Min flickvän säger det inte så sällan. Speciellt när jag gjort eller sagt något ovanligt dumt.
Oftast nånting i stil med "Bra jobbat där, vännen

" eller "Tänkte du verkligen igenom det där uttalandet, vännen

"
För mig är uttrycket "vännen" något man säger som är lite nervärderande (vilket är helt okej i fallet med min flickvän, eftersom det är min flickvän som säger det med glimten i ögat och i 99% av fallen är det befogat (naturligtvis inget jag berättar för min flickvän

))
Men....
Fy fan vad jag hatar att höra "vännen" från någon som jobbar inom ett serviceyrke. Framför allt förekommande fenomen inom restaurangbranschen. Har man gått till samma restaurang ett par gånger så kommer ofrånkomligen det där förhatliga "vännen" efter ett tag. Av nån anledning oftast från tjejer som är invandrare, men ibland även från svenska tjejer. Då får man bekämpa hastigt påkommen önskan att dunka deras huvuden hårt i golvet eller bardisken. För sen kommer ofrånkomligen ökad mängd smalltalk vid nästa besök osv. Jag vill
inte prata med personalen när jag går på restaurang utan jag vill bara äta god mat och prata med mitt sällskap.
Det slutar alltid med att när en viss grad av opassande smalltalk har uppnåtts så får man helt enkelt sluta gå dit. Fy fan för s.k "personlig service!"