2009-01-14, 20:40
Medlem
Halloj!

Jag ska söka studiemedel för första gången i mitt liv, jag kommer plugga 100%under våren men jag kommer samtidigt jobba och förmodligen tjäna mer än fribeloppet på 53.600 kr

När jag ansöker hos CSN ska jag skriva hur mycket jag kommer tjäna, jag vet ju inte detta exakt nu på förhand och hade därför tänk ta upp en lite lägre summa än vad det förmodligen kommer bli så att jag inte får mindre bidrag än vad jag har rätt till.

Jag kommer då sen få betala tillbaka en del bidrag i efterhand när CSN kollat med skatteverket hur stor inkomst jag deklarerat men detta sker ju först nästa år efter att deklarationen är klar då, detta står hos CSN

Samtidigt står det hos CSN att man själv måste anmäla om ens uppgifter ändras och att man annars kan bli polisanmäld!

Om jag nu hypotetiskt skulle tjäna 10-15.000 kr mer än vad jag anmält, och inte säger till om detta utan låter CSN själva upptäcka detta via skatteverket nästa år riskerar jag polisanmälan då?

Hos CSN får man dubbla budskap, dels skriver dom att de kollar upp ens inkomst via skatteverket och ifall man tjänat mer än anmält så får man betala tillbaka en del, sen skriver de också att man kan bli polisanmäld ifall man inte själv meddelar ev ändringar.

Min tanke var att jag "låtsas" att jag inte är medveten om att jag måste anmäla detta själv och att jag hela tiden antagit att CSN reglerar detta själva via skatteverket (som det står på deras hemsida) och att jag då är beredd på att betala tillbaka (nästa år) det som jag ev fått ut för mycket.

Samtidigt vill jag inte riskerar att bli polisanmäld men imho krävs det väl betydligt värre för det än att man tjänat 10-15.000kr mer än vad man på förhand trott och anmält och att man sen antagit att CSN reglerar det själva via skatteverket eftersom det står så på deras hemsida.

Finns det några faktiska fall där man kan se ungefär vad som krävts för att folk ska bli polisanmälda av CSN?
Citera
2009-01-14, 20:52
Medlem
Jag har aldrig hört talas om någon som blivit polisanmäld. Känns som en skrämseltaktik.

Anledningen till att CSN vill att du själv skall uppge är enkel:
De kan endast se din helårsinkomst som en klump från skatteverket. Eftersom fribeloppet är baserat på halvårsinkomster måste de tvinga ur dig uppgifterna om vilket halvår du tjänat cashen.
Citera
2009-01-14, 20:55
Medlem
Varför måste du ta pengar för alla veckor om du kommer att tjäna så pass bra?

Åandra sidan, kommer du att studera även till hösten? Om inte så är det ju lungt, CSN ser ju bara din totala årsinkomst.

Men jag har då aldrig hört talas om att någon skulle blivit polisanmäld för att ha uppgivit en för låg inkomst.
Citera
2009-01-14, 21:21
Medlem
Ok tack!

Jag vill jobba så mycket som möjligt för att tjäna pengar helt enkelt, känns lite trist att man "straffas" bara för att man vill vara en flitig människa....kommer jobba halvtid på nätter med ett vanligt skitjobb som de flesta kan få

Självklart kan jag skita i att jobba också och få ut max i bidrag plus att jag får sova hela nätterna men om jag nu känner att jag orkar med att kombinera så vill jag göra det för pengarnas skull, det jag drar ner på är festande osv på kvällar och helger men det kan jag klara mig utan

Jag kommer plugga i höst också men huruvida jag jobbar då också vet jag inte ännu, får se hur slitsamt det blir nu under våren!

Edit
->> ilng

Visst får jag kanske ut lite mer pengar än vad jag behöver nu men min tanke är att placera allt överskott som jag inte behöver, en aktie som Pfizer t ex har 8% i utdelning och är sjukt lågt värderad idag, känns som risken att den ska falla dramatiskt är ganska låg, de har dessutom höjt sin utdelning varje år i 40 år i sträck

Med lite flyt kommer jag tjäna en del extra på detta det kommande året fram tills jag behöver betala tillbaka det jag fått ut för mycket även om det inte borde bli en jättestor summa
Senast redigerad av schnyggsomfan 2009-01-14 kl. 21:27.
Citera
2009-01-14, 21:30
Medlem
utan.att.stannas avatar
Är det sant att dom inte kan se hur mycket man tjänar per termin, utan bara per år??? Helt säkert?? Isåfall behaver man inte oroa sig speciellt mycket, 100 000 kommer inte jag upp i, men däremot över 60 000 den andra terminen eftersom det mesta av sommarjobbet betalas ut en månad efteråt...

Helt säker på detta? Länk?
Citera
2009-01-14, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Är det sant att dom inte kan se hur mycket man tjänar per termin, utan bara per år??? Helt säkert?? Isåfall behaver man inte oroa sig speciellt mycket, 100 000 kommer inte jag upp i, men däremot över 60 000 den andra terminen eftersom det mesta av sommarjobbet betalas ut en månad efteråt...

Helt säker på detta? Länk?

På deklarationen syns det ju inte och de måste gå efter den men de kan ju se där vad du haft för arbetsgivare och kanske ringa dit och fråga?
Citera
2009-01-14, 21:35
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
På deklarationen syns det ju inte och de måste gå efter den men de kan ju se där vad du haft för arbetsgivare och kanske ringa dit och fråga?
Ok... Men eftersom det inte är en astronomisk summa får man hoppas på att dom inte anser det lönt att kolla upp. tack för snabba svaret.
Citera
2009-01-14, 21:36
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Är du schnygg som fan? Länk?
Citera
2009-01-14, 21:43
Medlem
Citat:

Förresten så gäller det den månaden som du jobbat och inte den månaden som det betalas ut dvs jobbar du i juni så går det på det första halvåret även om du får lönen i juli
Citera
2009-01-14, 21:59
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Förresten så gäller det den månaden som du jobbat och inte den månaden som det betalas ut dvs jobbar du i juni så går det på det första halvåret även om du får lönen i juli
Ajdå, det borde kanske vara goda nyheter, synd bara att eftersom jag hade tjänat för mkt i höstas bad dom att sätta in min lön i januari för december och november. Osar illa det här för utan.att.stanna´s del...

EDIT: Nu har jag inte lyssnat på vad du sa, dom kan ju endå inte se NÄR jag har tjänat dom så det är det ju lungt
Senast redigerad av utan.att.stanna 2009-01-14 kl. 22:02.
Citera
2009-01-14, 22:43
Medlem
Citat:

Du har ingen aning om vad du pratar om.

CSN går efter när pengarna har betalats ut, INTE när du har jobbat in dem.

Såvida du inte jobbar på något jävla skitställe kommer din arbetsgivare INTE heller ge ut uppgifter om när du jobbat till CSN. Detta vet CSN om, de ringer alltså inte till din arbetsgivare. De ringer dig och frågar när du tjänat pengarna. Kommenterar du inte detta läggs hela din årsinkomst som en klump på ena halvåret (väldigt ofördelaktigt för dig).

Edit: http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp/1.4313
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in