• 1
  • 2
2009-01-13, 17:11
Medlem
Micke666s avatar
När jag har använt datorn ca 30-40 minuter så låser sig allt, det händer oftast när man är ute på nätet. Det spelar ingen roll om jag använder FF eller IE när jag surfar, allt låser sig totalt och det endaman kan göra är att rycka ut strömkabeln. Har provat allt men inget funkar, så frågan är om det är något hårdvarufel eller är mitt XP fucked up eller har jag fått virus? Jag har vurussökt med både AVG och Malwarebytes men hittar inget.

Jag behöver era expertråd på vad fan jag ska göra, eller så är det väl bara till att formatera hårddisken!?
Citera
2009-01-13, 17:34
Medlem
Micke666s avatar
Ingen som har några bra svar eller smarta ideer?
Citera
2009-01-13, 17:38
Medlem
låter som värmeproblem, öppna chassit och blås rent flänsarna och fläktarna med tryckluft på burk (som är avsedd för datorer)
Citera
2009-01-13, 17:45
Medlem
Micke666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strd
låter som värmeproblem, öppna chassit och blås rent flänsarna och fläktarna med tryckluft på burk (som är avsedd för datorer)
Ok, det skall jag ordna fortast möjligt.
Tack för rådet.
Citera
2009-01-13, 17:47
Medlem
Brukar vara vanlgit efter några år, så om det är en sprillans ny dator så kanske det inte är värmeproblem, då kanske det är nån hårdvarugrej (du kanske har kopplat in nån ny hårddisk eller ljudkort eller sånt)...

Sen kan det ju vara en mjukvarugrej, nåt program som inte gillar ett annat. Men det krävs en del för att fucka upp hela systemet.
Citera
2009-01-13, 17:54
Medlem
BobTrons avatar
Märke?

Du råkar inte ha en LG-dator?
Citera
2009-01-13, 17:56
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strd

Instämmer med detta.
Framförallt grafikkort med sina små värmekanaler på kylflänsarna har en tendens - för att underdriva - att samla på sig damm, så antingen om du har tillgång till en kompressor - och då rekommenderar jag viss försiktighet - eller som sagt; köp tryckluft på burk, vilket är efter datorn, världens bästa uppfinning.
Nästan iaf.

Hjälper inte det får du nog gå så långt att du plockar ur alla kort och minnen och städar moderkortet ordentligt. Är det inte städat på länge kan nämligen damm ha krupit ner i diverse springor och orsakar glappkontakt.

Sen kan det givetvis vara så att ex. nätaggregatet har eller håller på att ge upp, så om inget annat hjälper, försök låna ett och testa med.
Citera
2009-01-13, 18:03
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobTron
En kompis till mig, med bärbar LG-dator, råkade ut för nåt liknande
som TS. Det visade sig att han hade råkat aktivera två brandväggar,
som slöade datorn till oacceptabel snigelnivå.
Citera
2009-01-13, 18:22
Medlem
Micke666s avatar
Kan man testa att dammsuga försiktigt, eller är det bättre att blåsa med tryckluft? Om man använder en sån där liten handdammsugare så borde det ju inte vara någon fara...
Citera
2009-01-13, 18:25
Medlem
Micke666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobTron
Nä det är ingen LG-dator.
Det är en ihop plockad dator som min sambos systerson fixat till mig, då han är dotorkunnig.
Tyvärr så är han utomlands, annars så hade jag löst problemet med datorn med hans hjälp.
Citera
2009-01-13, 18:29
Medlem
927s avatar
jag fick samma problem när jag hade surfat i typ 1 eller 11 minuter, den hänge sig så mycket att inte ens tiden rörde sig...syntes inget i loggboken.
det visade sig vara då disken fastän det inte lät nåt konstigt om den, annars kan det ju lixom klicka lite i ibland och då hänger den sig
Citera
2009-01-13, 18:44
Medlem
Micke666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
jag fick samma problem när jag hade surfat i typ 1 eller 11 minuter, den hänge sig så mycket att inte ens tiden rörde sig...syntes inget i loggboken.
det visade sig vara då disken fastän det inte lät nåt konstigt om den, annars kan det ju lixom klicka lite i ibland och då hänger den sig
Jag hoppas verkligen inte att det är hårddisken, då den endast är 6 månader gammal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in