ska börja med att säga att jag inte kan så jättemycket om det här men jag ska försöka mig på några svar som jag tycker låter logiska iaf
Citat:
Jag vet att Enduro-varianten har annan utväxling, tystare ljuddämpare och mjukare fjädring. Men vad skiljer sig motormässigt? Läste nånstans att en cross-variant kunde ha 40hk medan enduro-varianten hade då bara 28hk?
det skulle kunna vara så att avgassystemen är olika utformade pga att det är så olika körstil. mer bottendrag på enduron och er varv på crossen, det kan ju göra en del på effekten
Citat:
Sen undrar jag en annan sak med, har läst att om man kör fullgas på en cross och sedan bara släpper gasen så kunde den skära ihop pga otillräcklig smörjning? Hur ska man köra med en 2-takts cross/enduro utan att den riskerar att paja när man kör/kört fort?
endurohojar har väl ofta separat oljasmörjning? isf borde det inte spela nån roll om du släpper gasen helt på högvarv
Citat:
Har både enduro-varianten och cross-varianten samma storlek på bränsletanken eller har enduron större tank?
enduro har ofta (alltid?) större tank
och om du ska få på en tändspole på en cross måste du ju byta hela tändningen i princip och jag vet inte ens om det får plats under kåpan? dom är ju ganska optimerade
Om det är någon som är säker på sin sak så rätta mig för jag är inte 100 på nått som jag just skrev :P