2009-01-14, 15:23
Medlem
Vincent_Vegass avatar
Om man ponerar att ett normalt rum på ca 15 kvm behöver tapetseras, hur lång tid bör det ta för en proffessionell målare att göra det? Anta att det gäller lite förarbete, slipning, spackel, tapetsering? Alla 4 väggarna har någon form av icke-väggyta såsom dörr/fönster/valv.

Anledning att jag frågar är att jag tror målaren som gav mig ett förslag överdrev något!

/V_V

Edit: hittade en annan tråd om just tapetsering.... Moderator får gärna slänga/låsa denna. Ber om ursäkt!
Senast redigerad av Vincent_Vegas 2009-01-14 kl. 15:26.
Citera
2009-01-14, 21:25
Medlem
dubbeltrubbels avatar
12-16 timmar kanske.

Beror lite på hur mycket förarbete som ska göras

Hur lång tid och hur mycket ville han ha betalt?
Citera
2009-01-14, 23:04
Medlem
Två hela dagar för ett litet rum?? Nej en erfaren kille skall göra det där på 6-8 timmar tycker jag! Möjligtvis med lite förarbete då, så läg till 2 timmar.

10 timmar, det låter mer rimligt för min del. ?? Eller är jag ute och cyklar nu??
Men är det en som vil tjäna engar så är det ju klart att de komer lägga till så mkt de kan.
Citera
2009-01-15, 09:09
Medlem
Vincent_Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltrubbel
12-16 timmar kanske.

Beror lite på hur mycket förarbete som ska göras

Hur lång tid och hur mycket ville han ha betalt?

Han sa att om jag ville ha fast pris så "max 2 dagar" alltså 16 timmar. När jag bott i lägenhet och hyresvärden skickat målare har dom fan tapetserat 3-4 rum på en dag. Då är dom kanske iofs 2 st men samtidigt blir det fortfarande bara 16 timmar för 3-4 rum.

Förarbetet i detta fallet är slipa ned lite ojämnheter (inga tapeter utan spackelfläckar o sånt) spackla och sen tapetsera. Eventuellt måla taklisterna också.

Eftersom dom kostade 410 kr/timme (vitt) så blir 3300 /dag (innan avdrag men dom pengarna ser jag ju inte förrän 2010). Så 6600 plus material för en matsal. Tyckte det kändes sjuuuuukt dyrt.

/V_V
Citera
2009-01-15, 09:14
Medlem
ganglere2s avatar
Jag själv skulle som amatör göra det där snabbare. Jag har tapetserat lite hemma utan tidigare erfarenhet. Inte svårt. En som har det som yrke borde göra det mycket snabbare.
Citera
2009-01-15, 13:35
Medlem
Vincent_Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag själv skulle som amatör göra det där snabbare. Jag har tapetserat lite hemma utan tidigare erfarenhet. Inte svårt. En som har det som yrke borde göra det mycket snabbare.

Jag är helt övertygad om att själva tapetseringen är enkel att göra. Problemet är att jag inte tror underarbetet/grundarbetet blir snyggt om jag gör det själv.

/V_V
Citera
2009-01-15, 13:53
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vincent_Vegas
Jag är helt övertygad om att själva tapetseringen är enkel att göra. Problemet är att jag inte tror underarbetet/grundarbetet blir snyggt om jag gör det själv.

/V_V

Det tar självklart mest tid men beror ju på hur väggarna ser ut från början. Jag är ändå säker på att det tar mindre tid än tapetseraren sagt.
Citera
2009-01-15, 17:15
Medlem
Tjohildas avatar
Jag fattar inte varför man hyr in hantverkare till nåt så enkelt som tapetsering! Det är mycket lättare än man tror att göra själv, och dessutom roligt! "Proffs" brukar dessutom slarva nåt så förbannat, iaf om det är en större firma.
Citera
2009-01-15, 17:25
Medlem
Nennenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag fattar inte varför man hyr in hantverkare till nåt så enkelt som tapetsering! Det är mycket lättare än man tror att göra själv, och dessutom roligt! "Proffs" brukar dessutom slarva nåt så förbannat, iaf om det är en större firma.

En del kanske inte kan tapetsera själv pga sjukdom eller skada.
Och en del är helt ointresserade av det, och en del har ingen tid till det.

Sen kanske inte alla tycker att det är så enkelt!
Citera
2009-01-15, 17:46
Medlem
Har den som gav dig en offert varit hemma och kollat i din lägenhet? För om man bara tar det per telefon och någon säger "det ska bara slängas upp lite tapeter" så kan det nog vara raka motsatsen när hantverkare kommer dit, därför lägger de nog inte pris i underkant på sådana kontakter. Hantverkaren kanske blir tvungen att spackla en jävla ,massa, dra ner fem ton tapeter på väggarna och så vidare. Många har tyvärr sett på äntligen hemma som att saker bara är att slänga upp och sedan är det klart.

Visst, vissa gör jobb snabbt, andra kanske gör det snabbt själva men det ser ut som fan även om de kanske tycker det ser snyggt ut. Det är mycket saker som spelar in....
Citera
2009-01-15, 20:19
Medlem
Jag håller med om att det låter lite mycket tid här.

Jag bor också i en hyresrätt och de tapetserade och målade (två gubbar) allting på två dagar. Jag tror inte ens de behövde de sista timmarna på den andra dagen. De gick hem tidigt och jag fick bara vänta på att tapetklistret skulle torka Inget slarv heller, men de var snabba!

Fråga runt lite mer då, så vet du vad olka målerifirmor tar!
Citera
2009-01-15, 20:58
Moderator
rotadents avatar
Jag undrar också om de har varit hemma hos dig? Det kanske är som när jag anlitade en flyttfirma i höstas. De gav mig ett helt sjukt förslag på hur lång tid det skulle ta. När det var klart hade det tagit tre timmar mindre än deras första prisförslag... Killen på firman sa att folk blir så jävla sura när de lämnar ett förslag och sen drar över det, så de tar hellre i ordentligt från början. Det kan ju vara något sånt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in