2009-01-14, 14:01
Medlem
BesserWissers avatar
Hej!

Jag undrar vad skillnaden är mellan en cross och en enduro från samma tillverkare? (2-taktare alltså) T.ex vad är skillnaden mellan en:

* Honda CR250 (Cross)
* Honda CR250 (Enduro)

Jag vet att Enduro-varianten har annan utväxling, tystare ljuddämpare och mjukare fjädring. Men vad skiljer sig motormässigt? Läste nånstans att en cross-variant kunde ha 40hk medan enduro-varianten hade då bara 28hk?

Är det inte samma motorer på dom bägge?

Sen undrar jag en annan sak med, har läst att om man kör fullgas på en cross och sedan bara släpper gasen så kunde den skära ihop pga otillräcklig smörjning? Hur ska man köra med en 2-takts cross/enduro utan att den riskerar att paja när man kör/kört fort?

Klarar en enduro-motor av sån körning på ett bättre sätt? Har både enduro-varianten och cross-varianten samma storlek på bränsletanken eller har enduron större tank?

Hur många mil kan man tänkas kunna köra om man har enduroutväxling och kör i normal takt (transportsträcka till/från hem och träning)

Går det att ha "lysspole" på en cross med:

* Tuta
* Hastighetsmätare
* Hel/halvljus
* Bakljus/bromsljus
* Blinkers

utan att det blir "moppebelysning" vid tomgång? (Alltså att den är svag på tomgång men skiner upp när man gasar? Går detta isåfall ordna med kondensator eller nåt eller är batteri ett måste?)
Citera
2009-01-14, 15:22
Medlem
ska börja med att säga att jag inte kan så jättemycket om det här men jag ska försöka mig på några svar som jag tycker låter logiska iaf

Citat:
Jag vet att Enduro-varianten har annan utväxling, tystare ljuddämpare och mjukare fjädring. Men vad skiljer sig motormässigt? Läste nånstans att en cross-variant kunde ha 40hk medan enduro-varianten hade då bara 28hk?

det skulle kunna vara så att avgassystemen är olika utformade pga att det är så olika körstil. mer bottendrag på enduron och er varv på crossen, det kan ju göra en del på effekten

Citat:
Sen undrar jag en annan sak med, har läst att om man kör fullgas på en cross och sedan bara släpper gasen så kunde den skära ihop pga otillräcklig smörjning? Hur ska man köra med en 2-takts cross/enduro utan att den riskerar att paja när man kör/kört fort?

endurohojar har väl ofta separat oljasmörjning? isf borde det inte spela nån roll om du släpper gasen helt på högvarv

Citat:
Har både enduro-varianten och cross-varianten samma storlek på bränsletanken eller har enduron större tank?

enduro har ofta (alltid?) större tank

och om du ska få på en tändspole på en cross måste du ju byta hela tändningen i princip och jag vet inte ens om det får plats under kåpan? dom är ju ganska optimerade

Om det är någon som är säker på sin sak så rätta mig för jag är inte 100 på nått som jag just skrev :P
Citera
2009-01-14, 17:28
Medlem
same same

det är samma motor men den är strypt för att den är reggad dvs med nr skylt och du får köra till och från bana skog/mark,men oftast strypta för att det ska gå att besiktiga,sen har en enduro lysen, ja ljudämparen äär annorlunda för att klara bes,men tank brukar vara samma..... och nej den skär inte ihop om du släpper gasen snabbt...... mvh J
Citera
2009-01-14, 17:47
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxjohanxxx
det är samma motor men den är strypt för att den är reggad dvs med nr skylt och du får köra till och från bana skog/mark,men oftast strypta för att det ska gå att besiktiga,sen har en enduro lysen, ja ljudämparen äär annorlunda för att klara bes,men tank brukar vara samma..... och nej den skär inte ihop om du släpper gasen snabbt...... mvh J
Men jag läste på sporthoj.com att crossar var justerade så att de gick snålt om man höll fullgas för länge så kunde den skära/värmenypa. I papprena till min Honda CR250R står det inget om att den måste strypas för att godkännas. Och den har en effekt på 50hk.
Citera
2009-01-14, 19:45
Medlem
Yazzos avatar
Vissa modeller som inte är modifierade crossar har annan växellåda. Bla en lägre etta.
Citera
2009-01-14, 19:54
Medlem
bengaans avatar
asså, det är klart att det inte är bra att ligga på fullgas på maxvarv länge, men hur ofta behöver du pressa ut en cross på 6:an ? Du har räknat upp dem störta skillnaderna; Utväxling och dämpning.
Citera
2009-01-14, 20:11
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengaan
asså, det är klart att det inte är bra att ligga på fullgas på maxvarv länge, men hur ofta behöver du pressa ut en cross på 6:an ? Du har räknat upp dem störta skillnaderna; Utväxling och dämpning.
Ja till en början så har jag bara 5 växlar och sen så hade jag tänkt tarnsportera mig till/från träning med hojen också (ibland iallafall) och då måste man köra på landsväg och dylikt och då kan det vara fint om hojen inte skär ihop. Givetvis med annan utväxling som lämpar sig för både Enduro och landsväg. (med crossutväxling toppar den ju bara 105km/h eller nåt).

