2009-01-16, 21:09
Medlem
Joosas avatar
Hej på er!

Har en liten fråga jag hoppas att kunna få svar på snabbt. Relativt ofta (ca 40% av gångerna) då jag röker gräs så "snear" jag. Förvirring och stark oro/ångest träder fram och detta är mycket obehagligt. Vissa gånger är värre än andra. Nu till min fråga, läste följande i wikipedias artikel om cannabis precis...

Citerat från wikipedia:

"Stora doser cannabis kan ibland orsaka ett negativt rus som kan övergå i akut förvirringstillstånd. Detta går lyckligtvis över när cannabisruset upphör (dvs. inom några timmar). Det är dock osäkert om det enbart är cannabis som orsakar detta ovanliga tillstånd. Man tror att många av de individer som upplevde detta negativa rus har haft anlag för att utveckla en psykos, eller att de redan upplevt psykotiska tillstånd."

Jag undrar om detta verkligen stämmer, alltså att jag och alla vi andra som snear då och då skulle ha ett givet anlag för psykoser?

Tacksam för svar.
Citera
2009-01-16, 21:18
Medlem
GloriousPettings avatar
Du fortsätter att röka trots att du snear 40% av gångerna?

Men till topic. Jag tror att vissa människor har lättare att snea än andra. Detta tror jag mest beror på indicier dock och inte direkta genetiska anlag. Vad jag menar är t.ex, att om någon snear ordentligt en gång, blir personen helt enkelt så pass rädd att man nästa gång nojar upp sig redan innan man har rökt av rädsla och på så vis snear enbart på grund av det.

Det går att träna bort det där med att snea. Eller i alla fall jag klarar det... När jag känner att det är något obra på g, intalar jag mig själv att det inte är något att oroa sig för, att det går över. Och det gör det ju... Nu för tiden sköter det här sig nästan automatiskt. De enda gångerna jag märker av det är när jag inte har rökt på länge och sedan lyckas att röka lite för mycket. Då får jag koncentrera mig lite.
Citera
2009-01-16, 21:34
Medlem
Joosas avatar
jag funderar mest över sambandet mellan snedtändningar och genitiska anlag för psykoser, eller om det öht har något samband...
Citera
2009-01-16, 21:49
Medlem
Lilabanans avatar
Jag har jättelätt att snea på hallucinogener, men cannabis har jag bara sneat på en gång, det var när jag var riktigt (och då menar jag RIKTIGT) beng, och mitt i mina egna små tankar så knackar det på dörren. Får direkt för mig att det är farbror blå och totalflippar, blir hyperparanoid och ligger och ber till gud att det inte är polisen... Efter en halvtimme mådde jag lite bättre eftersom inget mer hände och intalade mig själv att det bara var någon försäljare.

Summan av kardemumman, jag tror inte det har med genetiken att göra med psykoser, vet faktiskt inte varför vissa snear på cannabis- jag själv ser det nästan som en omöjlighet.

Det kan ju ha att göra med att man innerst inne ser cannabis som någon stor grej och därmed alltid har en liten ångest som ligger och pyr under rusets gång...
Citera
2009-01-16, 23:03
Medlem
hejje_99s avatar
Ja, ni har alla ett klent psyke.
Citera
2009-01-16, 23:13
Medlem
cyberdelics avatar
Att snea är väl ungefär som den där 14-åriga tjejen på en gratiskonsert, vilket den lokala kommnunen anordnar, som fejkar en andnöd för att få lite uppmärksamhet från sina kompisar?
Citera
2009-01-16, 23:15
Medlem
799s avatar
Jag "sneade" ofta när jag var yngre och inte rökt så många gånger. Det berodde på att jag har nära till ångest och oro skulle jag tro.. Inget att oroa sig för. När man väl har fått in i skallen att det inte finns någon vettig anledning att "snea", dvs få ångest och bli lite nojjig, så är det inget problem. Det är mer en pedagogisk fråga än något annat. Jag har aldrig haft några psykotiska episoder, jag är bara en tänkare som brukade känna efter och reflektera lite för mycket ibland. Det är en egenskap jag är mycket glad för att jag har nu. Och det borde du med vara.

Jag har för övrigt tagit LSD, svamp och liknande utan att någonsin må dåligt. Så att jag har ett så kallat svagt psyke är bara bull.

