon när jag kör bil. Dock måste jag inte och klarar mig bra utan, så det är ju skönt att det inte är obligatoriskt - om man skulle råka glömma dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in