• 4
  • 5
2009-01-18, 16:53
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
Hänger inte med i ditt resonemang, kan du utveckla detta?
Det är lite OT, men min syn på saken är att linuxutvecklare har avsiktligt handikappat Linux på ett sätt som inte lockar användare.
Citat:
Ursprungligen postat av Harlekin33
Windows sabbar för sig själv genom sånt här hela tiden stup i kvarten:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.14...t-av-ny-attack
Ja, det här med virus är ett stort problem på Windows.
Citat:
Ursprungligen postat av Dronken
Tror att linux snubblar på många av dom hardcore linux-nördarna faktiskt är extremt aroganta.
Oviljan att kanske faktiskt hjälpa nya användare finns inte hos säkert 70% av dessa.
Istället använder dom lika mycket tid åt att skriva saker som "Just fucking google it" som de hade tagit att faktiskt bara svara på frågan.

Så ja tror att många nya användare avskräcks av nördarna vilket igentligen är helt fel inställning av en person som gillar linux och antagligen oxå vill att linux ska bli större.
Kunde inte skrivit det bättre själv.
Citat:
Ursprungligen postat av Coroner88
Sant!

Konservativa hardcore nördar som gör allt för att stänga ute allt var stängd källkod heter och som hatar distar som tillåter flash och andra stängda format mm. Såna som knackar kod i Debian eller Slackware och har datorer i huvudet hela sin vakna tid. Såna som sätter upp en stor bild på Stallman och skyr allt vad nymodigheter innebär. Såna som skäller ut nybörjare för att de besöker YouTube eller använder Wine. Såna som hånar allt annat än det som de själva håller på med.
Till stor del har jag faktiskt förståelse för linuxnördar som ogillar Flash och proprietär mjukvara. Här instämmer jag faktiskt med dem. Själv avskyr jag WMV som pesten och föredrar mp4 eller dylik industristandard som tillåter open source. Jag förstår inte för allt i världen varför Google använder Flash på YouTube när de lika gärna kunde använda mp4 (AVC och ASP är förvisso mer CPU-krävande, men det är värt det så länge man slipper proprietär skit som Flash).

Hur som helst, här är en intressant artikel om vilket hot Windows 7 kommer att bli mot Linux:

http://www.theinquirer.net/inquirer/...on-the-desktop

Jag har själv installerat Windows 7 betan och skriver på Flashback med den just nu, och jag kan säga som så, att Windows 7 kommer Linux inte ha någon chans emot. Möjligtvis kommer Windows 7 leda till att Ubuntu och andra Linuxdistar tar efter Windows 7 en hel del i funktionalitet och användarvänlighet, för att lyckas hålla kvar de mindre tekniskt kunniga linuxanvändarna. Men jag känner att Microsoft (för att vara Microsoft) har gjort riktigt bra ifrån sig med Windows 7, och netbook-marknaden kommer inte bli lika attraktiv med en värdelös budget-Linuxdistro som en netbook utrustad med Windows 7.
Citera
2009-01-18, 17:23
Bannlyst
Dom 2 absolut vanligaste argumenten man hör 9 av 10 ggr för Windows fördel är:

1: Adobe Photoshop CS4 finns inte till Linux

2. Crysis är inte portat till Linux.

Om det är dom 2 enda standardargumenten så anser jag inte att dom argumenten är tillräckliga.

Så svaret måste bli Nej...Windows 7 är inget hot mot Linux.
Citera
2009-01-18, 17:33
Medlem
Citat:

Om det är dom 2 enda standardargumenten så anser jag inte att dom argumenten är tillräckliga.

Crysis å crysis, Linux har väl igenom hela tiden sen första builden haft det emot sig att det inte går/är väldigt svårt att få trippel-A spel att fungera.
Och eftersom Linux har såpass få svensson-users så orkar inte spelutvecklarna bry sig om att porta.

Sålänge PC-spelen lever, sålänge kommer Windows dominera Linux (på svenssonmarknaden)

Dock lär väl inte PC-spel leva så länge till med tanke på all piratkopiering, så den som lever får väl se.
Citera
2009-01-18, 18:09
Bannlyst
Citat:

Oj du Harlekin, jag skulle kunna räkna upp många program jag skulle vilja ha till mitt Puppy Linux.

Total Commander, Cubase, Samplitude, FL Studio, Notetab Pro, Focus Photoeditor, Photoshop, KMplayer, K-Lite, XMplayer, Asusprobe, ZX-Spin, AYplayer, Screamer, AutoTyping Pro, Diino, Monkey Audio, Synthfont, Winuha, bara för att ta några.

En del kan jag hitta gångbara alternativ till, en del inte.
Citera
2009-01-18, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Till stor del har jag faktiskt förståelse för linuxnördar som ogillar Flash och proprietär mjukvara. Här instämmer jag faktiskt med dem. Själv avskyr jag WMV som pesten och föredrar mp4 eller dylik industristandard som tillåter open source. Jag förstår inte för allt i världen varför Google använder Flash på YouTube när de lika gärna kunde använda mp4 (AVC och ASP är förvisso mer CPU-krävande, men det är värt det så länge man slipper proprietär skit som Flash).

Visst kan jag acceptera om man håller hårt på vad som är öppet och Linux. Inget fel i det. Det som däremot är fel, är när vissa hackar på personer för att de inte kör alla program med öppen källkod och ser sig själv som en slags elit. Sånt bara skrämmer bort nybörjare från Linux. Jag tycker att man skall vara lite mer tolerant mot ovana Linuxanvändare och hjälpa till istället, oavsett om de kör allt öppet eller använder Wine, det tar ett tag att komma in i Linux och det får inte bli för hög tröskel heller. Det finns de som är fanatister på området och ser rött bara de hör talas om ett ofritt program. Dessa gör mer skada än nytta. De borde använda sitt kunnande till att hjälpa till istället för att kritisera ovana Linuxanvändare.

Nu är ju inte alla såna förstås, men det finns en del riktiga nördar som bara gnäller på allt annat än det som de själva sitter med. Det får inte bli för mycket fanatism runt öppen källkod heller.

Öppen källkod är bra, det vet vi alla, men man får nog acceptera att världen inte ser ut sån, än i alla fall.
Citera
2009-01-18, 18:18
Bannlyst
Citat:
Oj du Harlekin, jag skulle kunna räkna upp många program jag skulle vilja ha till mitt Puppy Linux.

Total Commander, Cubase, Samplitude, FL Studio, Notetab Pro, Focus Photoeditor, Photoshop, KMplayer, K-Lite, XMplayer, Asusprobe, ZX-Spin, AYplayer, Screamer, AutoTyping Pro, Diino, Monkey Audio, Synthfont, Winuha, bara för att ta några.

En del kan jag hitta gångbara alternativ till, en del inte.

Det finns säkert minst 10 program som finns till Linux men som inte finns till Win. så det är inte heller nåt argument.
Citera
2009-01-18, 18:21
Bannlyst
Citat:
Det finns säkert minst 10 program som finns till Linux men som inte finns till Win. så det är inte heller nåt argument.

Jo, om "jag" måste använda dem.

Ge mig ett bra alternativ till Cubase på Linux.

Cubase är ett tungt (dyrt) industristandard audioprogram för studiobruk. För MAC finns det gott om såna program, till Windows också, men tyvärr inte till Linux. Så det beror lite på vad man använder för program. Ibland hittar jag riktigt bra alternativ till windowsmotsvarigheten.

Och Puppy Linux har varit en trevlig bekantskap.
Citera
2009-01-18, 18:22
Medlem
stilltons avatar
Citat:
ehh.. jo.. varför tror du man skaffar ett specifikt operativsystem? man tar det som har coolaste skärmsläckarna?
Citera
2009-01-18, 18:33
Bannlyst
Citat:
Jo, om "jag" måste använda dem.

Ge mig ett bra alternativ till Cubase på Linux.

Cubase är ett tungt (dyrt) industristandard audioprogram för studiobruk. För MAC finns det gott om såna program, till Windows också, men tyvärr inte till Linux. Så det beror lite på vad man använder för program. Ibland hittar jag riktigt bra alternativ till windowsmotsvarigheten.

Och Puppy Linux har varit en trevlig bekantskap.

OT: Ubuntustudio kanske.

Har dock inte själv prövat det då jag inte är prof. musiker.
Citera
2009-01-18, 20:29
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
När det kommer till musik och så har man nästa hinder framför sig i drivrutinerna. Line6 är en av de många tillverkarna som verkligen kör linux i sina produkter (effektboxar och digitala ljudinterface) men likförbannat finns det bara drivrutiner för mac och windows.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in