Som rubriken säger, är en gammal G3 PB Wallstreet, med 256MB minne i, vetefan vad jag ska med den till, men skulle vilja få lite input áv nån som kört Linux på motsvarande burkar....
Nu var det några år sen men jag har kört linux på en stationär i samma klass. Yellowdog funkade helt okej men jag upplevde att gnome blev lite för tungt för den hårdvaran (gnome 1.6 funkade helt okej men 2.0 kändes väldigt segt.
Jag föredrog gentoo av olika skäl det kan dock gå åt en massa tid att kompilera större saker. Iom att det är en förhållandevis ovanlig plattform så upplevde jag det som att man ändå fick kompilera ganska mycket saker själv så då passade ju gentoo bra.
Skulle jag installera linux på en G3 idag så skulle det nog bli gentoo med xfce som skrivbordsmiljö.
Om det inte blir för bökigt förstås. Fördelen med Puppy Linux är att den kräver inte mycket datakraft och blir snabb även på en äldre dator. Puppy har faktiskt körts på en Pentium 75Mhz med 40 MB internminne. Minimikrav är egentligen 160 Mhz processor och 64 Mb interminne.
Senast redigerad av Coroner88 2009-01-16 kl. 12:09.
Jag körde en gammal Ubuntu 5.10 om jag inte missminner mig på en gammal G3:a. Funkade bra, lite laggigt när jag hade webläsare etc igång, men funkade iaf.
Coroner88: Att kompilera om orkar jag inte... så glöm det...
Alla andra: Ubuntu 5.10, skulle mycket väl kunna vara ett alternativ! (som jag även kollat på tidigare)
Syftet med installationen är nog egentligen mest att lära mig lite linux...
återigen Coroner88: Xubuntu, eller Kubuntu finns mig veterligen inte kompilerat för PPC, det är ingen PC-burk vi pratar om.... Du kan inte ha nån som helst kunskap om mac, iaf inte pre-Intel, så knip!
Senast redigerad av pluttifikation 2009-01-17 kl. 05:26.