2009-01-15, 23:35
Medlem
Oddishs avatar
De senaste åren har det även i Sverige blivit mer vanligt med censurering av logotyper (man lägger på en "blur"-effekt för att dölja dem) i reality-program, dokumentärer och andra typer av program utan strikt manus där man på förhand kan filtrera bort dem.

Jag förmodar att det handlar om att annonsörer inte vill att konkurrenterna ska få publicitet i ett program där de köpt reklamtid, stämmer det?

Vad tycker ni om detta? Själv tycker jag - förutom att det är förkastligt av ren princip - att de märken en person bär ofta kan säga en del om en person man aldrig sett förut, och det missar man ju i och med den här "censuren".

T.o.m. vårt kära "fria" SVT klistrade gästerna i OS-studion fulla med svart tejp i somras för att dölja logotyper.

Förbannat jävla trams!
Citera
2009-01-15, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddish
De senaste åren har det även i Sverige blivit mer vanligt med censurering av logotyper (man lägger på en "blur"-effekt för att dölja dem) i reality-program, dokumentärer och andra typer av program utan strikt manus där man på förhand kan filtrera bort dem.

Jag förmodar att det handlar om att annonsörer inte vill att konkurrenterna ska få publicitet i ett program där de köpt reklamtid, stämmer det?

Vad tycker ni om detta? Själv tycker jag - förutom att det är förkastligt av ren princip - att de märken en person bär ofta kan säga en del om en person man aldrig sett förut, och det missar man ju i och med den här "censuren".

T.o.m. vårt kära "fria" SVT klistrade gästerna i OS-studion fulla med svart tejp i somras för att dölja logotyper.

Förbannat jävla trams!

Tycker det är skönt att slippa budskap när jag ser på TV så tycker tejpandet är helt ok. Blurandet i efterhand är däremot mer irriterande än att se logan.
Citera
2009-01-16, 02:04
Medlem
MadamMims avatar
Amerikaniserat....som vanligt.
Citera
2009-01-16, 09:01
Medlem
JudgeDredds avatar
Enda gången jag haft förståelse för det var en gång då en programledare på Bolibompa hade på sig en Hammarbytröja och hade satt ett papper över reklamen på magen, eftersom det inte ska var reklam i barnprogram.

Annars är det enbart störande.
Citera
2011-03-12, 20:24
Medlem
reboot81s avatar
Äpplet gick bra att maska, men loggan på TV:n fick stå kvar. (DMTECH)
http://playrapport.se/#/video/2356449

Vad är det här för fasoner?
Citera
2011-03-12, 20:32
Medlem
ebbs avatar
Jag har lite svårt att köpa den omfattning som det maskas med idag. SVTs egna programledare skall ju inte bära märkeskläder (med logo) till att börja med. Blir ju bara fånigt när gäster i program skall trycka på en svart tejp på sina kläder.
Citera
2011-03-12, 23:24
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddish

Förbannat jävla trams!

SVT måste tyvärr göra så i många fall för de får inte göra reklam för några produkter. Förvisso lyser dubbelmoralen igenom. Skulle du delta i ett SVT-program och dyker upp en T-shirt där du gör reklam för någon produkt kommer de kräva att du byter tröja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in