Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-01-17, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siddhartha
Lite temperaturer för en del kött:

Kött Innertemp. Ugnstemp

Kalvfile 57-59 95

Ankbröst 57 95

Kycklingbröst 62 95

Kycklinglår 80 95

Lammstek 48 70

Rådjurssadel 58 95

Oxfile 55 95

Torsk 47 100 ( Ågntillsats )

Sejrygg 49 95

Det där, bör väl tilläggas, är dina personliga åsikter och inte något allmän vetenskap. Vill man ha 55 grader i innertemperatur på sin oxfile, som ett exempel, behöver man inte ha ugnen på en grad över 55 grader, men det tar ju sin lilla tid..

Och någon undrade över vilka rätter det gällde? Tja, det logiska. Alla hela köttbitar i princip. Med undantag för grytkött, såklart. Grytor, soppor, och färsrätter är ju inte så 'vilvänliga' =)

Men ja det bästa sättet är nog att svepa in köttet i alufolie!
Citera
2009-01-17, 19:37
Medlem
siddharthas avatar
Givetvis. Men då blir det ju svårt att svara på frågan om hur man tillagar kött i ugn. Jag tycker att termometern är oumbärlig. Och dessa tal är en fingrervisning om hur jag tillagar. Om man gör efter och inte är nöjd får man korrigera.
Citera
2009-01-18, 12:36
Awaiting Email Confirmation
Steelbreezes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siddhartha
Givetvis. Men då blir det ju svårt att svara på frågan om hur man tillagar kött i ugn. Jag tycker att termometern är oumbärlig. Och dessa tal är en fingrervisning om hur jag tillagar. Om man gör efter och inte är nöjd får man korrigera.

Måste hålla med. Kör med termometer till nästan allt. Då tar man bort gissningen. Sedan får man experimentera fram vilka ugnstemperaturer och kärntemperaturer man vill jobba med.

Jag har egentligen bara ett råd. Använd termometer.
Citera
2012-01-08, 23:37
Hur värmer ni upp resterna av steken som ni har? in på en tallrik och in i ugnen, slica upp och steka på pannan? av ren lathet 23:30 som micrade jag mina skivor, en del var röd och en annan del vart tillagad med det smakade ungefär likadant.
Citera
2012-01-08, 23:55
Medlem
hunddagiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Hur värmer ni upp resterna av steken som ni har? in på en tallrik och in i ugnen, slica upp och steka på pannan? av ren lathet 23:30 som micrade jag mina skivor, en del var röd och en annan del vart tillagad med det smakade ungefär likadant.

Vill du att den ska behålla sin färg är det bra att värma upp steken lite gradvis. Ta ut steken från kylen i god tid, kör på hyfsat låg temp i ugnen tills steken uppnått önskad värme. Detta tar ju förstås tid och krävs lite planering.

Jag brukar skiva steken väldigt tunt och steka hastigt i smör. Servera i en sallad, med potatis, eller varför inte i ett pitabröd. Steken blir givetvis genomstekt, men det gör inte så mycket då skivorna är så pass tunna.
Citera
2012-01-09, 00:17
Medlem
dePauls avatar
En underskattad variant är att ånga steken, sedan ge den en "knuff" i pannan för att få yta (igen) och därefter tranchera upp så många skivor som man behöver.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in