Citat:
Ursprungligen postat av antihegel
Emellertid är problemet att det inte går att uttrycka sig exakt som man ämnar; språket saknar precisionen. Om man skulle gå på din linje skulle det innebära att författaren äger facitet till en tolkning, vilket blir problematiskt när man placerar den i sin kontext. I och med det upplöser man, i princip, kontextens betydelse för författarsubjektet eftersom att författaren alltid kan (om densamma inte är död etc.) urskulda sig på ett eller annat sätt i linje med idén om den "korrekta tolkningen".
Ja, jag sitter på facit i hand till det jag skriver. Jag kan hävda att det som någon annan tolkar av texten är felaktigt. Om jag inte kan göra det så betyder ju det att jag inte har makten över det jag skriver.
Citat:
Ursprungligen postat av antihegel
Då du dessutom motsätter dig idén om den "objektiva tolkningen" i början av ditt inlägg, skulle man kunna se det som en omöjlighet. Om tolkning förutsätter ett subjekt som tar in och behandlar en text kan man knappast påstå att det kan göras objektivt. En omöjlighet kan knappast anses existera, varför hela idén dikotomin objektiv/subjektiv tolkning upplöses.
Det jag menade var att vi aldrig kommer att kunna tolka världen objektivt eftersom vi själva alltid kommer i vägen