2009-01-12, 23:57
Medlem
Om nån skriker "död åt Israel" i en demonstration är det hets mot folkgrupp?
För Israeler är av olika "etnicitet" det är judar,araber,druzer,kristna och muslimer.

Sen vad menas med död åt Israel är det åt folket i Israel eller åt staten Israel? jag pratade med en som hade skrikit det på en demonstration och han sa att det han skrek var för avskaffandet av Israel som stat så alla kan leva på marken i Fred.

Hur ser lagen på detta?
Citera
2009-01-13, 00:37
Bannlyst
Hets mot folkgrupper skulle jag säga.
Det är såklart därför man vill ha bort staten och låta alla leva i frid som han demonstranten sa.
Dock är "Död åt Israel", fast åt med den andra meningen praktiskt taget mitt motto som jag lever efter.
Citera
2009-01-13, 01:07
Medlem
Paladias avatar
Israel är ingen folkgrupp, det är en stat.
Citera
2009-01-13, 01:15
Medlem
Rakel-Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Det kan vara ett namn också... osv
Citera
2009-01-13, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Mja....underförstått är det ju folket i Israel man syftar på. Nyckeln ligger ju i att man ropar "död åt..". Man kan ju liksom inte "döda" en stat, utan bara de som bor där.

Väljer man att ropa "död åt..." någonting så har man nog passerat gränsen för hets. Man kan ju ropa "ner med..." eller "åt helvete med..." eller nåt istället.
Citera
2009-01-13, 10:11
Medlem
BalleAnkas avatar
"Död åt USA" då? Är det också hets mot folkgrupp?
Citera
2009-01-13, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
"Död åt USA" då? Är det också hets mot folkgrupp?

Nej, eftersom alla vet att i USA bor det många olika "folkgrupper". Israel däremot är känt för att vara judarnas stora hemvist, och de alla flesta som bor i Israel är ju judar.

Sen kan man diskutera varför det är värre att hetsa mot etniska folkgrupper än mot andra folkgrupper, fast nu är det ju så som lobbyisterna har fått politikerna att stifta lagen. Så enligt lagen hur den är skriven, borde det rimligtvis utgöra hets mot folkgrupp att säga just "död åt Israel". Fast om det är muslimer som säger det kommer säkert makthavarna se mellan fingrarna med det.
Citera
2009-01-13, 12:32
Medlem
Jag tycker frågan är befogad. Ex brandattentaten emot helsingborgs synagoga visar ju att vissa personer inte kan säraskilja judar och staten israel, bara för man är jude är man dock automatiskt inte israel, och tvärtom.

Jag sökte lite på internet och fann inte något av värde... mer än en ganska rolig bild i ett blogg inlägg:
http://www.judaistik.se/blog1.php/2009/01/11/en-bild-saeger-mer-aen-tusen-ord

Vet inte om den var högerklickskyddad, kunde inte spara ner den o lägga på annan plats iaf.

Likaså när danmark var i blåsväder skreks ju död åt danmark och man brände flaggor och dödade danskar. (iofs inte i sverige), Jag skulle anse det vara en hetsjakt på danskar, och judar. Pga av felkopplingen judar - Staten israel.

Sen hur lagen skulle anse, det vet jag inte ärligt talat. SKulle vara intressant om någon prövade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in