2009-01-14, 17:37
Medlem
God kväll. Har precis installerat Linux Mint med det tillhörande grub för att kunna dualboota, men jag har stött på lite problem.

När jag ska sätta igång Linux funkar allt perfekt, inga problem där, men när Windows ska bootas upp stannar datorn på "Starting up..." och därefter händer inget. Har googlat lite och förstått att Windows har lite problem med att ligga på andra disken, men eftersom att detta inte är fallet i mitt system där jag har Windows på första partitionen(sda1), Linux på andra(sda2) och swap på tredje(sda3).

Här följer min fstab-fil:

och olika inställningar jag provat för att försöka få igång det i grubs config

Hoppas att vi har någon här som vet hur man kan fixa det här, egentligen skulle jag kunna klara mig utan linux, men vissa i hushållet behöver tyvärr ha tillgång till windows.
Citera
2009-01-14, 18:11
Medlem
Androass avatar
Vet inte vad problemet är men du kan ju prova detta om du inte redan gjort det:

Kod:
title		Windows XP (loader)
root		(hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader	+1
Citera
2009-01-14, 20:20
Medlem
Kyrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birger_
[...]egentligen skulle jag kunna klara mig utan linux, men vissa i hushållet behöver tyvärr ha tillgång till windows.
Du skulle klara dig utan linux, men vissa i hushållet behöver windows?
Citera
2009-01-14, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrios
Du skulle klara dig utan linux, men vissa i hushållet behöver windows?
Jo, det blev lite fel, men jag upptäckte det för sent så jag kunde inte editera.

Androas: Provat, funkade inte.
Citera
2009-01-15, 22:03
Medlem
korqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birger_
Jo, det blev lite fel, men jag upptäckte det för sent så jag kunde inte editera.

Androas: Provat, funkade inte.

root (hd0,0)

Detta måste du ändra till din windows partition.
Citera
2009-01-15, 23:45
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korq
root (hd0,0)

Detta måste du ändra till din windows partition.
Killens win partition ligger ju på sda1, alltså 0,0.
Citera
2009-01-17, 23:19
Medlem
mstmtas avatar
Jag har precis samma problem men jag har linux på sda1 och windows på sda2. Jag har även testat super grub boot cd utan framgång.
Citera
2009-01-18, 23:42
Medlem
Tänkte bara säga att problemet är löst, på något sätt så blev det något allvarligt fel i windowsinstallationen när jag partitionerade om, lösningen blev därför att helt enkelt installera om windows.

mtsmsta: Är det så att du har windows på parition 2 är det ett problem windows har att det inte kan bootas från partition två, googla lite på "Starting up..." grub problem windows xp så ska du hitta en lösning på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in