2009-01-12, 23:42
Bannlyst
Jag tog upp det angående diskussionen om problemet att många användare är typ 11 år och skriver jättelåg kvalitet på inläggen.
(obs - naturligtvis skriver inte alla som är under 18 år dåligt eller är omogna, men många som är yngre gör det)

Det som krävs för att få bort "barnslig" inlägg är en intuitiv moderering av moderatorer med känsla för vad som är ok och inte, som inte bara går efter regler utan också "magkänsla" och det är dessvärre något som flashnack är för stor för att det ska vara genomförbart. För många användare, forum osv.

Varför inte införa en regel om att inläggen måste hålla en viss längd? Tex X antal ord.

Jag har funderat ibland på att folk vill skriva fast de inte har så mycket att tillgöra. en diskussion som den om konflikten i Israel/Palestina blir därför snabbt oöverblickbar

Kanske kunde man i forum kräva att folk skriver nånting som är X antal tecken - och att man får en varning om man skriver "xxxxxx" eller trams för att fylla ut?

Det tycker jag är rimligt. Då får man bort chatinlägg, och många barnsliga inlägg (de barnsligaste inläggen är i regel ganska korta)

Man stöter också bort barnen om man på detta vis tvingas tänka innan man skriver - och att man måste bidra med ett visst eget innehåll. De som bara är ute efter att tramsa orkar inte skriva lite längre inlägg.
Det behöver ju inte vara överdrivet långa texter man kräver, men man kanske skulle kunna tänka sig att i alla fall typ tre -fyra rader text

Vore inte detta en bra ide, i alla fall i vissa forum?
Citera
2009-01-12, 23:43
Medlem
I så fall kan dom väl även passa på att ta bort dessa irriterande smileys? Vad ska dom vara bra för?
Citera
2009-01-13, 00:04
Medlem
R.Rs avatar
Nja, visst kan jag se fördelen men problemet är att vissa trådar i princip enbart kräver ja/nej svar, eller väldigt korta svar iallafall. Onödigt att behöva sitta och fylla ut sin text då bara för att vissa inte klarar av att sköta sig. Som vanligt tycker jag det är bättre att ta tag i roten till problemet, och vara vassare med tillsägelser/varningar mot trams.
Citera
2009-01-13, 01:33
Medlem
Under---18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellberry
Jag tog upp det angående diskussionen om problemet att många användare är typ 11 år och skriver jättelåg kvalitet på inläggen.
(obs - naturligtvis skriver inte alla som är under 18 år dåligt eller är omogna, men många som är yngre gör det)

Det som krävs för att få bort "barnslig" inlägg är en intuitiv moderering av moderatorer med känsla för vad som är ok och inte, som inte bara går efter regler utan också "magkänsla" och det är dessvärre något som flashnack är för stor för att det ska vara genomförbart. För många användare, forum osv.

Varför inte införa en regel om att inläggen måste hålla en viss längd? Tex X antal ord.

Jag har funderat ibland på att folk vill skriva fast de inte har så mycket att tillgöra. en diskussion som den om konflikten i Israel/Palestina blir därför snabbt oöverblickbar

Kanske kunde man i forum kräva att folk skriver nånting som är X antal tecken - och att man får en varning om man skriver "xxxxxx" eller trams för att fylla ut?

Det tycker jag är rimligt. Då får man bort chatinlägg, och många barnsliga inlägg (de barnsligaste inläggen är i regel ganska korta)

Man stöter också bort barnen om man på detta vis tvingas tänka innan man skriver - och att man måste bidra med ett visst eget innehåll. De som bara är ute efter att tramsa orkar inte skriva lite längre inlägg.
Det behöver ju inte vara överdrivet långa texter man kräver, men man kanske skulle kunna tänka sig att i alla fall typ tre -fyra rader text

Vore inte detta en bra ide, i alla fall i vissa forum?
Jag tycker några av dina inlägg är ganska korta, borde dom då bryta mot denna "regel"?
Citera
2009-01-13, 01:33
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Du har varit medlem på FB i 12 dagar och du ställer redan krav.

Admin eller liknande borde nog slå ett öga på följande tråd: https://www.flashback.org/showthread.php?t=678322
Avstängd efter bara tolv dagar också.
Citera
2009-01-13, 01:43
Medlem
Förbannads avatar
Urusel idé. Låt folk skriva hur korta meddelanden de vill, bara de håller sig till ämnet och bidrar med något annat än OT.

Din meddelandehistorik består ju knappast av några mastodontinlägg
Citera
2009-01-13, 09:03
Medlem
johnny-62s avatar
Men vi är många som som gillar att uttrycka oss kort och konstruktivt, och inte ägna oss åt onödigt ordbajsande..
Citera
2009-01-13, 09:48
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Ensamma smileys och oneliners kan vara extremt effektfulla i vissa sammanhang och därför tycker jag det är onödigt med generella förbud ā la den gamla "tio tecken"-regeln. En god tumregel tycker jag är att den som vill posta enbart ett "enstavigt" svar måste göra det som ett inlägg i en pågående diskussion där man själv redan skrivit ett eller flera inlägg med substans i tråden. Ensamma inhoppare som bryter in enbart med ett "", "+1" eller "håller med" bör dock inte accepteras, tråden skall vara en diskussion och inte en gallupundersökning.
Citera
2009-01-13, 10:45
Medlem
miklons avatar
Jag tror inte heller på något generellt förbud, utan snarare lite fingertoppskänsla.
Citera
2009-01-13, 10:56
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag tror inte heller på något generellt förbud, utan snarare lite fingertoppskänsla.

Låter synnerligen vettigt.
Citera
2009-01-13, 11:07
Medlem
BlueStars avatar
Ett inlägg behöver inte vara långt för att anses ha hög kvalitet, lika lite som ett kort behöver innebära låg kvalitet. Det viktiga borde väl vara att det är on-topic, bidrar konstruktivt till diskussionen, och inte bryter mot någon regel?
Citera
2009-01-13, 11:16
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar
Ett inlägg behöver inte vara långt för att anses ha hög kvalitet, lika lite som ett kort behöver innebära låg kvalitet. Det viktiga borde väl vara att det är on-topic, bidrar konstruktivt till diskussionen, och inte bryter mot någon regel?
Precis så ja. Inlägget skall föra diskussionen framåt. Om det gör det så är det ointressant hur många tecken eller smileys det är. På samma sätt som att en väl placerad mening kan föra diskussionen kan ett långt ordbajsande inlägg vara helt irrelevant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in