2009-01-13, 02:41
Medlem
jag har alltid undrat varför detta är ett så vanligt förekommande namn på stadsdelar och kvarter i olika städer..

vad kommer det ifrån och varför är det så vanligt?
Citera
2009-01-13, 07:05
Medlem
Aolis avatar
Finns det fler än det i stockholm?
Det i Stockholm heter blåsut för att kungen (en gammal kung alltså) skulle uppvakta sin älskarinna. Detta ledde till ramaskri i bygden för man ville att han skulle var sin drottning trogen. Så när kungen kom där med sin tårta, så samlades byborna (de var en by då), och blåste ut ljusen på kungens tårta. Sen dess har man kallat Blåsut för Blåsut. Det är storyn jag har hör iallafall.
Citera
2009-01-13, 07:38
Medlem
ClockworkCommies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aoli
Finns även en stadsdel i Vänersborg som heter Blåsut.

Varför vet jag inte. På wiki står det Ett blåsut är en plats där det blåser mycket. Kanske har något med det att göra...
Citera
2009-01-13, 13:48
Medlem
Òðinns avatar
I ett flertal dialekter betyder blåsut/blåsot att det är blåsigt, därav min gissning att sådana platser i folkmun blivit "blåsut". Varför de sedan namngivits så även officiellt är väl en praktisk sak.
Citera
2009-01-13, 14:05
Medlem
Citat:
Det i Stockholm heter blåsut för att kungen (en gammal kung alltså) skulle uppvakta sin älskarinna. Detta ledde till ramaskri i bygden för man ville att han skulle var sin drottning trogen. Så när kungen kom där med sin tårta, så samlades byborna (de var en by då), och blåste ut ljusen på kungens tårta. Sen dess har man kallat Blåsut för Blåsut. Det är storyn jag har hör iallafall.

snyggt! tackar så mycket.

Citat:

enligt eniro finns det 21 stycken...
Citera
2009-01-13, 14:48
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr nagel
snyggt! tackar så mycket.
Varför välja något troligt när man kan välja något roligt.

Citat:
Ursprungligen postat av SAOB
1) (föga br.) rast, hvila.
Jag (tog) mig en stunds blås-ut, hvarunder drefvet kom rätt åt mig. SCHRÖDER Minn. fr. skog. 67 (1888).
[2]

2) blåsigt l. för blåst öppet ställe.
Jag kom helbregda tilI. . Sandhamn, det ohyggligaste Blåsut på hela jordklotet. SEHLSTEDT 2: 228 (1862).
Ett stort, gammalt blåsut till manbyggnad. LAGERLÖF Herrg. 28 (1899)
Citera
2009-01-13, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Varför välja något troligt när man kan välja något roligt.

ja vad fan.. jag hade faktiskt hoppats på en kunglig anekdot

men av din post så får jag intrycket att det både kan vara en rastplats och ett blåsigt ställe. saob? är det svenska akademiens ordbok?
Citera
2009-01-13, 22:40
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr nagel
saob? är det svenska akademiens ordbok?
Japp. Den finns här: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Citera
2009-01-14, 13:43
Medlem
fsdfsdfs avatar
Har för mig att det står på en skylt i gamla Enskede att det var sumpmarker runtomkring dagens Blåsut och att det sen gick en väg där med ett "Blåsut Gästgiveri" kring dagens tunnelbanestation.

En krog kan ju mycket väl vara stället där man stannar för ett par timmars, blåsut, dvs hvila, när man kommer från sörmländska landsbygden, innan man fortsätter upp till Skans-tullen och vidare in i huvudstaden där man säljer sin oxe och en halv parm hö.

Hmm, Martin Stugart på DN skriver annorlunda om stationen Blåsut och pratar om en blåsig plats tillsammans med ett skogvaktartorp: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1467&a=731207&viewAll=true
Senast redigerad av fsdfsdf 2009-01-14 kl. 13:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in