2009-01-12, 15:49
Bannlyst
Hm, ja. Som rubriken lyder så undrar jag hur jävlig/elak/fittig/dum/taskig/hotfull man får vara här på forumet?

Man ser ju (nästan) dagligen inlägg som lyder i stil med:
  • Men din jävla fitta, fattar du ingenting?
  • Jaha, wow, fan va tuff du är då, idiot. Hem och knulla mamma.
  • Vem tror du att du är? Skicka PM med adress så kommer jag och spöar skiten ur dig.
  • Flytta hem då, jävla neger/turk/arab/muslim/*annan nationalitet/folkgrupp*

Vart går gränsen - och vad är det som gäller om man glider över den? Får man tillsägelse, varning, avstängning? Avstängning känns inte som jag har märkt av angående det här ämnet i alla fall.

De är ju ofta i stort sett samma medlemmar som postar dessa inlägg också, då vissa verkar vara av lite värre aggressiva grupp än andra.
Citera
2009-01-12, 15:57
Moderator
vfs avatar
1.08. Grova personangrepp, trakasserier och hot är förbjudet

Grova personangrepp riktade mot andra användare är förbjudet, liksom trakasserier, hot eller förtäckta hot. Detta gäller både i inlägg och PM och kan leda till avstängning. Att använda signatur eller avatar för att angripa en användare betraktas som trakasserier.

Att använda nedsättande uttryck i debatten framställer möjligen skribenten som en sämre debattör, men är tillåtet. Upprepade personangrepp som inte räknas till grova kan tillsammans resultera i en tillsägelse eller varning.

Taket är ganska högt här på Flashback vilket jag personligen tycker är bra.

Dom tillmälen du nämner faller nog under det fetmarkerade stycket.
Ska det vara grovt är det nog hot om skada etc som gäller.

Obs detta är min personliga tolkning och inte nödvändigtvis
forumets officiella ståndpunkt.
Citera
2009-01-12, 16:06
Bannlyst
Tack för det.

Vad gäller "Upprepade personangrepp som inte räknas till grova kan tillsammans resultera i en tillsägelse eller varning."... Är det verkligen någon som håller koll, eller är det rapporter som räknas?

Kan ni moderator se någon form av lista där det står ungefär:

jewhaen - rapporterad 935 gånger.
vf - rapporterad 125 gånger.

Ungefär som en List of fame. Fast List of Reports, om du förstår vad jag pekar mot.

Eller är det rentav upprepningar som ni kommer ihåg och reagerar på?
Citera
2009-01-12, 16:13
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewhaen
Tack för det.

Vad gäller "Upprepade personangrepp som inte räknas till grova kan tillsammans resultera i en tillsägelse eller varning."... Är det verkligen någon som håller koll, eller är det rapporter som räknas?

Kan ni moderator se någon form av lista där det står ungefär:

jewhaen - rapporterad 935 gånger.
vf - rapporterad 125 gånger.

Ungefär som en List of fame. Fast List of Reports, om du förstår vad jag pekar mot.

Eller är det rentav upprepningar som ni kommer ihåg och reagerar på?

Vi kan se en sådan lista.
Citera
2009-01-12, 16:17
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Hm, ja. Som rubriken lyder så undrar jag hur jävlig/elak/fittig/dum/taskig/hotfull man får vara här på forumet?

• Vem tror du att du är? Skicka PM med adress så kommer jag och spöar skiten ur dig.

Vart går gränsen - och vad är det som gäller om man glider över den? Får man tillsägelse, varning, avstängning? Avstängning känns inte som jag har märkt av angående det här ämnet i alla fall.

De är ju ofta i stort sett samma medlemmar som postar dessa inlägg också, då vissa verkar vara av lite värre aggressiva grupp än andra.

Intressanta frågor, som jag hoppas tongivande mods eller någon admin kan reda ut. Vad man kan konstatera är att vissa användare som en viss moderator inte gillar åker på rutinmässiga tillsägelser för långt mindre aggressiva och "jävliga" saker än de du räknar upp. För inte länge sedan fick jag på kort tid, i samma tråd, av samme mod, två tillsägelser - den ena för att jag svarat en provokatör som satt och lallade om att alla med kritiska synpunkter på Gazamassakern var "nazister som runkar i palestinasjalar" genom att citera den blog användaren gör reklam för i sin signatur och fråga om han haft en lika jobbig natt som den för några dagar sedan. Den andra tillsägelsen kom för att jag kallade en "israelisk" debattör "feg och blodtörstig". Tilläggas bör också att mina inlägg förutom dessa "förseelser" även behandlade frågor som var topic i tråden - formellt gavs tillsägelserna för "offtopic", men det egentliga skälet var (i och med att inläggen i övrigt höll sig till topic) "personangrepp". Frågan om "var nivån ligger" och vad "rättssäkerhet på FB" innebär är högst relevant. Nog kan jag avstå från att kalla en "stackars jude" feg och blodtörstig, även om jag blir förbannad på hans lögner och försvar av inhuman brutalitet, det är alltså inte det jag fiskar efter här. En hövlig ton är att föredra, men då ska det fanimig också råda konsekvens.
Citera
2009-01-12, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Vi kan se en sådan lista.

