Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-01-14, 20:45
Medlem
ManUniteds avatar
Har en macbook 2ghz -06 där skärmen beter sig underligt. När man inte har rört datorn på ett tag så minskar skärmen i ljusstyrka, vilket den ska göra då den sparar ström

Problemet är det att skärmen blinkar lite nu och då när den inte används. Inte blinkar så att den blir alldeles svart utan den blinkar lite svagt. Är lite irriterande när man ser blinkandet i ögonvrån. I övrigt så verkar skärmen ok, så det verkar inte vara något glappt.

Mitt andra problem är att fäste på botten"case" eller vad det heter har gått sönder vid ett utav skruvfästena. Så den glappar lite. Antar att man behöver byta ut hela caset.

Så min fråga är om någon har en uppfattning om vad det kan kosta att undersöka skärm samt byta ut bottenplattan. Kollade på apples hemsida och tydligen så måste man ringa för att kunna ställa frågor (vilket kostar ), så jag frågar här först utifall någon har koll på detta

Tänkte höra efter om det öht. är värt det. Eller om jag ska låta det vara som det är. Har ingen större lust att lägga ut flera 1000-lappar.

Tacksam för svar!

mvh manunited
Citera
2009-01-14, 21:55
Medlem
inte hundra, men det lär kosta en 500kr i felsökning, sen en jävla massa beroende på vilka komponenter som är trasiga =L
Citera
2009-01-14, 22:16
Medlem
ManUniteds avatar
Ok. Då är det nog inte värt mödan
Får härda ut
Citera
2009-01-16, 00:31
Medlem
patiponkens avatar
Min skärm flimrar också då och då. Värst är när jag kör utan nätsladden.
Den har gjort så sen jag fick den och slö-i-huvudet som man är så skickade jag inte in den på garanti medans jag kunnat gjort det.

Har haft den i två år drygt nu och det har inte blivit värre än nångång ibland men andrahandsvärdet lär väl vara lite lägre antar jag.
Citera
2009-01-16, 00:45
Medlem
datajesuss avatar
jag har haft det problemet på samtliga macbooks jag haft. gäller bara att ha ett kritiskt öga. oavsett vad andra säger så kan man nästan alltid se defekter på skärmen..

mitt tips är att försöka ignorera problemet.. höj ljusstyrkan så ser man mindre. fungerar för mig!
Citera
2009-01-17, 18:40
Medlem
Reklamationsrätt 3 år gäller
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lngArticleId=4216

När du ringer Apple kommer de garanterat göra klart för dig att du måste bevisa, eller göra troligt att skadan är ursprunglig eller inte beror på handhavandefel.

Båda dina fel är vanligt förekommande på Macbook ----> lätt bevisat att felet inte ligger hos dig.

Så länge datorn inte är äldre än 3 år (d.v.s har du köpt den innan 17 jan 2006 är det kört) så kan du få det fixat gratis med lite engagemang!

Jag hade tidigare båda de fel du beskrev och hade problem med Apple att få igenom mitt krav på kostnadsfri lagning. Jag drev det vidare och gjorde en ganska stor grej av det, idag sitter jag p.g.a missen från Apple med en Macbook Pro i kompensation för de fel de begick.
Citera
2009-01-17, 22:38
Medlem
datajesuss avatar
mycket bra jobbat, men som vi alla (troligen) vet så är apple garanterat med på deras "standard lösning". alltså, 1 vägra erkänna fel, 2 stäm alla som säger annat...
Citera
2009-01-18, 05:06
Medlem
Konsumentköpslagen är en finfin grej.

Prova köra en SMC för skärmflimmret, boota gärna från installations skivan också och låt den stå (för å ta reda på om det ligger i OSet eller inte).

Hur du en gör så kommer du vara tvungen å lämna in den till en verkstad för att dom ska felsöka och kika om det är ett tillverkningsfel eller inte, på så sätt kommer du få pröjsa en felsökningsavgift (iof om det visar sig att felet ligger på apple's sida så får du pengarna tillbaka för din felsökning så).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in