Det de menar i wiki-artikeln är mer allvarligt än det du pratar om, vilket antagligen bara är gammal hederlig panikångest..
Citera
2009-01-16, 23:42
Medlem
Joosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 799
Jag "sneade" ofta när jag var yngre och inte rökt så många gånger. Det berodde på att jag har nära till ångest och oro skulle jag tro.. Inget att oroa sig för. När man väl har fått in i skallen att det inte finns någon vettig anledning att "snea", dvs få ångest och bli lite nojjig, så är det inget problem. Det är mer en pedagogisk fråga än något annat. Jag har aldrig haft några psykotiska episoder, jag är bara en tänkare som brukade känna efter och reflektera lite för mycket ibland. Det är en egenskap jag är mycket glad för att jag har nu. Och det borde du med vara.

Jag har för övrigt tagit LSD, svamp och liknande utan att någonsin må dåligt. Så att jag har ett så kallat svagt psyke är bara bull.

Det de menar i wiki-artikeln är mer allvarligt än det du pratar om, vilket antagligen bara är gammal hederlig panikångest..

well, jag har själv varit med om ett sk akut förvirringstillstånd under en snedtändning där jag varken vetat ut eller in och knappt kunnat skilja på vad som e verklighet och vad som är fantasi. Där tankarna och sinnet kännts som ett enda stort fyrverkeri kort o gott...
Citera
2009-01-17, 00:11
Medlem
799s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa
well, jag har själv varit med om ett sk akut förvirringstillstånd under en snedtändning där jag varken vetat ut eller in och knappt kunnat skilja på vad som e verklighet och vad som är fantasi. Där tankarna och sinnet kännts som ett enda stort fyrverkeri kort o gott...

Ok, då låter det som en bra ide att låta bli att röka - eller hur? Så jävla kul är det inte.

Det är nog inte så många psykologer, genetiker eller neurofysiologer som läser den här tråden på Flashback så något bra svar lär du inte få. Men, mår jag dåligt av något hälften av gångerna brukar jag låta bli att upprepa samma handlingen om och om igen. Men som sagt, det är bara jag. Fortsätt och rök så kommer du säkert kunna besvara din fråga själv i sinom tid, i alla fall beträffande din egen risk för psykos.

Edit: Om du är under eller kring 18-20år så brukar schizofreni och liknande psykossjukdomar få sitt utbrott runt den åldern. Har någon i din familj eller släkt haft någon liknande sjukdom så ökar risken antagligen för dig, vare sig du röker eller inte. Så på det sättet är det genetiskt.
Senast redigerad av 799 2009-01-17 kl. 00:31.
Citera
2009-01-17, 01:09
Medlem
welanders avatar
Citat:

Har "Sneat" på ett precis likadant sätt som du förklarar, men då rökte jag en
3 gram's spliff med super skunk. skulle värma en billy's pan pizza men bara stod och slog på micron för jag inte kunde starta den, då gick jag in i rummet brevid och hämta min mobil för att ringa nån och fråga hur man gjorde, men när jag kom in i köket igen så var den sönderbränd och nästan bara aska kvar av den.

Hade ingen tidsuppfattning.
ursäkta stavfel men är lite go
Citera
2009-01-17, 02:47
Medlem
snedtänder anlag? dyslexi lr nått? kom igen, lär dig stava innan du skriver på fb, OffTopic: du vet väll att det är 18års gräns på fb?
Citera
2009-01-17, 02:57
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Hej på er!

Har en liten fråga jag hoppas att kunna få svar på snabbt. Relativt ofta (ca 40% av gångerna) då jag röker gräs så "snear" jag. Förvirring och stark oro/ångest träder fram och detta är mycket obehagligt. Vissa gånger är värre än andra. Nu till min fråga, läste följande i wikipedias artikel om cannabis precis...

Citerat från wikipedia:

"Stora doser cannabis kan ibland orsaka ett negativt rus som kan övergå i akut förvirringstillstånd. Detta går lyckligtvis över när cannabisruset upphör (dvs. inom några timmar). Det är dock osäkert om det enbart är cannabis som orsakar detta ovanliga tillstånd. Man tror att många av de individer som upplevde detta negativa rus har haft anlag för att utveckla en psykos, eller att de redan upplevt psykotiska tillstånd."

Jag undrar om detta verkligen stämmer, alltså att jag och alla vi andra som snear då och då skulle ha ett givet anlag för psykoser?

Tacksam för svar.
"Man tror"? Vilken forskning talar de om?

Det jag vet är att:
- många schizofrena röker cannabis (och använder andra droger, speciellt alkohol). Det dämpar sjukdomen.
- om man röker cannabis i dåliga situationer kan cannabis förstärka ångesten.

Jag tror att du har ångest över någonting. Du borde testa att röka med någon du älskar, eller röka på något annat ställe. Kanske röka när du tagit hand om allt du behöver ta hand om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in