Kan jag få reda på hur många gånger jag har blivit RP;ad?
Citera
2009-01-12, 16:29
Medlem
Zwerchstands avatar
Med hänvisning till att vi tidigare kunnat publikt meddela total (≠ officiell) postcount bör det vara OK att svara på den frågan, men nog inte att meddela/citera vilka inlägg det gäller. Du har RP:ats 3 gånger.
Citera
2009-01-12, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Intressanta frågor, som jag hoppas tongivande mods eller någon admin kan reda ut. Vad man kan konstatera är att vissa användare som en viss moderator inte gillar åker på rutinmässiga tillsägelser för långt mindre aggressiva och "jävliga" saker än de du räknar upp. För inte länge sedan fick jag på kort tid, i samma tråd, av samme mod, två tillsägelser - den ena för att jag svarat en provokatör som satt och lallade om att alla med kritiska synpunkter på Gazamassakern var "nazister som runkar i palestinasjalar" genom att citera den blog användaren gör reklam för i sin signatur och fråga om han haft en lika jobbig natt som den för några dagar sedan. Den andra tillsägelsen kom för att jag kallade en "israelisk" debattör "feg och blodtörstig". Tilläggas bör också att mina inlägg förutom dessa "förseelser" även behandlade frågor som var topic i tråden - formellt gavs tillsägelserna för "offtopic", men det egentliga skälet var (i och med att inläggen i övrigt höll sig till topic) "personangrepp". Frågan om "var nivån ligger" och vad "rättssäkerhet på FB" innebär är högst relevant. Nog kan jag avstå från att kalla en "stackars jude" feg och blodtörstig, även om jag blir förbannad på hans lögner och försvar av inhuman brutalitet, det är alltså inte det jag fiskar efter här. En hövlig ton är att föredra, men då ska det fanimig också råda konsekvens.
Ha! Det är svagt av onämnd moderator. Som jag nämnde i #1 inlägget så är det märkbart att man i många fall kan kalla en annan medlem för i stort sett vad som helst. Men här är du tydligen ett levande bevis på raka motsatsen också, intressant. Kan väl tillägga, bara för att, att jag inte har blivit rapporterad (vad jag vet) och inte heller fått någon tillsägelse, förutom att en tråd saknade diskussionsunderlag - men det räknas inte, i alla fall inte under de här begreppen - så jag hade i stort sett inte någon aning om vart gränsen gick. Men börjar få ett litet hum om det nu.

Ezzelino; du kanske är en av de som har fått tillsägelse på grund av "Upprepade personangrepp som inte räknas till grova kan tillsammans resultera i en tillsägelse eller varning."? Eller är detta inte troligt?

Citat:
Ursprungligen postat av svampadOskitsur
Det skulle vara lite lustigt,
Citera
2009-01-12, 16:33
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Med hänvisning till [...]
Även uppgifter om antal tillsägelser är något meddelar användarna, så jag håller med om att detta är något frågeställaren bör kunna få svar på. Dock inte - som Zwerchstand även påpekar - vem som rapporterat eller vilket inlägg det gäller.
Citera
2009-01-12, 16:38
Bannlyst
Citat:

Bra exempel. Sånt här ser man dagligen i forumet att medlemmar blir kallad det ena och det andra.

Visst, det är bra att det är högt i takt här inne. Men inte att det går sådär långt som du skriver.

Man skriver inte till varandra "idiot", "jävla fitta" osv osv. Jag skulle aldrig kunna kläcka ur mig något sådant till en annan människa, hur mycket skit jag än får ta emot så finns det inte i min bok att trycka ner någon annan på en lägre nivå.
Citera
2009-01-12, 16:41
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
---
Ezzelino; du kanske är en av de som har fått tillsägelse på grund av "Upprepade personangrepp som inte räknas till grova kan tillsammans resultera i en tillsägelse eller varning."? Eller är detta inte troligt?
---

Nej, jag ägnar mig just inte åt "personangrepp". En gång i tiden var det nödvändigt att göra det på Revisionismforumet, men inte nu längre (p.g.a. strängare regeltolkningar där, flera bannade sionisttroll och ett bättre debattklimat).
Grejen är ju också att det man gjort tidigare i och med att man varnas saknar betydelse för värderingen av eventuella nya tillsägelser eller varningar. Och jag, fast jag är snällheten personifierad , fick en varning i februari 2008 (tvivelaktig, tycker jag), alltså en veckas avstängning. Därefter
fyra eller fem tillsägelser under sommaren, och en månads avstängning i augusti 2008. Och, som om inte det vore nog, ytterligare en varning (p.g.a. en felaktigt formulerad regel, 1.06), och en månads avstängning i oktober 2008...

Utan att vi går in på enskilda mods kan man alltså konstatera: finns det någon mod som har ett horn i sidan till Ezzelino kan denne kanske hoppas på att kunna ge ett knippe tillsägelser före preskriptionstiden för de givna varningarna (framåt försommaren) inträder - och därmed åstadkomma en permanentbanning av en "besvärlig" debattör.
Senast redigerad av Ezzelino 2009-01-12 kl. 16:44.
Citera
2009-01-12, 17:18
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampadOskitsur
+1

Även tillsägningar. Kan ju ha missat sådant. Bra att veta om man håller en godtagbar nivå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in