Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-01-14, 22:13
  #1
Medlem
Vi ska köra bil från norra Sverige och sen igenom Europa i februari. (Tyskland, Frankrike, Spanien typ). Vet någon hur det är med vinterdäck då? I Sverige måste man väl ha vinterdäck, men det måste vara väldigt sämst att köra omkring med vinterdäck nere i Spanien där det knappast är hala vägar...

Finns dessutom inte plats att ta med både sommar- och vinterdäck i bilen. Är det någon som har någon genial lösning eller ska jag typ använda mig av magi?
Citera
2009-01-14, 22:30
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Du kan väl sätta på ett par lämpliga m/s däck som klarar både snö och mildare klimat söderöver...
Citera
2009-01-14, 22:32
  #3
Medlem
k0rv3ns avatar
Du får inte ha dubbdäck. Men vanliga friktionsdäck eller vad fan man nu kallar det. Sådana går bra. M/S däck.
Citera
2009-01-14, 22:51
  #4
Medlem
Jag har hört att friktionsdäck är farliga på barmark. Stämmer det, eller är det typ som att man inte ska bada direkt efter maten?
Citera
2009-01-14, 22:52
  #5
Medlem
Förresten, FÅR man inte ha dubbdäck nere i Europa?
Citera
2009-01-14, 23:00
  #6
Medlem
Most Wanteds avatar
Friktionsdäcket presterar säkert lite sämre än sommardäck på torr asfalt men det är försumbart.

Dubbdäck är olagliga i Tyskland, vad som gäller i övriga Europa vet jag inte.
Citera
2009-01-14, 23:10
  #7
Medlem
H.E.L.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enrique99
Förresten, FÅR man inte ha dubbdäck nere i Europa?

Säg såhär...
Om du har dubbat när du kommer iland från färjan i Tyskland så har du 2 val.
Antingen drar du ut dubben ur däcken eller så kommer du inte in i landet.
O det e sant.
Citera
2009-01-15, 01:53
  #8
Medlem
Mulas avatar
Om du ska åka utomlands gäller inte vinterdäckslagen, dvs du får ha sommardäck på bilen i Sverige. Svenska bilar på väg utomlands är nämligen undantagna lagen, som den ser ut idag. Dock är det undantaget tydligen juridiskt oklart och dessutom är det kanske inte särskilt trevligt att åka iväg på sommardäcken i rykande snöstorm...
Ett par dubbfria M+S däck är väl det bästa alternativet.
Citera
2009-01-15, 05:11
  #9
Medlem
MobileFreaks avatar
Mula: Så teoretiskt sett så skulle jag kunna säga till polisen att jag är på väg ner till Tyskland om jag blir stoppad med sommardäck när det egentligen är krav på vinterdäck, och på så vis slippa böter?
Citera
2009-01-15, 06:58
  #10
Medlem
pepsoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enrique99
Jag har hört att friktionsdäck är farliga på barmark. Stämmer det, eller är det typ som att man inte ska bada direkt efter maten?
Friktionsdäck (M+S) är bättre än både dubbdäck och sommardäck när det är barmark på vintern (dvs när det är kallt). Sommardäck är dock givetvis bättre än friktionsdäck på sommaren och dubbäck är bättre än friktionsdäck under vissa förhållanden på vintern, typ när det är is och packad snö.

Observera dessutom att jag tror att det är lag på att man måste ha snökedjor i bilen på vintern i vissa länder i Europa.
Citera
2009-01-15, 06:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Mula: Så teoretiskt sett så skulle jag kunna säga till polisen att jag är på väg ner till Tyskland om jag blir stoppad med sommardäck när det egentligen är krav på vinterdäck, och på så vis slippa böter?


fick för mig att det bara är krav på vinterdäck när det är vinterväglag. har själv aldrig ägt ett par vinterdäck sen jag tog mitt körkort för 6 år sen men sen så bor jag i de södra delarana av landet så vi får inte direkt några snöstormar här hehe
Citera
2009-01-15, 18:38
  #12
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Mula: Så teoretiskt sett så skulle jag kunna säga till polisen att jag är på väg ner till Tyskland om jag blir stoppad med sommardäck när det egentligen är krav på vinterdäck, och på så vis slippa böter?

Ja, du kan ju hävda undantaget i lagen. Dock så kan polismannen tänkas vilja kräva att du på något sätt styrker det du påstår, i form av färjebiljetter, bokningar mm.
Dessutom står det i lagen att "undantagen endast gäller om det kan ske utan risk för trafiksäkerheten".
Därför är det inte säkert att man slipper böter ändå, eftersom det ju är ganska tolkningsbart om det just då föreligger risk för trafiksäkerheten eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback