• 1
  • 2
2009-01-16, 22:49
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chim
Det är väl även så att om man begår ett brott med ett "falskt" vapen så riskerar man inte lika höga straff som med ett äkta dito?
Rätta mig gärna om jag har fel.
Tror det där är fel, har för mig att jag läst om att det klassas lika grovt om det rör sig om en replika som om att det är ett äkta vapen.
En annan missuppfattning är att en del tror man kommer lindrigare undan om vapnet är oladdat, är ju inte lätt för t.ex en postkassörska se om det är falskt eller äkta, laddat eller oladdat..
Det är i alla fall vad jag läst nånstans en gång, men kan hända har jag fel..
Citera
2009-01-16, 22:54
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Tror det där är fel, har för mig att jag läst om att det klassas lika grovt om det rör sig om en replika som om att det är ett äkta vapen.
En annan missuppfattning är att en del tror man kommer lindrigare undan om vapnet är oladdat, är ju inte lätt för t.ex en postkassörska se om det är falskt eller äkta, laddat eller oladdat..
Startade en tråd i juridik om det här, få se vad dom lagkunniga har att säga om det..
https://www.flashback.org/showthrea...2#post14655712
Citera
2009-01-16, 23:00
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Japp, har du inte sett Matrix.
Den filmen är fake. Min lärare sa det.
Citera
2009-01-17, 00:51
Medlem
Chims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59

Har för mig det har med just avsikten att göra.
Man har inte avsikten att skada någon, fysiskt, med en replika, däremot med ett riktigt vapen kan man mycket väl ha avsikten att skada någon.
Ska kolla tråden i juridikdelen nu.
Citera
2009-01-20, 00:03
Medlem
bongiovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chim
Det är väl även så att om man begår ett brott med ett "falskt" vapen så riskerar man inte lika höga straff som med ett äkta dito?
Rätta mig gärna om jag har fel.

I boken svensk maffia som jag läste så tog dom
upp att någon använde "falskt" vapen för att då riskerade man inte lika högt straff. Ska försöka kolla vad de stod i boken igen. Va ett tag sen ja läste den
Citera
2009-01-20, 20:39
Medlem
Mäkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Länsman drar sitt vapen som inte är av plast och sätter lasersiktet i pannan på dig. Du släpper inte din vattenpistol och det sista du hör är pang?
inte så troligt, läste en intervju säger vi , med en bankrånare

när "han" kom ut från banken så står en polisbil ~20 meter bort han riktar bara sitt vapen mot bilen och dom la i backen och plattan i mattan
Citera
2009-01-20, 20:40
Medlem
Mäkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongiovi
I boken svensk maffia som jag läste så tog dom
upp att någon använde "falskt" vapen för att då riskerade man inte lika högt straff. Ska försöka kolla vad de stod i boken igen. Va ett tag sen ja läste den
Det blir inte grovt rån och inte vapenbrott eller något sånt
Citera
2009-01-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mäki
inte så troligt, läste en intervju säger vi , med en bankrånare

när "han" kom ut från banken så står en polisbil ~20 meter bort han riktar bara sitt vapen mot bilen och dom la i backen och plattan i mattan

Det beror ju på situationen och polismannen ifråga om vad som händer. Du kan inte generalisera utifrån en händelse. I exemplet du tar upp är det smartast att åka därifrån. Polisbilen är ett kulfång och så länge man sitter i är man ett lätt mål. Om man skall skjuta själv måste man dock ut ur bilen, detta samtidigt som en gärningsman står och siktar på en, inte smart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in