2022-10-14, 08:54
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Ja vad fan är det för fel på avokados?? Mögel inuti, hårda och mjuka bitar, bruna trådar... de sydamerikanska producenterna skiter väl i det, men kan någon annan forska fram någon lösning??

Den här länken kanske kan hjälpa ?

Hur man väljer en avokado

https://loveonetoday.com/how-to/pick-buy-fresh-avocados/
Citera
2022-10-14, 14:51
Medlem
neiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Den här länken kanske kan hjälpa ?

Hur man väljer en avokado

https://loveonetoday.com/how-to/pick-buy-fresh-avocados/
Även om jag köper hårda gröna och klämmer på de varje dag för att vänta ut perfekt tidpunkt kan det ändå vara mögel precis brevid kärnan.
https://theshortordercook.com/why-is-my-avocado-stringy/
De borde kunna bättre helt enkelt, varför inte behandla avokados på samma sätt man behandlar persikor och nektariner eller mangos i andra länder? Kanske är de mer känsliga, men som du ser i tråden är det ofta problem när man köper en påse, då är de ofta från olika länder.
Senast redigerad av neige 2022-10-14 kl. 14:55.
Citera
2022-10-15, 08:28
Medlem
Man har blivit lite otaggad på avokado efter att ha sett Rotten på Netflix. Men gott är det! Mosa ihop med lite gräddfil och Herbamare gör en perfekt guacamole. Vitlök om man vill. Behövs inte mycket mer.
Citera
2026-05-26, 09:07
Avslutad
Jag tror jag har hittat ett sätt som maximerar avokadorna för mig.

Jag köper omogna i nät och lägger dom i skafferiet. Sen känner jag med hela(!) tumfingret runt övre halvan av frukten 1 eller 2 gånger om dagen (alltså inte trycka in dom på något sätt) och när någon har nått en lätt mjukhet så lägger jag in den i kylen. Man får ha lite fingertoppskänsla där, men man lär sig fort.

Hur länge dom kan ligga i kylen vet jag inte, men minst 3 dagar i alla fall verkar det som.

Jag skulle säga att 80-90 % blir bra. Förut så blev 80-90 % dåliga, så jag är svinnöjd. Det är en fröjd att äta avokados så här.

Sen käkade jag precis en förbaskat god kombination som jag testade nu på morgonen:

Lätt rostad och eftersvalnad Garant Mörk Frölimpa (jävla bra limpa det)
Ghee (bra om man vill slippa mjölkprotein och laktos, men ändå ha lite smörig smak)
Skivad avokado
Lite lite ringlad ljus sirap
Ett nyp flingsalt
Citera
2026-06-05, 20:01
Medlem
Vem0ths avatar
Gillar att äta avokado-"sashimi" regelbundet. Skivar det tunt och lägger upp på fat sedan ringlar över sojasås blandat med lite rostad sesamolja över. Plus en drös svartpeppar över. Mmm... och kan skryta att jag åt veganskt dagen efter.
Citera
2026-06-05, 20:07
Medlem
Anybodykillers avatar
Alla avokados på min lokala Ica är små chilenska misshandlade och blåslagna stackare men kan man piffa till dem på något sätt? Göra dem mer aptitliga?
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in