• 1
  • 2
2009-01-16, 11:46
Medlem
machetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tycker mer gräddigare varianter passar med tagliatelle och mer tomatbaserade mot spagettin.

En sak som irriterar mig så in i helvete är när det helt plötsligt blev mode att äta fullkorns pasta.
Då försvann alla dessa mer udda pasta sorter som man kunde göra roliga saker med och väldigt goda.

Tillhör dom som inte tycker fullkornspasta passar så bra generellt.
Därmed inte sagt att det inte går att äta, utan själv så hittade jag ett märke av fullkornpasta som var riktigt gott.
Detta var långt innan folk skulle vara "nyttiga".

Fullkornpastan lanserades ju hårt för några år sedan i och med GI-hysterin. Personligen har jag inte smakat någon fullkornspasta som inte smakar hårt vete. Alltså för jävligt. Det finns egentligen heller inget som säger att fullkornet är optimalt för magen. Jag förstår liksom inte grejen med att hela tiden puscha ut "normala" varor, t ex vanliga pasta gjord på durumvete är överlägset godare till köttfårsåsen än någon hård fullkornspasta. GI-idiotin var överallt för några år sedan, precis som man vill knäppa folk på näsan och säga att "Detta är nyttigt; detta måste du äta!". Äcklig propagadan! Den ganska nya LFHC-dieten tycker jag låter mycket vettigare, men den får skarp kritik för den hotar GI-imperiet, som inte fattar enkel vetenskap. Jag tror absolut inte människans kropp är ämnad att bli stoppad med massa kolhydrater och än mindre något fullproppat med fullkorn som är starkt gasbildande i magen.
Citera
2009-01-16, 12:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machete
Fullkornpastan lanserades ju hårt för några år sedan i och med GI-hysterin. Personligen har jag inte smakat någon fullkornspasta som inte smakar hårt vete. Alltså för jävligt. Det finns egentligen heller inget som säger att fullkornet är optimalt för magen. Jag förstår liksom inte grejen med att hela tiden puscha ut "normala" varor, t ex vanliga pasta gjord på durumvete är överlägset godare till köttfårsåsen än någon hård fullkornspasta. GI-idiotin var överallt för några år sedan, precis som man vill knäppa folk på näsan och säga att "Detta är nyttigt; detta måste du äta!". Äcklig propagadan! Den ganska nya LFHC-dieten tycker jag låter mycket vettigare, men den får skarp kritik för den hotar GI-imperiet, som inte fattar enkel vetenskap. Jag tror absolut inte människans kropp är ämnad att bli stoppad med massa kolhydrater och än mindre något fullproppat med fullkorn som är starkt gasbildande i magen.
Ska vara ärlig att jag inte smakat på fullkorn på flera år.

Denna fullkorn jag pratar om köpte jag för 12-15år sedan innan det var något prat om GI eller nått sånt
Kommer inte ihåg märket och jag tror den försvann till slut.

Hade en polare som kom och sa dom är faan inte goda dom där.
Sa till honom att det var ett undantag och han höll snabbt med för denna pasta var god.
Om man är rädd för kolhydrater så ät lite mindre pasta men godare pasta.
En del av denna fullkornspasta smaka ju vedervärdigt och förstör många goda pastasåser med sin smak.

Såklart andra trevliga recept har väl uppkommit istället.
Citera
2016-06-30, 09:10
Medlem
Calogeros avatar
Jag älskar Tagliatelle och skulle nog kunna föräta mig på det. Det bästa är att det krävs så extremt lite tillbehör, det räcker med en klick smör och riven Parmigiano/Grana Padana för att få en väldigt god lunch. Sedan tycker jag stt det är väldigt gott med stekt salsiccia eller någon annan kryddig korv till, men det går bra med köttbullar också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in