God kväll. Har precis installerat Linux Mint med det tillhörande grub för att kunna dualboota, men jag har stött på lite problem.
När jag ska sätta igång Linux funkar allt perfekt, inga problem där, men när Windows ska bootas upp stannar datorn på "Starting up..." och därefter händer inget. Har googlat lite och förstått att Windows har lite problem med att ligga på andra disken, men eftersom att detta inte är fallet i mitt system där jag har Windows på första partitionen(sda1), Linux på andra(sda2) och swap på tredje(sda3).
Här följer min fstab-fil:
och olika inställningar jag provat för att försöka få igång det i grubs config
Hoppas att vi har någon här som vet hur man kan fixa det här, egentligen skulle jag kunna klara mig utan linux, men vissa i hushållet behöver tyvärr ha tillgång till windows.
När jag ska sätta igång Linux funkar allt perfekt, inga problem där, men när Windows ska bootas upp stannar datorn på "Starting up..." och därefter händer inget. Har googlat lite och förstått att Windows har lite problem med att ligga på andra disken, men eftersom att detta inte är fallet i mitt system där jag har Windows på första partitionen(sda1), Linux på andra(sda2) och swap på tredje(sda3).
Här följer min fstab-fil:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/sda2
UUID=c16d3564-c0e3-44b4-ba2f-7994795b6d29 / reiserfs notail,relatime 0 1
# /dev/sda3
UUID=7a0a438f-bc16-4340-8510-9de5ba15f54a none swap sw 0 0
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/sda2
UUID=c16d3564-c0e3-44b4-ba2f-7994795b6d29 / reiserfs notail,relatime 0 1
# /dev/sda3
UUID=7a0a438f-bc16-4340-8510-9de5ba15f54a none swap sw 0 0
och olika inställningar jag provat för att försöka få igång det i grubs config
title Windows XP
rootnoverify (hd0,0)
savedefault
chainloader +1
title Microsoft Windows XP
savedefault
unhide (hd0,0)
hide (hd0,1)
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1
makeactive
boot
rootnoverify (hd0,0)
savedefault
chainloader +1
title Microsoft Windows XP
savedefault
unhide (hd0,0)
hide (hd0,1)
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1
makeactive
boot
Hoppas att vi har någon här som vet hur man kan fixa det här, egentligen skulle jag kunna klara mig utan linux, men vissa i hushållet behöver tyvärr ha tillgång till windows.