2009-01-15, 15:49
Medlem
sp1rits avatar
Hejsan !
Tänkte höra om denna plan är praktiskt genomförbar.
Bor sedan 4 år tillbaka i Norge men är folkbokförd i Sverige. Har sista halvåret funderat på att investera i en bostadsrätt i en stor svensk stad, där priserna går på knäna och folk mer eller mindre tvångssäljer nu.

Kruxet är att jag gärna vill ta lån i Sverige till detta(lägre ränta än norge, samt tror inte norska banker tillåter köp av fastighet i utlandet för sina lån).

Tänkte mig ett lån på 1 000 000 ungefär, där jag kan lägga 20-30% i kontantinsats.

Tror ni någon bank kommer vilja låna ut till mig, trots att jag inte haft ngn inkomst i Sverige sista 5 åren( kan ju visa upp norsk deklaration och anställningsbevis osv) eller borde jag tänka om helt och lägga pengarna i madrassen?

Mvh
Citera
2009-01-15, 15:51
Medlem
Mandic!s avatar
Nej, knappast. Om någon bank lånar ut till dig så vill jag veta vilken!!!
Citera
2009-01-15, 15:53
Medlem
micaeles avatar
Du kan nog räkna kallt med att ingen bank kommer vilja låna ut. Mycket eftersom ansökningar gås igenom med automatik, och har du noll i inkomst blir det avslag direkt - precis som om du sitter med betalningsanmärkning.
Citera
2009-01-15, 16:04
Medlem
sp1rits avatar
Så en banktjänsteman har ingen möjlighet att se den stora bilden? Faktumet att man kan uppvisa en oklanderlig ekonomi med kapacitet att underhålla ett lån i nämnd storleksordning har ingen betydelse bara för att pengarna inte är intjänade i sverige?

Det låter nästan lite dumt, är ju en ren vinstaffär för banken.
Men får ta det med några lokala banker i den tilltänkta staden, se vad slags respons man får
Citera
2009-01-15, 16:06
Bannlyst
Besök banken och ta med alla papper som visar vilken inkomst du haft.
Värt ett försök.
Citera
2009-01-15, 16:20
Medlem
cannaBes avatar
Min polare är 0-taxerare i Sverige men har bra fast lön i Norge. Han har inte haft några problem med att få lån i Sweden iaf, bland annat har han tagit lån på 200k till en bil. Vet inte om dom ser detta som ett mindre lån eller nåt men han har inte behövt krångla nåt iaf, han tog med sig ett par löneslippar så var det chill
Citera
2009-01-15, 16:35
Medlem
sp1rits avatar
Aha, delade meningar bland er, mina medhjälpare, optimismen kommer krypande känner jag

Om jag skulle gå lite offtopic(är ju min tråd för bövelen);
Har läst väldigt mkt om bostadsmarknaden sista 2-3 månaderna, är det någon som kan ge en bra anledning till att INTE köpa nu(som invest.) om man sitter på ett säkert jobb med bra marginaler och inte vet var man ska göra av sparpengarna?

Tack för input so far
Citera
2009-01-15, 16:40
Bannlyst
klart du kan få lån, vad insnöade endel verkar vara, du kan ju gå till din "svenska" bank i norge och ta det med de.. nordea, seb, swedbank finns ju där så..
Citera
2009-01-15, 17:06
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp1rit
Aha, delade meningar bland er, mina medhjälpare, optimismen kommer krypande känner jag

Om jag skulle gå lite offtopic(är ju min tråd för bövelen);
Har läst väldigt mkt om bostadsmarknaden sista 2-3 månaderna, är det någon som kan ge en bra anledning till att INTE köpa nu(som invest.) om man sitter på ett säkert jobb med bra marginaler och inte vet var man ska göra av sparpengarna?

Tack för input so far

Bostadsmarknaden har bara börjat falla än. Samma med börsen.
Citera
2009-01-15, 17:12
Medlem
sp1rits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Bostadsmarknaden har bara börjat falla än. Samma med börsen.

Så vad ville du rekommenderat? 6 mån?
Vet att det är svårt att få detta till en exakt vetenskap men ju fler genomtänka synpunkter desto gladare blir jag
Citera
2009-01-15, 19:25
Medlem
Torrisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp1rit
Så en banktjänsteman har ingen möjlighet att se den stora bilden? Faktumet att man kan uppvisa en oklanderlig ekonomi med kapacitet att underhålla ett lån i nämnd storleksordning har ingen betydelse bara för att pengarna inte är intjänade i sverige?

Det låter nästan lite dumt, är ju en ren vinstaffär för banken.
Men får ta det med några lokala banker i den tilltänkta staden, se vad slags respons man får

Jodå, banken kan se till den stora bilden - och jag är övertygad om att man kommer göra det i ditt fall. Stämmer det du säger här om din inkomst, ekonomi etc så ser jag inte varför du inte skulle fått ett lån. '

Dock får du tyvärr räkna med att banken kan vara rätt knölig med att bekräfta uppgifter etc och eventuellt kommer du få lite "sämre" villkor än om du tjänat pengarna i Sverige. Till exempel kommer de kanske inte godkänna lån till lägenheter de tycker säljs till överpris och de kommer nog bara tillåta en måttlig belåning, snarare 80 än runt 90%. Å andra sidan är det krav de av olika skäl kan kräva av svenskar med svensk inkomst också.

Mycket beror på om du har en historia i banken - har du varit kund i banken under hela 5 års perioden du arbetat i Norge och de kan se att det regelbundet kommer in pengar är det lättare än om du kommer till banken helt utan tidigare engagemang där.

Jag är dessutom inte helt säker på att det kört i en norsk bank - norrmän finansierar väl oftast sina fastighetsköp i Sverige med norska banklån?

Angående om man skall köpa lägenhet nu eller; Köper du lägenheten för att bo där på kanske 5 - 10 års sikt så är det förmodligen guldläge att köpa nu - även om marknaden kanske kommer fortsätta ner ytterligare. Köper du däremot lägenheten i spekulativt syfte och kanske vill sälja den om 2 - 5 år är det mer lurigt.

Det är osäkert hur marknaden utvecklas på kortare sikt och likväl som priserna kan gå upp så kan de fortsätta ner - personligen tror jag de kommer ligga hyggligt still under lågkonjunkturen. Det är bostadsbrist i de flesta större svenska städer varför jag inte tror efterfrågan kommer vika däremot kommer köpkraften inte öka. Viker efterfrågan kommer å andra sidan utbudet minska också eftersom många hellre sitter kvar i sin bostad än gör en förlustaffär.
Citera
2009-01-16, 00:05
Medlem
sp1rits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torrisi
Jodå, banken .................................................. .................................................. .....hellre sitter kvar i sin bostad än gör en förlustaffär.

Tack för ett mycket förträffligt svar
Ska undersöka detta närmaste veckan lite mer intensivt så får vi se hur det slutar.

Skönt att veta att man kan vända sig till flashback för vad man än vill veta, så är det någon som vet det här
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in