Citat:
Ursprungligen postat av pussyjuice
tyvär så känar man inte ett shit på burkar.. ironlaks kina tillverkade burkar kanske görs för 3-4 kr st, sedan med frakt till europa läggs på några ören per burk.
Säljs burken för 20 kr till kund är det; 16kr + moms = 20kr, allså ca 10kr vinst per burk.
Då ska du sälja 100 burkar om dagen = 1000 kr inkomst - 30% skatt = 700kr - troligsvis lokalhyra då du ska sälja 3000 burkar i månaden och inte har plats för 2-3 pallar hemma? = pisslön
Därimot ska highlights ha credd för deras utbud av cans, hade dom vart smarta hade dom expanderat med butik till andra städer i detta land för att senare ha "monopol" över graffskiten.
Förvisso stämmer det - men hur mycket tjänar de i dagsläget på t.ex. Montana och Belton-färg? Vinsten kan inte vara speciellt stor där heller trotts allt.
Om vi pratar Highlights så tror jag att ett stort skäl till att deras verksamhet går runt är alla andra varor de säljer - att de har en webbshop är nog något som garanterat bidrar till en ökad försäljning av alla, eller i alla fall stora delar av deras varor. Det finns helt klart städer runt om i landet som skulle kunna behöva deras typ av affärer - inte minst Göteborg.
Highlights brukar ju ta in olika stora parti av industrifärg som de sedan brukar sälja till ett bra pris, för att de själva innan dess har gjort en bra deal på paritet. Jag vet inte hur stor kundefterfrågan är gällande den typen av färg men jag tror att ett sälj-test av Fresh Paint helt klart hade slagit högre än deras industrifärg, om de hade kunnat träffa rätt med priserna, både för sin egen och konsumentens del. Jag minns när Henxs sålde sina blandburkar, då var det någon som fick hem Rust-Oleum och Krylon - ordet spred sig och folk blev rabiata, försäljningen av deras burkar och även på andra produkter steg, enligt dem själva.
Om Highlights eller någon annan återförsäljare tycker det är värt mödan så är det säkert något som inte går omärkt förbi.