Citat:
Ursprungligen postat av sp1rit
Så en banktjänsteman har ingen möjlighet att se den stora bilden? Faktumet att man kan uppvisa en oklanderlig ekonomi med kapacitet att underhålla ett lån i nämnd storleksordning har ingen betydelse bara för att pengarna inte är intjänade i sverige?
Det låter nästan lite dumt, är ju en ren vinstaffär för banken.
Men får ta det med några lokala banker i den tilltänkta staden, se vad slags respons man får

Jodå, banken kan se till den stora bilden - och jag är övertygad om att man kommer göra det i ditt fall. Stämmer det du säger här om din inkomst, ekonomi etc så ser jag inte varför du inte skulle fått ett lån. '
Dock får du tyvärr räkna med att banken kan vara rätt knölig med att bekräfta uppgifter etc och eventuellt kommer du få lite "sämre" villkor än om du tjänat pengarna i Sverige. Till exempel kommer de kanske inte godkänna lån till lägenheter de tycker säljs till överpris och de kommer nog bara tillåta en måttlig belåning, snarare 80 än runt 90%. Å andra sidan är det krav de av olika skäl kan kräva av svenskar med svensk inkomst också.
Mycket beror på om du har en historia i banken - har du varit kund i banken under hela 5 års perioden du arbetat i Norge och de kan se att det regelbundet kommer in pengar är det lättare än om du kommer till banken helt utan tidigare engagemang där.
Jag är dessutom inte helt säker på att det kört i en norsk bank - norrmän finansierar väl oftast sina fastighetsköp i Sverige med norska banklån?
Angående om man skall köpa lägenhet nu eller; Köper du lägenheten för att bo där på kanske 5 - 10 års sikt så är det förmodligen guldläge att köpa nu - även om marknaden kanske kommer fortsätta ner ytterligare. Köper du däremot lägenheten i spekulativt syfte och kanske vill sälja den om 2 - 5 år är det mer lurigt.
Det är osäkert hur marknaden utvecklas på kortare sikt och likväl som priserna kan gå upp så kan de fortsätta ner - personligen tror jag de kommer ligga hyggligt still under lågkonjunkturen. Det är bostadsbrist i de flesta större svenska städer varför jag inte tror efterfrågan kommer vika däremot kommer köpkraften inte öka. Viker efterfrågan kommer å andra sidan utbudet minska också eftersom många hellre sitter kvar i sin bostad än gör en förlustaffär.