Är tanken större på en enduro?
Citera
2009-01-14, 21:26
Medlem
bengaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Ja till en början så har jag bara 5 växlar och sen så hade jag tänkt tarnsportera mig till/från träning med hojen också (ibland iallafall) och då måste man köra på landsväg och dylikt och då kan det vara fint om hojen inte skär ihop. Givetvis med annan utväxling som lämpar sig för både Enduro och landsväg. (med crossutväxling toppar den ju bara 105km/h eller nåt).

Är tanken större på en enduro?

jamen då kan du ju glömma tanken på cross eftersom du inte får köra på vägar med en sån. På KTMs hojjar så är tanken lite större på enduromaskinerna, ca 1l. Vet inte hur det är med dom andra, orkar inte leta reda på det heller.
Citera
2009-01-14, 22:01
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
jamen då kan du ju glömma tanken på cross eftersom du inte får köra på vägar med en sån. På KTMs hojjar så är tanken lite större på enduromaskinerna, ca 1l. Vet inte hur det är med dom andra, orkar inte leta reda på det heller.
Men för helvete. Jag har en Honda CR250 som ska reggas om till Enduro med tillhörande lysen och hela skiten.

Men för att den ska bli så bra så möjligt vill jag ju veta svaret på frågorna första inlägget, speciellt det sista som är kursivt.

Vad är lämplig utväxling på en 250 som ska vara Enduro? Kommer den att gå lugnare på transportsträckor med då? (Hem -> träning och tillbaka)

Den ska givetvis inte köras på väg innan den är E-reggad och jag har SVemolicens och A-kort.
Citera
2009-01-14, 22:08
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Men för helvete. Jag har en Honda CR250 som ska reggas om till Enduro med tillhörande lysen och hela skiten.

Men för att den ska bli så bra så möjligt vill jag ju veta svaret på frågorna första inlägget, speciellt det sista som är kursivt.

Vad är lämplig utväxling på en 250 som ska vara Enduro? Kommer den att gå lugnare på transportsträckor med då? (Hem -> träning och tillbaka)

Den ska givetvis inte köras på väg innan den är E-reggad och jag har SVemolicens och A-kort.
Citera
2009-01-15, 16:55
Medlem
BesserWissers avatar
Hur små 12v-batterier för mc finns det att köpa? Någon som har en länk?(är ju ganska ont om plats på en cross för ett större batteri)

För det kanske hade gått att fixa en generator istället som i sin tur laddar ett batteri som då ger ström till lampor och sådant? Då slipper man "moppeljuset" och kommer förbi problemet att det bara finns 45w ljusspolar till min hoj?
Citera
2009-01-15, 18:53
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Hur små 12v-batterier för mc finns det att köpa? Någon som har en länk?(är ju ganska ont om plats på en cross för ett större batteri)

För det kanske hade gått att fixa en generator istället som i sin tur laddar ett batteri som då ger ström till lampor och sådant? Då slipper man "moppeljuset" och kommer förbi problemet att det bara finns 45w ljusspolar till min hoj?

Ska du ha lyset för att det måste finnas för ombesiktningen eller för att du ska köra i nattmörker?
Är det bara för ombesiktningens skull spelar det väl ingen roll om lyset inte är det starkaste.

Nu har jag själv aldrig kört enduro nattetid men har för mig att man kan ha separata torrbatterier kopplade till rätt stark strålkastare.
Brukar de inte ha starka hjälmlampor också?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in