• 1
  • 2
2009-01-13, 16:41
Medlem
erlgs avatar
En lärare har en årsarbetstid på 1767 timmar varav 1360 timmar är reglerad arbetstid och skall fördelas på 194 dagar. En betydande del av arbetstiden utgörs alltså av förtroendetid. Uppgifter som läraren förväntas utföra på förtroendetid inbegriper visst för- och efterarbete, inläsning av ny forskning och juridiska frågor samt spontana elev och föräldrakontakter. På förtroendetiden kan övertid inte uppstå och det är således svårt att finna lagrum för att en lärare skulle kunna avstå från att svara i telefon på helger. Att en lärare svarar i telefon på kvällar när en vårdnadshavare ringer ser jag som fullt naturligt och det är precis den typen av spontana kontakter som tiden är till för.

Den reglerade arbetstiden, 35 timmar per vecka, är den tid som chefen har att leda och fördela arbetet på. Om vi utgår från att den genomsnittlige läraren undervisar under 17 timmar per vecka kan alltså rektor ålägga personen att utföra andra uppgifter som står i naturligt samband med kompetens och tjänstens beskaffning på resterande tid. Läraren är alltså inte på något sätt ledig när han inte har lektion eller föreläsning.

Det är ganska vanligt att lärares reglerade arbetstid sänks med en timme, som reserveras för av lag föreskrivna möten. Läraren har då 34 timmar reglerad arbetstid och en schablontimmeför kvällsförelagda möten per vecka så att arbetsdagen inte tredelasalternativt leder till övertid.

När det gäller den reglerade arbetstiden utgår givetvis övertid och OB precis som för alla andra kommunala tjänstemän som omfattas av AB05. Hoppas att jag har klarat ut det!
Citera
2009-01-13, 16:43
Medlem
kaxen82s avatar
Precis vad jag tänkte säga.
Citera
2009-01-16, 11:31
Medlem
Svar

Många frågor är besvarade!
Det hela startade i lunchrummet när någon påstod att "lärarna har längst semester av alla yrkesgrupper".
Diskussionen kommer säkert att forsätta!
Citera
2010-04-02, 22:15
Medlem
Hoppsan,

årsarbetstid på 1767 timmar - Lärare
årsarbetstid tjänstemän privat, 1985 timmar
Industrin, 2080 timmar

ingen skillnad? tjena säger jag

Sedan kan man ju alltid få det till vi jobbar 45-50 timmar per vecka om man bara jobbar 38 veckor per år.

Här har vi svaret varför lärare har lite lägre löner än andra.
tjänstemän jobbar helt enkelt ca 200-250 timmar mer per år. Dessutom utan betald övertid och jobbet får man ofta ta med sig hem. Det är en uppgift man skall lösa inte stämpla tid.

/Kalle
Citera
2010-04-03, 20:02
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erlg

När det gäller den reglerade arbetstiden utgår givetvis övertid och OB precis som för alla andra kommunala tjänstemän som omfattas av AB05. Hoppas att jag har klarat ut det!

Mm, men det är nog rätt många lärare som kan vittna om att det inte är så lätt att få ut övertidsersättning. Vikariearbete för sjuka kollegor t.ex. Kanske tekniskt sett ligger på reglerad arbetstid och ska inte ses som övertid, men förmodligen skjuts arbetsuppgifter som läraren istället får göra på kvällen istället.
Öppet Hus-kvällar är också en tradition som sällan (såvitt jag vet i alla fall) ersätts med pengar.
Det där med "visst för- och efterarbete" är en intressant formulering som möjliggör för arbetsgivaren att göra en vid tolkning.
Citera
2010-04-03, 20:46
Medlem
erlgs avatar
Citat:
Hoppsan,

Industrin, 2080 timmar

Där ser man, jag hade ingen aning om att industriarbetare inte längre har semester? (2080/40=52). Mina kompisar som arbetar som privatanställda tjänstemän har i samtliga fall mer än två veckors semester per år, men jag väntar mig en vederhäftig källa på dessa enastående påståenden.

Citat:
Mm, men det är nog rätt många lärare som kan vittna om att det inte är så lätt att få ut övertidsersättning. Vikariearbete för sjuka kollegor t.ex. Kanske tekniskt sett ligger på reglerad arbetstid och ska inte ses som övertid, men förmodligen skjuts arbetsuppgifter som läraren istället får göra på kvällen istället.
Öppet Hus-kvällar är också en tradition som sällan (såvitt jag vet i alla fall) ersätts med pengar.
Det där med "visst för- och efterarbete" är en intressant formulering som möjliggör för arbetsgivaren att göra en vid tolkning.

Vikariat för sjuk kollega är verkligen något som torde generera övertidsersättning. Det var i alla fall den tolkning som jag gjorde som rektor, och jag har svårt att se hur man skulle kunna resonera på annat sätt. Läraravtalet medger tredelad arbetsdag, vilket gör att öppet hus-kvällar kan genomföras utan att övertid uppstår, då avstämning görs enligt fyra perioder. Däremot utgår OB enl avtal. Arbetsgivaren kan göra vilken tolkning som helst kring för- och efterarbete - han kan inte fördela arbetet under förtroendetid, vilket gör det till en pseudodiskussion.
Citera
2010-04-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sekalle
Hoppsan,

Industrin, 2080 timmar

ingen skillnad? tjena säger jag

Sedan kan man ju alltid få det till vi jobbar 45-50 timmar per vecka om man bara jobbar 38 veckor per år.

Här har vi svaret varför lärare har lite lägre löner än andra.
tjänstemän jobbar helt enkelt ca 200-250 timmar mer per år. Dessutom utan betald övertid och jobbet får man ofta ta med sig hem. Det är en uppgift man skall lösa inte stämpla tid.

/Kalle

Det där är inte sant. Se annan tråd om lärares låga löner.
Citera
2010-04-03, 23:04
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Vikariat för sjuk kollega är verkligen något som torde generera övertidsersättning. Det var i alla fall den tolkning som jag gjorde som rektor, och jag har svårt att se hur man skulle kunna resonera på annat sätt. Läraravtalet medger tredelad arbetsdag, vilket gör att öppet hus-kvällar kan genomföras utan att övertid uppstår, då avstämning görs enligt fyra perioder. Däremot utgår OB enl avtal. Arbetsgivaren kan göra vilken tolkning som helst kring för- och efterarbete - han kan inte fördela arbetet under förtroendetid, vilket gör det till en pseudodiskussion.

Vikariat för sjuk kollega genererar inte alltid övertidsersättning. Bara att gratulera de lärare som hade dig som rektor i det fallet!

Förtroendearbetstiden är ingen pseudodiskussion. Om rektor X tycker att 99% efterarbete och förarbete ska göras på förtroende arbetstid, enl. "Uppgifter som läraren förväntas utföra på förtroendetid inbegriper visst för- och efterarbete", medan rektor Y tycker att 20% för-/efterarbete ska förläggas till förtroendearbetstiden så har det ju rätt stor betydelse för arbetssituationen om man har rektor Y eller X som chef.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in